Byggahus.se
Vi har ett rörligt (d.v.s. 60 dagar bindningstid) lån hos Swedbank som är knutet till stibor-räntan. I dag damp det ned ett brev att dom höjer med 0,5 procentenheter.

Det tänkte dom ut ganska finurligt. Eftersom det bara är en vecka kvar till nästa period inleds och stibor gått ned kraftigt så blir det ju ändå en total sänkning vilket dom så snällt påtalar i brevet. (Undrar om jag kan skicka tillbaka ett likadant när räntan börjar klättra uppåt...)

Är det någon som vet om banken skickat ut detta till samtliga med rörliga lån och om alla fått samma påslag? Har andra banker gjort samma sak?

Banken har ju rätt att ändra villkoren så det är väl inte så mycket att säga om det, men jag blir ändå lite sugen på att byta bank för att markera ett missnöje.

Frågan är vad man ska göra nu:
* Lägga ner tid på att köra en förhandlingsrunda med diverse banker.
* Ringa Swedbank och försöka förhandla om ett mindre påslag.
* Inse att bankerna har en tyst överenskommelse och att det inte är någon ide att lägga ner något krut.

Vår räntesats är 2,48, med tanke på hur stibor ändrat sig så borde den hamnat runt 1,58 i nästa vecka, så nu blir det väl 2,08 istället.

Bankernas tremånadersräntor verkar ligga runt 2,2 just nu så lite förhandligsutrymme borde det väl finnas eller är det här med rabatter något som tillhör historien numera? (Egentligen bryr jag mig inte om någon tiondels procentenhet, men jag tycker att bankerna behöver lite mera press på sig.)

Bankerna gnäller ju mycket på att deras upplåningskostnad för dom rörliga lånen är hög. Är det någon som vet hur mycket det skiljer mot deras upplåningskostnad för 3-månaderslånen?

(Vårt lån är på 930 000, dessutom har vi 230 000 i sparande i samma bank. Huset köpte vi för 1 210 000 år 2005 och skicket är förbättrat sedan dess.)

Jag har samma koppling till stibor som du har. jag har inte fått nåt brev ännu men jag har väntat på att jag ska få ett snart. Jag har stibor 2m +0.24 idag. Ditt brev var det från lokalkontoret eller centralt på nåt vis?

Trilla skrev:
Ditt brev var det från lokalkontoret eller centralt på nåt vis?
Det kom från lokalkontoret, men det ger inte intryck av att vara något lokalt påhitt.

Fick också sånt brev från Swedbank idag, varifrån det kommit är oklart, men det står Göteborg i mars uppe i högra hörnet så lite halv-lokalt verkar det.

Hur är det med andra banker, agerar dom på samma sätt?

Husagaren skrev:
Fick också sånt brev från Swedbank idag, varifrån det kommit är oklart, men det står Göteborg i mars uppe i högra hörnet så lite halv-lokalt verkar det.

Hur är det med andra banker, agerar dom på samma sätt?
Var det ett 50 punkters påslag i ditt brev också?

jajamensan, dom höjer med 0,5 men försöker få det att låta som om dom sänker......

Är man fortfarande kopplad till stibor som vanligt? Bara det att man i mitt fall till exempel kommer få ett påslag på +0.74 istället?

2-månadsräntan är en produkt som håller på att fasas ut. av swedbank., så inte så förvånad över agerandet.....

Det enda rimliga att göra är att ringa runt till andra banker och höra vad de kan erbjuda, samt kanske prata med Swedbank om de har något annat upplägg som är bättre.

Så drygt. Vad ska man begära för ränta på 3-mpnaders då?

Runt 1,9 då inklusive med rabatt ska nog gå bra på swedbank med 3 månaders.
Dock väntar ytterligare räntesäkning runt hörnet....

Redigerat:
personligen skall vi lämna Swedbank så fort möjlighet ges,
Aldrig mer den där översittarbanken som totalt saknar insikt i att sätta kunden i . centrum.
Hoppas skiten går i konken asap.

Försök hitta en bank som inte har fått det omdömet på något nätforum...:rolleyes:

Fick också ett sådant brev idag trots att jag nyligen gått från 2-månaders till 3-månaders ränta. Har dom ingen koll eller...?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.