Byggahus.se
Hur gör man för att få skattereduktion på sitt bolån ?

Det sköter banken och skatteverket åt dig. Du ser det i deklarationen.

Hur menar du?
Banken informerar skatteverket vilka boräntor du har betalat under året som gått. Och detta finns då med i din deklaration och då får du tillbaka de pengar du betalat för räntan som är skattereduktionen.

Vill du jämka varje månad så fyll i en blankett hos skatteverket. Istället för att få tillbaka på skatten en gång per år så betalar du mindre skatt per månad.

Är de beloppen färdigtryckta i deklarationen eller måste man fylla i dom själv ? Hur funkar det om man är två som står som ägare till huset, fylls det in i bådas deklarationer ?

Banken lämnar kontrolluppgifter till Skatteverket som trycker dem på deklarationen. Du behöver bara kontrollera att det stämmer. Den som belastas av räntekostnaderna får skattereduktion. Om ni båda betalar får båda tillbaka på skatten, och om månadskostnaden dras från ditt konto är det du som får tillbaka på skatten. Ni delar dock på fastighetsavgiften.

tack för alla svar!

joflopp skrev:
Banken lämnar kontrolluppgifter till Skatteverket som trycker dem på deklarationen. Du behöver bara kontrollera att det stämmer. Den som belastas av räntekostnaderna får skattereduktion. Om ni båda betalar får båda tillbaka på skatten, och om månadskostnaden dras från ditt konto är det du som får tillbaka på skatten. Ni delar dock på fastighetsavgiften.
Om 2 personer står som ägare till fastigheten så kan man väl göra hela avdraget för 2 personer, eller hur? Oavsett varifrån pengarna dras menar jag? Nu dras alla räntekostnader från mitt konto, men jag vill ju fortfarande kunna begära fullt avdrag utan att "slå i taket".

kungkokos skrev:
Om 2 personer står som ägare till fastigheten så kan man väl göra hela avdraget för 2 personer, eller hur? Oavsett varifrån pengarna dras menar jag? Nu dras alla räntekostnader från mitt konto, men jag vill ju fortfarande kunna begära fullt avdrag utan att "slå i taket".
Sant, upp till 200 000 och sedan 21% på överskjutande belopp. Skyller på att det är i slutet av första arbetsdagen och att skallen fortfarande drömmer sig kvar vid julledigheten.

Hej,

Vi köpte en bostadsrätt 1 mars 2008 och har inte valt att göra någon skattereduktion.
Hur räknas summan ut som vi får tillbaka på skatten? Räknas den kalenderårsvis? (i det här fallet mars - december).
Eller är det så att vi får för 12 månader?

Någon som vet hur det fungerar? Tack på förhand

Ni får tillbaka exakt 30% av de räntor ni betalt (förutsatt att inte någon av er når över gränsen 100.000 kr i kapitalförlust).

Taxeringsåret löper på kalenderår. Det vill säga att du får avdrag för de räntor du betalat under år 2008.
Det följer kontantprincipen, så det är de faktiska räntekostnaderna du betalat under året som avses.

joflopp skrev:
Om ni båda betalar får båda tillbaka på skatten, och om månadskostnaden dras från ditt konto är det du som får tillbaka på skatten. Ni delar dock på fastighetsavgiften.
Men inte betalas väl skatten tillbaka till den som står för det kontot som pengarna dras ifrån?

Ex.
Lån Stadshypotek #123-456
Person 1/Person 2
Betald avdragsgill ränta 100.000
Skuld per 31/12 1.000.000
Din andel av er fördelning 50% = 50.000*
Din andel av Skuld =500.000
* =beloppet ingår i kontrolluppgift

Dom sista 2 raderna är ju det som skatteverket tar del av och baserar den slutgiltiga skatten på, inte bryr dom väl sig om vilket konto som betalade räntan.

Nej, en av de 2 som betalar lånet kan välja att göra hela ränteavdraget, om man vill.

Precis, de går ju efter hur man står för lånet. Men det går ju att ändra på deklarationen sen, som jag får göra då eftersom att min sambo jobbar i norge och inte har nån inkomst i sverige att dra av räntorna mot. Så då får jag bara ändra hennes räntekostnader till 0 och lägga allt på min deklaration istället.

Det var bättre för med ett skatteavdrag på 100% av räntekostnaden för bolånet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.