1 401 läst · 9 svar
1k läst
9 svar
Smältpunkt på elservis?
Vilken temperatur klarar en femledar elserviskabel (kabeln in till elskåp från kopplingspunkt)?
Vi skall lägga asfalt och elserviskabeln går ner lite olyckligt utmed garageväggen och ned i marken (där asfalt skall läggas). Asfalten är 160 grader och jag förstår att det kanske inte är helt lyckat att smälta kabeln...
Vad kan en en sådan kabel heta? EKKJ? Det är svårt att försöka googla fram specen på något man inte har en susning om vad det kan heta.
...men det finns säkert folk som har sån här viktig data i minnet
/bebben
Vi skall lägga asfalt och elserviskabeln går ner lite olyckligt utmed garageväggen och ned i marken (där asfalt skall läggas). Asfalten är 160 grader och jag förstår att det kanske inte är helt lyckat att smälta kabeln...
Vad kan en en sådan kabel heta? EKKJ? Det är svårt att försöka googla fram specen på något man inte har en susning om vad det kan heta.
...men det finns säkert folk som har sån här viktig data i minnet
/bebben
Jovisst skall jag ta den säkra vägen och lägga något emellan, det var bara utav intresse ifall kabeln verkligen klarar 160° samt att asfaltsläggaren "tyckte" sig minnas att dom hade lagt asfalt kloss an sådan kabel förut. Det känns inte som att man vill chansa 
Hej!
Kabelskydd finns men det är inte neddraget tillräckligt långt
Det är alltså endast i vinkeln mellan garagevägg och tillkommande asfalt (1cm) som det skulle blivit kontakt mellan asfalt och kabel om jag inte lägger ngt emellan.Nu löser sig det ioma asfalten inte kommer att läggas dikt an.
Ni vet: har man fått en frågeställning på hjärnan (hmmm hur mycket tål en sån däringa kabel egentligen...) då vill man gärna ha svar
Edit:
Tror att jag har hittat svaret på min fråga:
Spec på Nexan EKKJ:
Temperatur vid förläggning, min. -10°C
Rekommenderad förläggningstemperatur, min. 0°C
Temperatur vid drift, max. 70°C
Temperatur vid kortslutning, max 150°C
Så med en temperatur på asfalten vid läggning på 150-200° hade det kanske gått illa...
Kabelskydd finns men det är inte neddraget tillräckligt långt
Ni vet: har man fått en frågeställning på hjärnan (hmmm hur mycket tål en sån däringa kabel egentligen...) då vill man gärna ha svar
Edit:
Tror att jag har hittat svaret på min fråga:
Spec på Nexan EKKJ:
Temperatur vid förläggning, min. -10°C
Rekommenderad förläggningstemperatur, min. 0°C
Temperatur vid drift, max. 70°C
Temperatur vid kortslutning, max 150°C
Så med en temperatur på asfalten vid läggning på 150-200° hade det kanske gått illa...
Redigerat:
Hmm, det är ju det som är meningen, en markkabel som jag skall asfatera över.Rrrrr skrev:
Kabelskyddet kommer ju trots allt (när asfalten är lagd) att gå ner i marken
Trots den något klantiga placeringen utav kabelskyddet så blir detta säkert bra i slutändan. Bara asfalten inte smälter kabeln vid läggning, men det kommer inte hända.
Hej igen!
Kan bara rapportera att asfalteringen gick alldeles lysande! Med lite stenmjöl och markduk runt den pyttelilla delen av kabeln som låg an mot asfaltskanten så löste sig det galant, och ström i huset... ja det har vi fortfarande!
/ nylagd
Kan bara rapportera att asfalteringen gick alldeles lysande! Med lite stenmjöl och markduk runt den pyttelilla delen av kabeln som låg an mot asfaltskanten så löste sig det galant, och ström i huset... ja det har vi fortfarande!
/ nylagd