Byggahus.se
Hur tycker ni att en pensionär i 60-årsåldern ska göra om denne vill sälja ett hus som inte är belånad mer än kanske 10% av värdet. Säg att huset är värt 4 miljoner och är belånat till 400.000kr. Denne köper sedan ett hus för 2.6 miljoner kronor. Vinsten på 1miljon ska väl då beskattas? Men vad är bäst för att slippa skatta bort allt för mycket? Skjuta upp det, eller finns det andra vettiga sätt?

Helt sjukt att man inte skattar på ett inflationsrensat belopp...

Eftersom du köper ett billigare hus så ser jag ingen möjlighet att skjuta upp skatten. Det är ju mest aktuellt när man behöver alla pengarna för att köpa ett nytt hus som det kan vara intressant att "låna" skattepengarna av staten.

Ett alternativ är är att få tag i ett hus i i samma prisklass som det gamla fast med en uthyrningsdel. På så sätt skjuter de upp vinstskatten + att de drar in lite pengar på att hyra ut

Y
Jormby skrev:
Hur tycker ni att en pensionär i 60-årsåldern ska göra om denne vill sälja ett hus som inte är belånad mer än kanske 10% av värdet. Säg att huset är värt 4 miljoner och är belånat till 400.000kr. Denne köper sedan ett hus för 2.6 miljoner kronor. Vinsten på 1miljon ska väl då beskattas? Men vad är bäst för att slippa skatta bort allt för mycket? Skjuta upp det, eller finns det andra vettiga sätt?
Föstår inte riktigt din uträkning av reavinst vid försäljning på 4msek. Lån kan du helt bortse ifrån vid reavinstberäkning. Men om du kompletterar så kan du få svar.:)

Yeti 550 skrev:
Föstår inte riktigt din uträkning av reavinst vid försäljning på 4msek. Lån kan du helt bortse ifrån vid reavinstberäkning. Men om du kompletterar så kan du få svar.:)
Jag tror TS menar att inköpskostnaden var 400tkr. Det är enda sättet jag får ihop siffrorna.

Men ett problem till är att man bara får skjuta upp 1400tkr så hur ni än gör så blir det restskatt på vinst - 1400tkr, i det här fallet(om mitt antagande ovan är rätt) är det 2200tkr som ska beskattas.

Det är för det första ingen ide att spekulera i värdet på ett icke sålt hus.
Jag har för mig att det fortfarande gäller omräkningsregler om man ägt huse riktigt länge men inte helt säker.
Köper man ett hus som är billigare, så skall hela vinsten beskattas.
Hur mycket eller lite som fastigheten är belånad med har ingen betydelse för reavinstskatten.Kan däremot ställa till problem om fastigheten använts som "bankomat". Mer pengar att lämna tilbaka till banken en vad som blir över efter skatt.

Yeti 550 skrev:
Jag tänkte 4.000.000 minus lånet på 400.000 = 3.600.000 minus kostnaden för nytt hus 2.600.000 = 1.000.000 över.

Tänkte kanske helt fel?

Fast det var bara ett räknexempel. Principen är att huset som säljs är dyrare än det som köps.

Y
Jormby skrev:
Jag tänkte 4.000.000 minus lånet på 400.000 = 3.600.000 minus kostnaden för nytt hus 2.600.000 = 1.000.000 över.

Tänkte kanske helt fel?

Fast det var bara ett räknexempel. Principen är att huset som säljs är dyrare än det som köps.
Även om det bara är ett räkneexempel måste du börja med att räkna ut reavinsten!:cool:
Jag rekommenderar att du informerar dej på skatteverkets hemsida.

Lånet har absolut ingenting med reavinsten att göra.

Reavinsten räknas ut som försäljningspris minus vad det kostade att köpa huset en gång i tiden.

och så får du även dra av för vissa typer av förbättringskostnader man haft under åren. men där är det ett gäng andra regler att tänka på.

Redigerat:
OK då förstår jag. Huset köptes inte utan byggdes nytt för 30 år sedan. Är det byggkostnaden man räknar på då?

Om påpekats, om man köper ett billigare boende än det som säljs så finns det i princip inga (lagliga) möjligheter att skjuta upp skatten.

Ja, byggkostnad, tomkostnad.

Då är jag med. Inte ens gåva till släkting?

Y
Jormby skrev:
Då är jag med. Inte ens gåva till släkting?
Vid gåva blir det ingen reavinstskatt av naturliga skäl.:)
Däremot "ärver" gåvotagaren/släktingen ev framtida reavinstbeskattning. Dock måste man kolla noga med skatteverket FÖRE dylika transaktioner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.