Byggahus.se
Surfade lite idag på nätet och hittade en byggfirma som bygger hus i USA inget speciellt så förutom deras kostnad för husen

http://www.centex.com/communities/s...-liberty-hall-plantation/plans/ravenwood.aspx

det kulle kosta ca $211'000 vilket är lite mer än 1,5 miljoner kroner. Då var det ett hus med två våningar 4 sovrum 3 badrum , en gästtoalett och ett matsalsrum ( utöver vardagsrummet och och köket).
Det var ett väldigt stora rum).

Det är ju helt galet vilken prissättning vi har i Sverige.

Är det någon som kan förklara den stora kostnadsskillnaden?

Jag håller med om att det är dyrt att bygga nytt i Sverige det skulle kunna vara minst 25% billigare med rätt konkurrens.

Men att jämföra med amerikanska plywoodlådor utan krav på isolering och kvalitet som vi är vana vid tyckr jag är orättvist, dessutom gör den nuvarande växelkursen att det ser billigt ut för några år sedan hade jämförelsen sett annorlunda ut.

Dessutom är ju arbetskostnaden högre här pga att vi har fungerande sjukförsäkringar och sociala skyddsnät, OCH en ekonomi i balans.

Byggsvängen i Sverige känns reglerad för näringens egen skull, och det blir ju aldrig bra för slutkunderna. Jag fick höra att enligt svensk byggstandard var det helt ok att golvet i min nya lägenhet hade centimeter i höjdskillnad i köket, utformat som ett badkar. Ett utspänt trumskinn hade klarat svensk standard med bravur. Byggbolagen kan klara sig ifrån vilka fuskjobb som helst. Samtidigt fördyrar samma regelverk byggena på andra håll, ex. cirkusen kring våtutrymmen. En bekant fick in offerter för att renovera ett 3.5 m2 dusch-/toalettutrymme i ett 20-talshus, ca 100.000:- i arbetskostnad plus material och det skylldes på dagens standardkrav där alla väggar och golv måste rivas totalt. Snacka om att branschen är trasig.

Men kanske en riktigt sur och lång lågkonjunktur för byggsvängen kan rensa upp mycket.

Edit: man får dock lägga på 25% moms på huspriset i USA för att jämföra?

Ja, isolering är en sak, badrumsregler och elregler spelar säkert också in. Tex har de inte golvavlopp i badrummen. Och hur är det med kraven på handikapptillgänglighet?

Sedan är det nog skillnad på olika delar av USA skulle jag gissa, kolla gärna en firma i Minnesota tex där de har snö som vi.

Jämför priserna på i princip vad som helst så kommer du se att det mesta är billigare i USA.

Chevrolet Camaro börjar på 23 tusen doll-hairs "over there".

dumle skrev:
Edit: man får dock lägga på 25% moms på huspriset i USA för att jämföra?
Det är inte så enkelt som att lägga på 25%, arbetet för renovering/tillbyggnad är skattefritt i de flesta delstater, medan material omfattas av "sales tax" som varierar men ligger runt 10%.

Visst finns det skillnader mellan här och där.
Men tittar man på byggfällan eller läser andras byggbloggar så är ofta slut resultatet till och med sämre här det är ju skandal att vi betalar så pass mycket för att bygga ett hus. En stor del av kostnaden är ju faktiskt skatter o moms men trots det så blir folk grundlurade med diverse fusk i konstruktioner etc. När det väl blir fel så har dem som anlitat byggaren/byggföretaget inte en chans att få tillbaka pengarna när bolag går i konkurs eftersom de är sist i prioriteringen på vem som ska få pengar om någon ens får.

man kanske borde reglera hur skatter och moms andvänds. kanske borde man garantera att en viss procent från ett område tex bygg/konstruktions varor/tjänster ska gå till just den sektorn o resterande är valfritt disponibelt. inte vet jag man man blir ju rädd att bygga med dessa kostnaderna o dessa fuskbyggare.

Jag håller med dig att det är svindyrt och den enda rimliga slutsatsen blir att bygga själv ;)

robbanonline skrev:
Jag håller med dig att det är svindyrt och den enda rimliga slutsatsen blir att bygga själv ;)
*gilla* :D

sverige är ett högpris land...med låga löner till arbetare....
det mesta är billigare utomlands....
det USA huset på bilden där för 1.5milj, skulle kosta minst det dubbla här.....räcker nog inte..kanske 4 mille..
även om där inte är nån isolering och lite annat mindre i USA huset...så får man jävligt mycket isolering för 1.5milj...
USA hus är ofta snyggare än svenska lådor.....
men är ju mycket skatter o moms här som gör det dyrt...
en USA snickare tjänare mycket mer än svenska arbetare....då dom måste köpa sina egna försäkringar...

S
tror ej du skulle vilja ha samma konstruktion i svenskt klimat.

tyvärr bli det lösvirkes hus som du bygger själv dyrare för dig själv än att någon gör det åt dig.

en seriös snickare skulle aldrig blåsa dig på något.
men alla firmor drivs egentligen tyvärr av en grej VINST. vilket driver upp priserna några procent

S
en USA snickare tjänare mycket mer än svenska arbetare....då dom måste köpa sina egna försäkringar...

hur menar du?
snickare betalar försäkringar
skall jag räkna upp allt snickare får betala för?

Är väl bara att slå ett getöga på några program av "extreme home makover" eller vad det nu heter för att se lite hur husen är byggda och med vad. Inte skulle jag då vilja bygga ett på samma sätt här i sverige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.