Byggahus.se
Har precis fått skriftligt svar på min mailfråga till ASSA och där skriver dom att det är viktigt att notera att oavsett resultatet av de nya testerna som förväntas vara klara vid utgången av 2008 (konstigt att de inte vet hur det har gått när vi är mitt inne i januari:confused:) så har mitt lås alltid haft relevanta certifikat och detta certifikat behåller låset även efter nämnda tester. "Med anledning av det ovanstående är Ditt lås inte felaktigt" skriver de sedan.

Vidare skriver dom "Enligt vissa uppgifter som förekommit i media kan EVO öppnas av i princip vem som helst på cirka 10 sekunder. Dessa uppgifter är felaktiga. Öppnande av EVO med användning av den aktuella manipulationstekniken innefattar en serie av moment av varierande svårighetsgrad." Detta gjorde att jag var tvungen att införskaffa en "extra nyckel" och prova att låsa upp, tog mellan 20-30sekunder första gången jag provade. Det är möjligt att svårighetsgraden varierar men speciellt svårt var det inte.

Jag vet inte om man skall skratta eller gråta åt hur ASSA hanterar denna sak men de avslutar iallafall brevet med "Vi hoppas att Du känner ökad trygghet genom ovanstående information."

Alltså bara att reklamera till dörrtillverkaren och hoppas att ASSA tillslut tvingas ta sitt förnuft tillfånga.

Dan99 skrev:
Jag vet inte om man skall skratta eller gråta åt hur ASSA hanterar denna sak men de avslutar iallafall brevet med "Vi hoppas att Du känner ökad trygghet genom ovanstående information."
Jag tycker detta är beklämmande! :mad:

Istället för att knyta handen i fickan, borde samtliga drabbade starta ett uppror:

Köp aldrig ASSA!

Jag tror väl inte Uppdrag granskning reportern var utbildad inbrottstjuv... det såg ut att gå väldigt lätt för han, och även villaägaren som var med.

Vilket svammel från ASSAs sida.

De nya assa låsen är version 15 och går inte att stoppa in bladmåtten eftersom regeln som syns är tunnare än den som är inne i själva låset när man låser.
Sen att vissa förändringar gjorts som förbättrar låset ännu mer.
L-järn har olika storlekar, så ni får kolla eran dörr och vilket lås ni har, så ska det funka fint.

Att inte köpa ett assa lås är svårt, eftersom assa är störst och säljs under andra namn också.
Många andra har kopierat assa genom att ändra på minst 2 saker.

Som att försöka bojkotta de som gör paneler till platt-tv, sitter samma panel till många märken som sony, samsung osv.

Men man skall va glad över det lilla.. Hitills har ASSA tydligen fått punga ut med i runda slängar 50 miljoner.. om man skall tro bokslutet.
Där skall tydligen finnas en engångsutgift på dryga 50 miljoner som man skyller på problemen på den svenska marknaden..

evoline skrev:
Som att försöka bojkotta de som gör paneler till platt-tv, sitter samma panel till många märken som sony, samsung osv.
Känns lite som äpplen och päron nu va?!
Det är väl inte för inte som många köpt 'marknadens säkraste lås'.. som sedan visar sig gå att öppna med ett bladmått.
Eller L-profiler som inte passar kan monteras, samt tar en mindre evighet för många att få, samt att man får montera själv, inte lätt för äldre människor - än mindre beställa eller mäta avstånd.
Har du sen läst den här tråden så har du läst att en hel del har problem eller rent av gått bet att montera L-järnet, av olika anledningar så...

Och sen att ASSA inte tar sitt ansvar, retar nog många.

Men skulle de visa sig att Samsungpanelerna började brinna oförklarligt skulle nog folk dra öronen åt sig, på samma sätt som man kanske bör resonera ang. ASSAs lås. ;)

evoline skrev:
Att inte köpa ett assa lås är svårt, eftersom assa är störst och säljs under andra namn också.
Många andra har kopierat assa genom att ändra på minst 2 saker.
Det är inte Assas nya, eventuellt säkra, produkt som är problemet. Det är företaget Assa och dess sätt att hantera denna situation som är problemet.

Om Dorma har kopierat Assas nu förmodat säkra konstruktion så må det vara hänt, bara jag slipper nyinvestera i ASSA-produkter.

Fix, Fas, Assa, Besam och solid ska jag hålla mig borta ifrån, vilka andra varumärken ingår i koncernen som förekommer på den svenska marknaden för konsumentlås?

Mikael_L
Dan99, välkommen till forumet.

Johan Gunverth skrev:
Helt normalt forumbeteende. En tråd med 428 inlägg läses bara av dem som skrivit i tråden. Det behövs färsk blod = nya läsare = kortare tråd = ny tråd
Stämmer rätt bra, men dan99 är undantaget som bekräftar regeln då. :)
Jag kan erkänna att jag har väl läst endast de sista 200 inläggen, jag orkade inte plöja genom allt efter jag väl upptäckt tråden.
Men första inlägget var i alla fall:
"Hejsan!
Tycker att ASSA 2000 verkar vara ett bra lås, men det är ju dubbelt så dyrt som "vanliga" lås...
Går det att få tag på låsen billigare någonstans? Vad har ni betalat för era?"

Nästan lite humor med tanke på vad tråden sen handlat om ;)

Dan99 skrev:
... Jag vet inte om man skall skratta eller gråta åt hur ASSA hanterar denna sak men de avslutar iallafall brevet med "Vi hoppas att Du känner ökad trygghet genom ovanstående information."
Och det här är kvalificerad humor, undrar om ASSA tränar inför deltagande i nästa års Parlamentet på TV4?
Jag undrar om ASSA håller på och försöker införa begreppet "upplevd säkerhet".
Så brukar det låta i andra brancher när det inte fungerar, körde inte Telia med "upplevd bandbredd" :D

Redigerat:
Hej,

Assa har ju fått låsen godkända enligt SS3522.

Har någon tillgång till denna så skulle jag vilja läsa!

PMa gärna den till mig!

Tackar!

RobinW skrev:
Hej,

Assa har ju fått låsen godkända enligt SS3522.

Har någon tillgång till denna så skulle jag vilja läsa!

PMa gärna den till mig!

Tackar!
Dom 'nya' eller dom gamla, kanske en dum fråga, men hellre en för mycket än en för lite. :)

Pga att blecket inte passar (dörr nära foder) fick jag nuförst en lapp i brevlådan där jag ska fylla i diverse extra mått. Det verkar som att de har tänk tillverka bleck med specialmått bara för att slippa skicka ut lås. Huset har nu varit i princip olåst i nästan ett år.

Såg nu på hemsidan att de även där laggt till "K-mått" till "uppgraderingen" som det så vackert heter

Reklamation och ARN i all ära...inge fel med det...men känns lite som att dom fiskar nya medlemmar :)

Märkligt..

Jag har hela tiden fått svar på mina mail med ca. 24h intervall, max.

Nu när jag vill ha svar hur jag ska bära mig åt för att få mitt pardörrlås bytt, samt de andra, så får jag inge svar...?
En av de första frågorna ja fick, som ja också svarade direkt på, var vilken/a dörrtyper låsen satt i...

Kan ju vara så att min 'kontaktperson' varit borta/sjuk hela veckan.. eller nå annat...

Nåja, på måndag har hon ett nytt mail att läsa.

Det känns lite surt att sitta i ett nybyggt hus med lås som inte fungerar, det är rätt stor risk man tar, eftersom det är så lätt för obehörig att komma in i huset.
När man anmäler saken till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN)så bör man yrka på dels att få låsen utbytta dels att få en skälig riskersättning. Enligt praxis lär en skälig ersättning vara ca 30000kr/månad för risken att obehörig kan komma in i huset på några sekunder. ARN anser förstås att följdskada såsom risk man löper inte ersättes, men det är rätt att yrka detta för att ha en bättre "case" när man anmäler inbrottet till sit tförsäkringsbolag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.