Byggahus.se
Hej.

Har lite funderingar angående nytt badrum. Jag är en glad amatör med ett brinnande intresse för detta.

Jag har läst på åtskilliga forum och repotage, diskuterat med folk som har renoverat sina badrum osv..

En summa på 100 000 kommer oftast som en kostnad vilket är enorma pengar enligt mig. Skulle inte kunna med och lägga detta på ett badrum (kommentarer om att jag inte ska bygga ett då undanbedes)

Jag har börjat räkna lite själv på kostnaden och har säkert glömt mycket. Jag räknar inte med underarbetet nu då jag inte har riktigt klart för mig om åtgång och kostnad.

Om jag nu har ett rum på 12 kvm som jag vill ha badrum i, om vi bortser ifrån rördragning som inte är en massiv summa samt underarbetet som sagt.

Golvyta 12 kvm
total vägg yta 36 kvm

Billigt kakel/klinker 120 kr/kvm
-------------------------------------------
5760 kr

Toastol 2000
handfat med blandare 2000
badkar/dusch 20000
speglar,belysning osv 2000

Nu har vi ett badrum på ett ungefär? Det ger oss en summa på 31760 kr.
Rördragning/underarbete mm 10 000?
Då hamnar vi på en slutlig summa på dryga 40 000 För ett stort badrum.
Rätta mig gärna om jag har fel

Jag har kollat på 100 tals olika ställen som säljer kakel/klinker och jag måste säga att jag aldrig i lingonskogen skulle betala 600-1200 kr kvm för ett kakel eller liknande. Köper man sånt så förstår jag 100 000 sprängningen

Så för att summera med en fråga: har jag missat några större utgifter på mina 40 000?

Hej.

Om du har trästomme i hela badrummet tillkommer våtrumsskivor som kostar.
Fuktskyddet tillkommer också och är dyrt.
Elektriker?
Golvet trä eller betong? behöver det förstärkas? flytspackel för fallet.

Lägg till:
Flytspackel 2000
Fix o fog o silicon 1500
Tätskikt 5000
Avloppsrör (du måste rätt troligen byta golvbrunn) 1500
Var kommer vattenrören upp. Ganska troligen ur golvet och vips så måste du dra om dessa också.
Vattenrör ca 5000 i material
Om du bara skall ha en enkel spegel utan belysning i och typ två billiga lysrörarmaturer så räcker 2000.
Själv köpte jag en spegel med inbyggd belysning för 1500 (och det var billigt).
Spottar 6st + diverse elmaterial 3000
Du behöver ha en fläkt, en paxfläkt kostar 1300 (finns billigare, men de låter som fan).
Nu har jag lagt till ca 20 000 på din kalkyl...

Och då ingår inte våtrumskivor (för jag har ingen aning om vad det kostar) och ev förstärkning av golv osv.

Ja just det, man vill ju ha toarullshållare, tandborställ osv, kostar mer än vad man tror (1000).
Kanske en handdukstork (1000 för den billigaste jag kunde hitta).
Värme?
Skall du ha golvvärme åker du på många tusingar till, ett element hittar du kanske för 5-600.

Och dessa priser är om du verkligen jagar låga priser, det är enkelt att det kostar dubbel eller tre gånger så mycket...

/N

Lite skrev:
Rördragning/underarbete mm 10 000?
Vad menar du med underarbete?

Det går knappt ens att uppskatta kostnaden för ditt badrum genom att jämföra med andras renoveringar, det är för många parametrar som ska tas med i beräkningen.
Arbetskostnaden tex. lejer Du bort jobbet eller gör Du det mesta (allt) själv?
Golvvärme är dyrt, kräver flytspackel som också är dyrt och isolering under vilket ofta innebär bila ur golvet osv. osv.
Prisskillnaden på klinkers och kakel är dramatisk som Du redan märkt, självklart stor skillnad om man köper utförsäljning på Rusta för 29 kr/m2 jmf med senaste mosaiken hos en riktig butik för 2 600 kr/m2.
Väljer Du konsekvent att alltid köpa det absolut billigaste av allting och väljer bort allt onödigt och gör allt jobb själv så blir det säkert en 4-5 badrum för 100 000.
Vi har blandat svindyrt och billigt men det billiga har alltid varit utförsäljning av godtagbar kvalitet tex. utgående modell. Jag skulle personligen inte klä ett badrum med det billigaste kaklet som gick att få tag på inköpt på nån billig-lada men det är en smaksak.

Om du nu vill få ner kostnaden, varför använder du då inte våtrumsmatta på vägg och golv?

Niblom: Det där var inte snällt att lägga till 20 000 kr bara sådär.

Saken är den att jag funderar på att lägga ett bud på en villa men är långt bort ifrån nöjd med planlösningen och är i enormt behov av renovering. Så det blir ifrån scratch det mesta. Det är en av anledningen till varför jag inte kan lägga 100 000 på ett badrum då resten av huset ska renoveras. Så jag försöker göra upp en kalkyl på renoveringskostnad ifall det är lönt att renovera eller om man ska köpa ett i bättre skick.

Det gäller en trästomme det här. och våtrumsmatta är ett starkt alternativ då det är både praktiskt och billigt. Vet dock inte om jag vill ha det på väggarna men golvet går bra.

Använder jag våtrumsmatta så försvinner behovet av flytspackel samt golvvärme m.m.

Visst kan man hitta kakel för 29 kr/kvm men någon gräns får man ha. Hittade faktiskt oväntat nog rätt hyffsade kakel/klinkersplattor på Biltema. (Då var vi där på den oändliga diskussionen angående Biltemas kvalité men den kan vi lämna)

Har tänkt att göra det mesta själv, farliga saker och där det krävs en certifierad person låter jag dem göra. Inget hindrar mig ifrån att göra iordning allt för anslutning såsom rör och kablar dock.

Men om du köper ett hus "billigt" som har stort renoveringsbehov så måste ju du ha dom pengarna reserverade på samma sätt som du köpt färdigt.

Sedan finns det vissa platser i huset som man kanske har kunskap till att renovera men tiden finns inte och stillestånd funkar inte någon längre tid. (jämför kök, bad, tvättstuga med tex ett gästrum) Då är det bara att leja ut.

5000 för ett komplett tätskikt enl dagens normer? lät väääldigt optimistiskt till ett 12m2 badrum, jag skulle sikta närmare 15 000 för den delen och skivorna bakom är ca 150kr/m2 så iaf 5000 till där tyvärr.
Så ja du kommer utan vidare upp närmare 100k tyvärr även om du gör det mesta själv, iaf skulle jag säga att under 50k i rent material är praktiskt taget ogörbart på ett godkänt sätt :(

Det blir betydligt billigare med våtrumsmatta, man kan ha det på både golv och väggar. Men det är inte så lätt att svetsa ihop skarvarna så det måste man nästan leja ut.

Renovera eller köpa färdigt är alltid svårt.

Om man gillar huset och tycker om att renovera så skall man välja det. Jag tror det är svårt att "räkna" hem en renovering på kort sikt. Visst om man får huset jättebilligt och är en jäkel på att fixa bra priser och har en massa kontakter så går det kanske. Men för gemene man är det troligen svårt.

Det viktiga i det här är nog hur mycket man gillar att renovera och hur livssituationen ser ut i övrigt. Familj, barn, sambo osv.

Är man själv så kan man laga mat på ett trianga kök eller två gasolplattor ganska länge, samma sak med badrum. Är man två eller fler så är det inte lika kul. Det tar alltid längre tid att renovera än vad man har tänkt sig.

Började i November för två år sedan, vi skulle vara färdiga på 4 månader, nu har det gått 1 år och 2 månader och vi är nog färdiga till sommaren...

Sedan om man köper ett som har mindre renoveringsbehov, så vill man ändå fixa lite, måla om, byta lite golv osv osv. Och det är heller inte helt gratis...

/N

Jag har precis fått en offert på renovering av badrum. Det är på ca 4 kvm, men det är väl nåt att gå på.

Det som ingår i materialet är gips, fog, tätband, brunn, fix, men även elgolvvärme, fläkt, infällda spottar.

Materialpriset är ca 27000:- varav tätskikt ca 14000:-

Priset på våtrumsgipsskiva 60*250 (1,5 kvm) är 399:- styck, så det drar ju iväg.

Sen tillkommer ju arbetet, och det är satt till 65000:-. Då ingår även nedmontering och rivning av det gamla, och montering av det nya. ROT-avdraget hjälper ju till lite.

Så vår offert landade på 60000:-. För att slippa göra så mycket själv är det ju rätt ok. Dessutom kanske det blir klart också!
VI tog in några stycken offerter, och det slog bara på nån/några 1000-lappar.

Det svåraste är ju ändå kvar, dvs. val av klinkers/kakel/handfat/toastol/handdukstork/spegel/dusch/kran/..... :)

(Alla priser inkl. moms)

Edit:
Ser nu att våtrumsskivan verkar vara dyr, ligger på 156:- kvm på Beijers...
Jonas

Redigerat:
Jonas, typ 5 manveckor för ett 4m2 badrum låter saftigt.... typisk ROToffert?

Lägg på ca 7000 för våtrumsskivor. Nibloms uppskattning av tätskiktet är i underkant. ca 7000 kostade det för mig för ett 12 kvm badrum. Och då handlade jag billigt. Skall du anlita proffs för VVS så bör du nog räkna med 10- 15 000 i absolut bästa fall.

Ett badrum på 12 kvm är ganska stort, priserna du hört om 100 000 gäller om man lejer bort det helt oftast betydligt mindre rum på 5 - 6 kvm. Vet folk som fått betala i den klassen för en enkel gästtoa på 2 kvm.

Däremot så skriver du badkar/dusch 20 000. Det är i överkant. Jag köpte en duschhörna på nätbutik för ca 5 000, och då är det en märkesprodukt, badkar handlade jag på K-rauta för (även det märkesbadkar, dock inte med bubblor för det vill vi inte ha) för ca 5 000. Vill man pressa priset så finns det dusch-hörnor som ser ut att vara av skaplig kvalitet på byggmarknaderna för 2-3 000.

Nimajneb skrev:
Jonas, typ 5 manveckor för ett 4m2 badrum låter saftigt.... typisk ROToffert?
Kanske det, borde jag kanske kolla upp... Gjorde inte det, eftersom alla 4 offerter gav i princip samma arbetskostnad.

johu skrev:
Kanske det, borde jag kanske kolla upp... Gjorde inte det, eftersom alla 4 offerter gav i princip samma arbetskostnad.
Skrev dom typ att det skulle ta typ 2v att färdigställa och att dom behövde 3 gubbar?
Försök få in 3 gubbar på 4m2.

5manveckors jobb betyder 2 månader då alla yrkesgrupper ska in och dom står inte o väntar utanför.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.