17 065 läst · 28 svar
17k läst
28 svar
Kök utan överskåp?
Att dom bara orkar, men sen har dom ju betalt för det också...Mellanbarn skrev:
Ok, rekommendationen är för att kunna passera 120 - 140 cm men nu handlar det om att kunna plocka ut saker från kylen med öppen dörr utan att behöva trycka sig mot väggen bakom.
Iof med en öppen kylskåpsdörr så blir det kvarvarande utrymmet ca 50 cm, känns lite i trängsta laget, eller?
Sen beträffande ugnen har min förhoppning varit att ha inbyggd ugn och speciellt micron eftersom jag inte vill ha den placerad på bänken.
I 3D skissen ovan så så är det svarta "skåpet" kyl och frys eftersom denna inte fanns i rätt färg enligt IKEAs verktyg.
/markus
Redigerat:
Jag tror inte att det blir för lite plats framför kyl/frys. När man tar ut saker står man ju inte utanför hela dörrens bredd om man säger så. Och är det lådor i frysen når man ju dem lika bra om man står framför ugnen. Men ställ dig framför din nuvarande kyl och mät! Ställ ev en stol eller liknande där väggen kommer att hamna och fundera på om det känns för trångt
.
Vid ugnen finns det i praktiken mer plats eftersom nischen ju inte går ut hela vägen. Inga problem där heller alltså!
Vid ugnen finns det i praktiken mer plats eftersom nischen ju inte går ut hela vägen. Inga problem där heller alltså!
Jag skulle placera kylskåp närmare bordet - det blir närmare att plocka in och ut frukosten , bre mackor och lasta ur inköpskasar på bänken bredvid. Mikron är också bra att ha närmast bordet .... som på den förra skissen.
Häng ingen hörnskåp på väggen.
Bygg L-kök som på sista ritning. Bygg en "gå in-skafferi i nischen - den sväljer massor av det som annars skulle hänga uppe över fönstren + andra torrvaror + läsbackar och julskinkegryta
. Se andra trådar hur en skafferi kan se ut .
Köket kommer att bli mindre till ytan men mycket mer funktionell
. En dörr + vägg + hyllor bör vara biligare än en massa kökskåp.
gaia
Häng ingen hörnskåp på väggen.
Bygg L-kök som på sista ritning. Bygg en "gå in-skafferi i nischen - den sväljer massor av det som annars skulle hänga uppe över fönstren + andra torrvaror + läsbackar och julskinkegryta
Köket kommer att bli mindre till ytan men mycket mer funktionell
gaia
När jag läser mitt inlägg så kan jag förstå om man tror att jag jobbar på IKEA. Det gör jag inte
När jag satt med en av ikeas köksplanerare och planerade mitt kök så tipsade hon mig om dessa nya hörnskåp och att de skulle komma senare (AUG) men att man kunde beställa dom redan nu) hon visade IKEAS Byggmanual för den och där kunde man se att den verkade vara en version 2.0 av den gamla, med utdragbar karusell. men det är tyvärr allt jag vet om den. (just nu verkar det som om alla Varuhus rear ut den gamla, så lanseringen är nog ganska snar) med risk för att jag kan ha fel så tror jag att måtten på den är exakt desamma, men att inredningen är annorlunda. MEN det skulle tyvärr inte funka att köpa den gamla stommen och montera den nya inredningen. om du har vägarna förbi en IKEA butik kan de säkert ge dig mer kött på benen.
När jag satt med en av ikeas köksplanerare och planerade mitt kök så tipsade hon mig om dessa nya hörnskåp och att de skulle komma senare (AUG) men att man kunde beställa dom redan nu) hon visade IKEAS Byggmanual för den och där kunde man se att den verkade vara en version 2.0 av den gamla, med utdragbar karusell. men det är tyvärr allt jag vet om den. (just nu verkar det som om alla Varuhus rear ut den gamla, så lanseringen är nog ganska snar) med risk för att jag kan ha fel så tror jag att måtten på den är exakt desamma, men att inredningen är annorlunda. MEN det skulle tyvärr inte funka att köpa den gamla stommen och montera den nya inredningen. om du har vägarna förbi en IKEA butik kan de säkert ge dig mer kött på benen.
Ok, nu tillbaka från en liten minisemester i Köpenhamn har jag återupptagit denna idé med spisen i hörnet.jenben skrev:
Detta blev resultatet. I och med att spisen hamna i hörnet kan jag faktiskt placera ett par väggskåp över vasken.
Eller så kan jag välja att inte göra det vilket jag tycker snyggare, men inte lika praktiskt.
Har gjort ett par skisser (bifogade) över resultatet.
Det ända som kanske känns som en nackdel är avståndet mellan kyl/frys och handfatet men det är ungefär samma som idag och har inte kännts som ett större problem.
Sen kommer en till fråga.
Huset vi bor i är byggt 1938 i funkis stil med ett vitt kök idag.
Jag har funderat på att sätta in ett vitt kök (släta, kanske högblanka luckor) för att följa husets stil, men samtidigt är mörkt ruskigt snyggt.
Dock verkar det gå i mode att ha mörkt kök, men hur länge kommer modet att hålla i sig? Vitt känns lite mer tidlöst men tråkigt....
Vad tycker forumet? Vitt eller mörkt kök?
/markus
Personligen tycker jag att vitt är snyggare än mörkt. Å andra sidan skulle jag själv inte satsa så mycket på något jag inte verkligen vill ha. Så tycker ni att mörkt är snyggare tycker jag absolut att ni ska köra på det! Om ni inte planerar en flytt inom kort, då kanske läget blir ett annat.
Vitt eller mörkt. Jag körde på båda eftersom jag hade svårt att välja. Köksön svart, resten vitt. Tiden lär utvisa vad som byts ut först! 
Redigerat:
Tänkte ruska liv lit ei denna tråd, tanken var att vi skulle renovera köket i höstas men en massa saker har kommit i vägen.
Nu har renoveringen startat och rivningen av det gamla köket är i full gång. Har tagit in lite folk för att sköta jobbet, hade gärna gjort det själv men tyvärr tillåter inte tiden.
Köket är beställt, likaså vitvarorna.
Och så här blev resultatet:
Köket är IKEA Abstrakt Vit
Ugn och kombiugn från IKEA (Nutid)
Fläkten är från IKEA likaså
Siemens kyl/frys kombo
Gram induktions häll (80 cm med 5 zoner) <- Stolt över denna
Bosch diskmaskin
Golvet blir svart/mörkgrått klinker
Bänkskiva i ek
Det lilla skafferiet som idag man kommer åt via korridoren blir kvar men dörren hamnar bredvid kylen (skjutdörr).
/markus
Nu har renoveringen startat och rivningen av det gamla köket är i full gång. Har tagit in lite folk för att sköta jobbet, hade gärna gjort det själv men tyvärr tillåter inte tiden.
Köket är beställt, likaså vitvarorna.
Och så här blev resultatet:
Köket är IKEA Abstrakt Vit
Ugn och kombiugn från IKEA (Nutid)
Fläkten är från IKEA likaså
Siemens kyl/frys kombo
Gram induktions häll (80 cm med 5 zoner) <- Stolt över denna
Bosch diskmaskin
Golvet blir svart/mörkgrått klinker
Bänkskiva i ek
Det lilla skafferiet som idag man kommer åt via korridoren blir kvar men dörren hamnar bredvid kylen (skjutdörr).
/markus
Jaha, tar vi och lyfter denna tråd igen eftersom köket är nu klart (ok, en elkontakt och städning kvar).
Tanken från början var att göra jobbet själv men kom jag till den insikten att jag inte kommer att hinna, tiden finns helt enkelt inte. Så hela arbetet lejdes ut, allt från rivning till slutfinnish. Det tär på stoltheten men alternativet hade varit kanske 6 månader utan kök och det hade inte accepterats av min bättre hälft.
Men just nu är jag ruskigt glad över resultatet. Det fanns en del stunder då man hade sina tvivel på vissa val, bla kaklet på väggarna osv.
Bifogar lite bilder av det nya köket samt två bilder på hur det såg ut från början. Tyvärr vart den sista bilden mörk men jag fick den ljusare med lite tricks (dock dassig kvailtet).
Edit: Jag har inte hunnit ta av skyddsfilmen än på vitvarorna så nej, vi har inte grön-blå kyl och diskmaskin
/markus
Tanken från början var att göra jobbet själv men kom jag till den insikten att jag inte kommer att hinna, tiden finns helt enkelt inte. Så hela arbetet lejdes ut, allt från rivning till slutfinnish. Det tär på stoltheten men alternativet hade varit kanske 6 månader utan kök och det hade inte accepterats av min bättre hälft.
Men just nu är jag ruskigt glad över resultatet. Det fanns en del stunder då man hade sina tvivel på vissa val, bla kaklet på väggarna osv.
Bifogar lite bilder av det nya köket samt två bilder på hur det såg ut från början. Tyvärr vart den sista bilden mörk men jag fick den ljusare med lite tricks (dock dassig kvailtet).
Edit: Jag har inte hunnit ta av skyddsfilmen än på vitvarorna så nej, vi har inte grön-blå kyl och diskmaskin
/markus
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
-
-
-
-
-
Redigerat:
Kaklet är från Bricmate och heter E Sticks Blackerila skrev:
http://www.bricmate.se/Product.aspx?ColorGroupID=5
Vi valde den istället för stavmosaik eftersom det på de låga ställena är ganska lite kakel och risken att det hade sett rörigt ut med "klassisk" stavmosaik. Tyckte denna var ett bra alternativ.
/markus "Som ska laga sin egen mat ikväll"
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
Som långvuxen är det en befrielse att arbeta i ett kök utan överskåp. Det är definitivt en trend som kommit för att stanna. Detta beror på att vi i dag gärna bygger ut våra kök och försöker efterlikna restaurangköket eller storköket på landet. Det hänger ihop med det ökade intresset för att laga mat från grunden och då behövs plats.
Hur löser man då all nödvändig förvaring? Gärna genom att dedicera en hel vägg till förvaring i utdragsskåp eller genom att använda ett skafferi modell större, walk in-skafferi. Dessutom kan man integrera matplatsen i köket och ha matbordet mitt i, det är inte en helt ovanlig lösning i det gamla bondköket.
Att slippa överskåp ger också nya möjligheter till belysning av arbetsytan, där belysningsarmaturer fungerar både dekorativt och praktiskt. Köket är en arena i hemmet, som aktualiserades i samband med de nya matlagningsprogrammen och vi har Tina, Jamie, Leila, Gordon och Nigella att tacka för detta. De tog det lite töntiga tv-köket vidare till ett exklusivt display-kök, där vi inte bara inspirerades av recept och utrustning, utan fick också se hela kök, ofta i deras egna hem, som var inredda både smart och snyggt.
Den öppna planlösningens död har gett oss många projekt, där vi åter fått definiera rummen och låta kök vara kök igen. Ingen vill ha ett långkok som står och osar ner hela tv-soffan.
Hur löser man då all nödvändig förvaring? Gärna genom att dedicera en hel vägg till förvaring i utdragsskåp eller genom att använda ett skafferi modell större, walk in-skafferi. Dessutom kan man integrera matplatsen i köket och ha matbordet mitt i, det är inte en helt ovanlig lösning i det gamla bondköket.
Att slippa överskåp ger också nya möjligheter till belysning av arbetsytan, där belysningsarmaturer fungerar både dekorativt och praktiskt. Köket är en arena i hemmet, som aktualiserades i samband med de nya matlagningsprogrammen och vi har Tina, Jamie, Leila, Gordon och Nigella att tacka för detta. De tog det lite töntiga tv-köket vidare till ett exklusivt display-kök, där vi inte bara inspirerades av recept och utrustning, utan fick också se hela kök, ofta i deras egna hem, som var inredda både smart och snyggt.
Den öppna planlösningens död har gett oss många projekt, där vi åter fått definiera rummen och låta kök vara kök igen. Ingen vill ha ett långkok som står och osar ner hela tv-soffan.