Byggahus.se
Hej jag har en fråga som jag behöver ha svar på...
Jag har staplat ved på en pall. Och undrar hur mycket det är.. Stapeln är 120cm lång 140cm hög och 100 bred... Jag får det till 2 kubik. Kan det stämma?

1,2 x 1,4 x 1,0 = 1,68 m3 om jag får räkna på mitt sätt.
Några klabbar till så har du 2 m3

• Gilla
I. I
  • Laddar…
1,2*1,4*1=1,68

Vedtraven du har tar upp ca 1.7m3 utrymme.
En grov uppskattning är då att detta 1.7m3 stora utrymme innehåller 0.85m3 ved.

Även om man staplar veden väldigt noga så blir det väldigt mycket luft i traven.
Från fastmått (ingen luft mellan klabbarna) till travat mått (det du just gjort) så fördubblas volymen på vedtraven.

ok tack så mycket... då skall jag vara jobbig hur hög Skall den vara för att det skall bli 2 m3 ?

1.20m = 2,016m3

x*1*1,2=2
x=2/(1,2*1)
x~1,67

gör den 1,7 hög, så har du 2kbm/pall

jag har haft så, men det var nog så höga (och tunga) pallar, då dom blev styvt 185 höga och porten är 200, samt att traktorn inte gillade dom nämnvärt då dom var nystaplade och hyffsat tunga

Är det nån som har testat vedsäckarna som är 1,5 m höga och tar 1,5 m3, försedda med lyftstroppar, håller dom eller käkar sol och slitage upp dom på ett par år.

då gör jag dem 170cm höga då :) sen har jag en fråga till.. om man har 10m3 3 meters och kapar klyver det vad brukar det bli staplat då? mer eller mindre än 10m3?

Du kan få svar och förkovra dig här.

• Gilla
Brändösnickaren
  • Laddar…
jag läste igenom sidan men blev inte mycket klokare... någon vänlig själ som vet vad 10m3 3 meters brukar bli travat och klart?

• Gilla
Brändösnickaren
  • Laddar…
Jag har oxå svårt att få grepp om alla dessa olika siffror... Och det kändes inte som att den senaste länken gav mig så mycket mer svar än länken till skogsvårdsstyrelsen.

Och till detta, "hur mycket ved är ved", så måste man oxå fundera "hur många KW är ved". För det är väl kanske dit vi alla vill komma?
Hur många liter ved behövs för att slippa elpatronen. (som en rent retorisk fråga alltså, tråden handlar ju inte om det.)
Även där blir det en massa matematik som inte är (åtminstone för mig som pluggar psykologi och inte matte) lätt att förstå, men ack så relevant.

Du ställer frågan "mer eller mindre" i #9 och volymen blir mindre från 3-meterslångved till väl staplat.

Om du satsar på stjälpt mått, alltså en "stor hög", så blir volymen större.

Men mängden energi, Kw, är ju densamma såklart.

Givetvis. Det är ju luften mellan bitarna som ändras om vi travar fint eller kastar upp i ett stort plockepinn.

Men fastkubikmetrarna (de som verkligen är trä) är ju desamma.

Hur många liter är en kubik?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.