68 613 läst · 15 svar
69k läst
15 svar
Innervägg utan att skada parkettgolv?
Sida 1 av 2
Vi har just flyttat in i en hyresrätt och vill dela av vardagsrummet med en innervägg. Hyresvärden säger att det är ok så länge vi är beredda att återställa det om/när vi flyttar ut. Golvet är parkett och vi funderar därför på om det skulle vara möjligt att bygga en vägg utan att skada parketten, dvs utan att spika eller skruva i den.
Innerväggen ska vara ca 4 meter lång och ca 2,5 meter hög. Väggar och tak runt om är betong och det ska vara en dörr i innerväggen.
Tack på förhand!
Innerväggen ska vara ca 4 meter lång och ca 2,5 meter hög. Väggar och tak runt om är betong och det ska vara en dörr i innerväggen.
Tack på förhand!
Ska den gå tvärsöver rummet så att säga?
Kan ni acceptera en lite högre tröskel?
I sådanna fall så skulle nog jag försöka i alla fall
jag skulle vilja ha någon typ av filt i botten för att skydda golvet. Ovanpå det en vanlig syllregel och där dörren ska vara vill jag ha ett plattjärn för att stabilisera under dörren. Säg ett 70X8 mm eller nått ditåt som man då fäller in i syllen på båda sidor. Bygger man sen en vanlig vägg och fäster mot rummets väggar och tak så bör det bli stadigt nog tycker jag
Kan ni acceptera en lite högre tröskel?
I sådanna fall så skulle nog jag försöka i alla fall
jag skulle vilja ha någon typ av filt i botten för att skydda golvet. Ovanpå det en vanlig syllregel och där dörren ska vara vill jag ha ett plattjärn för att stabilisera under dörren. Säg ett 70X8 mm eller nått ditåt som man då fäller in i syllen på båda sidor. Bygger man sen en vanlig vägg och fäster mot rummets väggar och tak så bör det bli stadigt nog tycker jag
Tack för svaren!
Ja, väggen ska gå rakt tvärsöver rummet från vägg till vägg.
Plattjärnet låter som en väldigt bra idé. Sätter man en tröskel på det sen eller kan det kanske ersätta tröskeln?
Jag funderar på vad man ska ha mellan väggen och golvet. Filt skulle ju skydda golvet men det skulle ju innebära sämre fäste antar jag. Dubbelhäftande tejp skulle ju ge bra fäste men är det risk att det blir märken av det? Sen funderar jag på om det inte ska vara någon slags isolering däremellan, för ljudisoleringens skull. Jag antar att man inte kan ha både tejp och filt/isolering. Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska tänka kring detta?
Är det förresten en bra idé att göra reglarna ett par millimeter för långa så att dom pressar ner syllen mot golvet eller kan det skada parketten?
Ja, väggen ska gå rakt tvärsöver rummet från vägg till vägg.
Plattjärnet låter som en väldigt bra idé. Sätter man en tröskel på det sen eller kan det kanske ersätta tröskeln?
Jag funderar på vad man ska ha mellan väggen och golvet. Filt skulle ju skydda golvet men det skulle ju innebära sämre fäste antar jag. Dubbelhäftande tejp skulle ju ge bra fäste men är det risk att det blir märken av det? Sen funderar jag på om det inte ska vara någon slags isolering däremellan, för ljudisoleringens skull. Jag antar att man inte kan ha både tejp och filt/isolering. Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska tänka kring detta?
Är det förresten en bra idé att göra reglarna ett par millimeter för långa så att dom pressar ner syllen mot golvet eller kan det skada parketten?
Mellan regel mot golv och tak monteras dubbla självhäftande gummitätningslister. Väggreglarna kapas så att det blir regält tryck mot golv och takregel, använd ev. kilar för att få tillräckligt tryck. Dubbelhäftande tape är kanske ännu bättre men kan vara lite besvärligt att få bort den dagen det skall göras. Väggen står garanterat kvar på sin plats utan spik eller skruv i golv eller tak, jag har själv provat.
Tack Bror!
Nu känner jag mig hyfsat säker på att det kommer funka. Jag försöker nog använda ett plattjärn och stående reglar som pressar syll- och takregel mot golv och tak.
Det enda jag kännar mig lite osäker på är vad jag ska ha i fogarna mellan den nya väggen och tak, golv och de gamla väggarna. Tre olika förslag har kommit. Filt, dubbelhäftande tejp, gummitätningslist och jag funderar även på syllisolering. Någon som kan jämföra dem och reda ut det här åt mig?
Nu känner jag mig hyfsat säker på att det kommer funka. Jag försöker nog använda ett plattjärn och stående reglar som pressar syll- och takregel mot golv och tak.
Det enda jag kännar mig lite osäker på är vad jag ska ha i fogarna mellan den nya väggen och tak, golv och de gamla väggarna. Tre olika förslag har kommit. Filt, dubbelhäftande tejp, gummitätningslist och jag funderar även på syllisolering. Någon som kan jämföra dem och reda ut det här åt mig?
Ta vanlig skummgummi. En gammal säng madrass om du har. Skär i remsor, i samma bred som reglarna.
Jag hade egentligen tänkt att ställa lite frågor till personalen på byggvaruhandeln men sen insåg jag att det kanske inte alltid är de vassaste knivarna i lådan som jobbar på lågprisvaruhusen så det kanske är bäst att fråga lite till här först.
Var hittar man plattjärn enklast? Har sökt lite på internet och hittar ingen vettig affär som säljer det i min närhet. Det finns inte på byggvaruhandeln eller?
Och hur "fäller" man in det i regeln? Skär man ut ett spår för det i undersidan av regeln och skruvar fast det?
Var hittar man plattjärn enklast? Har sökt lite på internet och hittar ingen vettig affär som säljer det i min närhet. Det finns inte på byggvaruhandeln eller?
Och hur "fäller" man in det i regeln? Skär man ut ett spår för det i undersidan av regeln och skruvar fast det?
Jag har ett förslag på dubbelhäftande tejp som är mycket stark, OCH lätt att ta bort! På jobbet kallar vi den "gröna tejpen", men den har givetvis ett riktigt namn... Senast tejpen visade musklerna var när två man försökte bryta bort ett podie på 70 cm, vilket tog ett tag, och sedan "rullade" vi bort tejpen från stengolvet utan ett märke. Vi änvänder tejpen inom museibranschen, där det är mycket viktigt att inte skada det befintliga eftersom vi byter utställningar hela tiden... Är du intresserad kan jag kolla upp det åt dig!
Välj tejp med omsorg, jag har vid en del tillfällen varit med om att lacken följt med när vi tog bort skyddspappen efter målning,,
Förslag på tejp har jag inget, annat än att den behöver nog inte vara så stark, den ska bara erbjuda lite friktion, klämmer du fast syllen med reglarna enligt tidigare förslag, så ska det nog sitta rätt bra ändå..
Förslag på tejp har jag inget, annat än att den behöver nog inte vara så stark, den ska bara erbjuda lite friktion, klämmer du fast syllen med reglarna enligt tidigare förslag, så ska det nog sitta rätt bra ändå..
En sak du bör tänka på när du delar av ett rum så här är hur solen påverkar ditt golv. Om golvet blecks mycket av solen så kan du få 2 olika nyanser i golvet den dagen du tar bort väggen, eller om solen lysser lika mycket på de olika rummen så kan du få en "rand" i golvet. Det är inte säkert att hyresvärden "tillåter" detta och du måste slippa om hela golvet....
- M
- M