Byggahus.se
Har grävt ner plintarna och ska fästa stolparna altan stolpe (95x95) nu. Killen i affären som jag köpte de franska skruvarna lät själv osäker när jag föreslog 8x40. Men längre går väl inte, för då rör ju de nästan vid varandra i spetsarna när jag skruvat in dem.
Snabb hjälp tack ;)

• Gilla
Bobby76
  • Laddar…
ta längre, typ 8x70 och skruva dem från varsitt håll. en upp och en nere.

styrman1 skrev:
ta längre, typ 8x70 och skruva dem från varsitt håll. en upp och en nere.
Då blir det ju bara två skruvar? Det räcker väl inte...(?) "Måste" man inte ha 4st?

2 skruvar räcker gott å väl! Den kommer ingenstans!

Kraften är ju riktad nedåt till plinten, inte i sidled. Så det är ingen fara!

Poggan skrev:
2 skruvar räcker gott å väl! Den kommer ingenstans!

Kraften är ju riktad nedåt till plinten, inte i sidled. Så det är ingen fara!
Ja det gör det kanske, men jag har bara hört talas om folk som satt 4 innan nämligen.
Men är det inte bättre med 10 i tjocklek än 8?

• Gilla
pppp123
  • Laddar…
Vagnsbult är inte bra med plintar va? Tänkte mest på att skallen inte kan fixera sig(?)

Funkar säkert det med (det kärvar alltid lite i hålet så bulten sitter still) men galvade vagnsbult känns dyrt.

MathiasS skrev:
Funkar säkert det med (det kärvar alltid lite i hålet så bulten sitter still) men galvade vagnsbult känns dyrt.
Samma kg pris på byggmax.

Leaff skrev:
Samma kg pris på byggmax.
Byggmax vagnsbultar är ju blanka, inte galvade.

MathiasS skrev:
Byggmax vagnsbultar är ju blanka, inte galvade.
Aha, då blir det franska, vet bara inte om jag ska ta 4st 10x40 eller 2st 10x70...
Ni andra som byggt altaner (med tak) vad har ni använt?

Litet tips: Ska det dras i många och långa franska skruvar så funkar en mutterdragare kanon. Har kört 200 mm skruv genom telefonstolpar så det bara skvätter om det.

mycke_nu skrev:
Litet tips: Ska det dras i många och långa franska skruvar så funkar en mutterdragare kanon. Har kört 200 mm skruv genom telefonstolpar så det bara skvätter om det.
Jag tänkte använda skruvdragare på låg hastighet, det funkar väl med, eller ska man dra det för hand?

En vanlig skruvdragare går utmärkt, det är så jag drar både muttrar på gängstänger och franska skruv (eller ännu hellre sådana jag länkade till ovan).

• Gilla
pppp123
  • Laddar…
Bara en kommentar till det här med plintar/stolpar och långa franska.
Det är inga proble att dra i längre skruv då de i 99,9% av fallen aldrig möts. Jag har fått "head on collision" en gång på de altaner jag byggt (3 st). I många fall då skruvarna möts så blir den andra skruvens gängor ett utnärkt motstånd och förband (dvs det sitter bättre. De skruvar jag använder är lite längre än till mitten av stolpen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.