5 800 läst · 3 svar
6k läst
3 svar
Isolera sjöcontainer.
Vi har 2 "sjö" containrar som vi tänkte ställa bredvid varandra. De är 12, ? x ca 2,5 m utvändigt. Vi tänkte göra ett kontor av detta.
Hur ska man värma upp detta och isolera? Kommer stå på tomten länge så en energisnål lösning behövs.
De kommer stå bredvid varandra med uppsågat hål på mitten ca 5 m brett.
Allt kommer "byggas in" med träpanel och ett snetak monteras ovanför för att dölja containrarna.
De är ju kraftiga men ska man isolera på Tänkte ställa de på torpargrund alt. 2 avlånga betong fundament längs med på varje sida. Vi vill behålla så mycket utrymme som är möjligt.
Alla tankar runt detta är välkomna?
Hur ska man värma upp detta och isolera? Kommer stå på tomten länge så en energisnål lösning behövs.
De kommer stå bredvid varandra med uppsågat hål på mitten ca 5 m brett.
Allt kommer "byggas in" med träpanel och ett snetak monteras ovanför för att dölja containrarna.
De är ju kraftiga men ska man isolera på Tänkte ställa de på torpargrund alt. 2 avlånga betong fundament längs med på varje sida. Vi vill behålla så mycket utrymme som är möjligt.
Alla tankar runt detta är välkomna?
Rev själv bort isoleringen ur en proffsisolerad container i somras eftersom jag inte vill ha isolering + att den stjäl utrymme.
Konstruktionen var masonit - 5cm frigolit - masonit. En slags sandwichkonstruktion alltså.
Det blir väldigt starkt.
I mitt fall var det en gammal container som läckte in vatten och då tar ju givetvis masoniten stryk.
Tror dock att en tät container inte vållar masoniten några problem.
I min container hade man svetsat ca 6 cm breda u-skenor i mötet taket-väggen och skjutit in skivorna i spåret.
Vid golvet satt det en trälist.
Konstruktionen var masonit - 5cm frigolit - masonit. En slags sandwichkonstruktion alltså.
Det blir väldigt starkt.
I mitt fall var det en gammal container som läckte in vatten och då tar ju givetvis masoniten stryk.
Tror dock att en tät container inte vållar masoniten några problem.
I min container hade man svetsat ca 6 cm breda u-skenor i mötet taket-väggen och skjutit in skivorna i spåret.
Vid golvet satt det en trälist.
Liknande trådar
-
Vilket golv till oisolerad platta med golvvärme?
Golv -
Ljudisolera och förstärka mellanväggar
Byggmaterial & Byggteknik -
Täta genomföring i grundmur? Isolera..?
Grund & Markarbeten -
Ta bort luftning i takfot och isolera i samband med uterumsbyggnation
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur isolera och ventilera garage för gym?
Isolering