Byggahus.se
Jag har en liten fundering igen... Vi bor i ett hus från 1947 som står på en betongplatta direkt på mark. I ena änden av huset finns pannrummet och i detta är det några sprickor i betongplattan. Det är även en spricka i muren som avdelar pannrummet från nästa rum. Så det är väl säkert att säga att plattan har satt sig en smula. Dessa sprickor har funnits länge och de verkar ju inte precis röra sig.

Skall man bry sig? Vad tycker ni som kan lite i ämnet?

/ Pejja

Pejja skrev:
Skall man bry sig?
Nej, knappast. ;)

Har sprickorna sett likadant ut en längre tid så torde faran ej vara större att sprickorna förvärras, men håll alltid koll på sprickorna , tips fotodokumentera tid och plats så är det lättare att jämföra i framtiden.

Jag tar upp denna tråd igen.

Sprickorna har nog blivit lite värre. Vi har dessutom nu fått en spricka på utsidan av grunden. Det kan väl vara så att det rör sig lite med årstiderna antar jag...

Innan jul tog vi bort oljetanken som har stått i det här hörnet. Den stod på tre "medar", men eftersom golvet inte är plant var det egentligen bara en som hade ordentlig kontakt med golvet. De andra hade kontakt endast några cm i ytterkant mot väggen. Dessa tre medar belastade således den del som nu verkar ha höjt sig något. Kan detta påverka?

Nu har jag mätt sprickorna och fotodokumenterat så jag kan hålla kolla på detta!

/Pejja

Har för mig att jag läst att det finns en sorts själhäftande "linjaker" man kan klistra över spricka och sedan skära upp, så är det lättare att se hur det hela rör sig. Tanken är att få några referenspunkter som inte sitter direkt i sprickan att mäta mot. annara kana man alltid börja fundera över hur exakt man höll mot sprickans kant vid förra mätningen etc.

Du kan ju fråga Ritarn som finns här i några trådar han har ju bara positivt att säga om Platta direkt på mark och har säkert en bra lösning på detta !!!!!

Jörgen och Sanije

Ps. Är bara ironisk tror inte han vet alls vad han pratar om men han har gjort många irriterade här inne på forumet men vem vet han kanske har lösningen du leter efter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.