Byggahus.se
Mina föräldrar har sålt ett hus och köpt ett radhus.
Fick då en liten vinst som man har lagt i radhuset i form av en total renovering.
Arbetet har vi själva gjort.
Hur skall man deklarera detta arbete, för att slippa skatta på vinsten som man redan har lagt in i det nya boendet?
Innan vet jag att man kunde ta upp egenarbete, men som jag fattat det nu så är det nya regler som gäller?
Jag har kollat på skatteverkets hemsida utan att bli klokare.
Mäklaren kommer att deklarera detta, men jag vill ha koll på hur det fungerar.
Mäklaren är mer intresserad av kvitton från renoveringar på det gamla huset och nästan inget av vad vi lagt i det "nya" radhuset.

Någon som kan på ett "enkelt" sätt förklara och även om det finns någon länk till där man kan läsa om just detta ( tror det heter reavinst).

Redigerat av moderator:
Att mäklaren är intresserad av det förra husets renoveringar förstår jag. Det är det absolut bästa sättet att få ned reavinstskatten. Sedan skall jag erkänna att jag inte har koll på hur renoveringar på ett nytt hus påverkar skatten, men det finns säkert de som har koll på det.

En enkel förklaring finns här:
http://www.boekonomi.se/reavinstskatt.htm

Observera att det endast är förbättringar och underhåll för de senaste 5 åren som får dras av. Samtliga kostnader ska avse det gamla huset.
De får alltså inte göra avdrag för de kostnader som har lagts ner i det nya huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.