Är sugen på att svetsa ihop min egna vattenburna (VVC) handdukstork av lite rostfria rör. Tänkte köpa lite 30*30 mm konstruktionsrör, såga till sedan svetsa ihop med TIG:en. Lite frågor har dock uppstått:
1. Hur rostfritt måste stålet vara för att tåla VVC? Räcker det med enklast möjliga, eller måste man ha syrafast?
2. Ytbehandling? Tänkte nog bara slipa samt polera lite lätt och alltså låta den vara ganska rå. Kommer det fungera? Eller kommer jag få massa fula fläckar på den?
3. Vad är det för hastighet på vattnet i en handdukstork? Kan jag få problem med "sus-ljud" vid mina vassa hörn?
4. Hur ska jag lösa anslutningarna. Det går ju inte att svetsa på en mässingkoppling direkt... Finns det rostfria klämskarvar http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=957 som man skulle kunna ta hälften ifrån och svetsa fast?
5. Vad behöver jag för ventiler? Är minst sagt novis vad gäller begepp som "reglerventil", "MMA regler", "returventil" etc...
1. Hur rostfritt måste stålet vara för att tåla VVC? Räcker det med enklast möjliga, eller måste man ha syrafast?
2. Ytbehandling? Tänkte nog bara slipa samt polera lite lätt och alltså låta den vara ganska rå. Kommer det fungera? Eller kommer jag få massa fula fläckar på den?
3. Vad är det för hastighet på vattnet i en handdukstork? Kan jag få problem med "sus-ljud" vid mina vassa hörn?
4. Hur ska jag lösa anslutningarna. Det går ju inte att svetsa på en mässingkoppling direkt... Finns det rostfria klämskarvar http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=957 som man skulle kunna ta hälften ifrån och svetsa fast?
5. Vad behöver jag för ventiler? Är minst sagt novis vad gäller begepp som "reglerventil", "MMA regler", "returventil" etc...
Du ska alltså ha den i ett VVC-system (varmvattencirkulation)?
Den torken på bilden Aquila och den andra i samma serie (Todor) i rostfritt stål får inte användas för VVC-system enligt instruktionerna, om det beror på materialet eller något annat vet jag inte men det kan ju vara värt att kolla upp..
Den torken på bilden Aquila och den andra i samma serie (Todor) i rostfritt stål får inte användas för VVC-system enligt instruktionerna, om det beror på materialet eller något annat vet jag inte men det kan ju vara värt att kolla upp..
Det jag vet är att handdukstorken inte får vara i vanligt svartstål/järn i ett VVC-system. Då rostar den bort med tiden eftersom vattnet i ett VVC-system är syre rikt till skillnad från radiatorkretsens vatten. Man kan alltså inte koppla ett vanligt element på ett VVC-system...
Det finns ju egentligen inga stål som är helt rostfria. Frågan är hur pass rostfritt stål man behöver? Klarar jag mig med ett vanligt 18/8?
Det finns ju egentligen inga stål som är helt rostfria. Frågan är hur pass rostfritt stål man behöver? Klarar jag mig med ett vanligt 18/8?
Redigerat:
ytbehandling, köp polerat pulpitrör. annars får du en ful yta..beta och polera svetsarna
skall du polera ett vanligt rf rör till blankt så har du att göra
har svetsat pulpitrör och div rf detaljer i ca 20 år så jag har lite koll
skall du polera ett vanligt rf rör till blankt så har du att göra
har svetsat pulpitrör och div rf detaljer i ca 20 år så jag har lite koll
I min rostfria Todor från Svedbergs sitter det gängade anslutningar i båda ändar, tyvärr kan jag inte gängstorlekar och sådant men jag gissar på 1"
Elpatronen och vattenventilen gängades sedan bara in i de hålen medans jag gängade i en plugg och en plugg med luftnippel i de två övre hålen, tänk alltså på att du måste kunna lufta den också.
Elpatronen och vattenventilen gängades sedan bara in i de hålen medans jag gängade i en plugg och en plugg med luftnippel i de två övre hålen, tänk alltså på att du måste kunna lufta den också.
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
Har gjort ett par handdukstorkar (även ett skoställ) i syrafast.
halvtums gängmuff i ändarna och en ballofixkran att ställa flödet med.
en ordentlig betning och sedan scotchbrite duk så brukar det bli fin yta.
Om du vill vara absolut säker på att inte få missfärgningar så kan du skicka iväg den på elpolering. då kan du få en jämn matt yta. annars kan du ju bara gå över med duk nån gång om året.
halvtums gängmuff i ändarna och en ballofixkran att ställa flödet med.
en ordentlig betning och sedan scotchbrite duk så brukar det bli fin yta.
Om du vill vara absolut säker på att inte få missfärgningar så kan du skicka iväg den på elpolering. då kan du få en jämn matt yta. annars kan du ju bara gå över med duk nån gång om året.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 162 inlägg
Testa en "köpe-tork" i rostfritt för VVC med en magnet. Är den magnetisk är det 2333, annars 2343 eller bättre. Tillverkaren borde har torrt om fötterna.
Detta vill jag inte alls hålla med om. Både 2333 och 2343 är austenitiska stål, vilket innebär att de är omagnetiska. Dock kan hård mekanisk bearbetning av ett austenitiskt stål framkalla viss magnetism (standardexemplet är att svarvspån av austenitiskt stål brukar vara åtminstone lite magnetiska).Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 162 inlägg
Hade för mig att 2333 var martensit, men jag tänker nog på 403-stål (2301?)MatsTyresö skrev:
Men i princip stämmer det på färdiga produkter. t.ex. rör i TS fall eller gängpresskruvar, popnit, och andra beslag. Inte samma magnetiska egenskaper som en stålrör, men det finns där. Jag har en egentillverkad båtställning i rör av 2333 och den är lätt magnetisk. Alla båttillbehörshandlare har en magnet stående vid skruvavdelning så att man kan testa det som sägs vara syrafast (2343/316, 2353/316L). Ibland dyker det upp skruv som hoppar upp ur lådan.
Det är nog ferritiska stål du tänker på, typ 2301 eller 2320 (gick under namnet "kromplåt" på den tid jag höll på med detta). Rent martensitiska (rostfria) stål är nog väldigt sällsynta. Ferritiska stål är billigare än austenitiska pga skillnaden i nickelinnehåll, men har sämre korrosionsmotstånd. Att svetsa ett ferritiskt stål är ett knepigt projekt för en lekman. Svetsa austenitiskt stål är däremot en jämförelsevis lätt match, med förbehåll för att värmeutvidgningen är betydligt större än hos vanligt blötjärn.Johan Gunverth skrev:Hade för mig att 2333 var martensit, men jag tänker nog på 403-stål (2301?)
Men i princip stämmer det på färdiga produkter. t.ex. rör i TS fall eller gängpresskruvar, popnit, och andra beslag. Inte samma magnetiska egenskaper som en stålrör, men det finns där. Jag har en egentillverkad båtställning i rör av 2333 och den är lätt magnetisk. Alla båttillbehörshandlare har en magnet stående vid skruvavdelning så att man kan testa det som sägs vara syrafast (2343/316, 2353/316L). Ibland dyker det upp skruv som hoppar upp ur lådan.![]()
Min professor i svetsteknologi klassificerade stål i grupperna "ej svetsbart", "svetsbart" och "jävligt svetsbart"
Edit: Ferritiska stål är kraftigt magnetiska, glömde nämna detta. Men nu börjar det kanske bli väl mycket OT här...
Redigerat: