Byggahus.se
Mitt "garage" har nog sett sina bästa år och jag funderar på nybyggnad.
Ytan är oehört begränsad och idag står ena gaveln mot en i princip lodrät bergvägg. Det är max 30 cm mellan vägg och berg. I detta utrymme samlas löv, skräp och annat som man får försöka rensa bort emellanåt.

Tanken jag leker med är att i nästa version helt använda bergväggen som gavel, dvs den blir synlig inne i garaget.

Är detta en dålig ide eller går det att få till? Är det någon som gjort något liknande?

Dålig på så vis att den kommer att kyla + att ev vattenflöden som kommer fram ur berget kommer komma in i garaget.

Bra på så vis att det är lite coolt. Jag hade säkert gått igång på det.

Hur som helst så ska du inte ha en sådan där spalt mellan garage och berg. Den ska fyllas igen och dräneras.

Jag tänker då 40 m2 synligt garage, och 400m2 in i berget, :)

• Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
Mäster skrev:
Förändrar ju självklart allt! :)

Mäster skrev:
Hepp, tanken är inte dum, men kanske inte 400m2.
Är det dyrt att spränga in ett schackt på 3(h)x6(b)x4(d)? Det är solid granit.

Finns de som betalar oerhöra summor för fyllnadsmassor ;)

Jag såg ett program om en gubbe, får man väl säga , i Finland, BLIND och runt 75-80 år, han roade sig med att spränga en ort i berget, bara för att han kunde....
Nu vet jag inte vad det svenska regelverket säger om att man går och småspränger lite på tomten, men jag anar att det kan strida mot dess innehåll..

Hmm, det går faktiskt att med en stor kedja såga ut helt fyrkantiga block, jag har sett sådana vid borrning för kulvertar o dylikt, då tog de ut en bit som var ca 1x1x10 meter
15 sådana, och du har 5 meter brett 3 i takhöjd, och 10 meter djupt, samt 15 Bautastenar att sälja :)
TGB hette företaget, dom är nu uppköpta av Styrud, vem vet, det kan vara ett alternativ till sprängning, Förslaget är att betrakta som 50/50 galet/seriöst
Jag kommer att heja på..

(Ja, jag kan spåra ur ibland :) )

Redigerat:
Mäster skrev:
Hmm, det går faktiskt att med en stor kedja såga ut helt fyrkantiga block, jag har sett sådana vid borrning för kulvertar o dylikt, då tog de ut en bit som var ca 1x1x10 meter
15 sådana, och du har 5 meter brett 3 i takhöjd, och 10 meter djupt, samt 15 Bautastenar att sälja :)
TGB hette företaget, dom är nu uppköpta av Styrud, vem vet, det kan vara ett alternativ till sprängning, Förslaget är att betrakta som 50/50 galet/seriöst
Jag kommer att heja på..
Kanon, då kan jag smycka tomten och fixa uppfarten.
Jag har lite kontakter inom gamla televerket och Fort-F, och med tanke på de historier de drar om bergrum så skall jag sätta dem på prov.
Det här kommer inte bli populärt hemma...

• Gilla
BiggeTheKing
  • Laddar…
De ÄR bra på hål i backen ja :)

När man utan vidare kör in en 24 meters tradare och vänder inne i beret utan att backa så är det en hyffsad "grop".

Kostnaden för sprängning varierar på hur många hus du har närliggande

mats_o skrev:
De ÄR bra på hål i backen ja :)

När man utan vidare kör in en 24 meters tradare och vänder inne i beret utan att backa så är det en hyffsad "grop".

Kostnaden för sprängning varierar på hur många hus du har närliggande
"Hål i backen", stämmer nog numera, men de historier jag hört innefattar tunnlar, atomsäkra stationer m.m :) Jisses nu skall korten synas.

Jag har inga närligande alls (ca 500m) annat än mig själv (25 meter bort).

Mäster skrev:
Lessen, men jag kan inte släppa detta :) [länk]
Tackar, det här kommer att bli min undergång :).
Har nu dragit iväg lite frågor till min bergrumskontakt.

Ska du ha bergväggen i garaget så får du täta den med Rhoca Gil.

raveper skrev:
Ska du ha bergväggen i garaget så får du täta den med Rhoca Gil.
Tänkte nog mer ha väggen ren och lägga en dränering utefter golvet med snyggt grus som "list". Rhoca Gil lyckades nästan täta en ås, så till granit hade det nästan uppfyllt BKR's regler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.