Byggahus.se
Jag skulle bli väldigt lycklig över några bra förslag hur jag snyggt fixar en övergång mellan ett klinkergolv och ett trägolv.

Nivåskillnaden är 25 millimeter eftersom plattorna ligger på en gipsskiva.
Kanten på klinkergolvet går vid ett dörrvalv, där någon tidigare ägare har tagit bort dörr och tröskel.

Jag har funderat på att sätta dit en ny tröskel, men jag ska å andra sidan inte ha någon dörr där. Men det kanske ser konstigt ut med en nivålist av något slag där man förväntar sig en tröskel?

Tack på förhand.

Ibland kan det lösas snyggt genom att ta en platt tröskel ovanpå klinkret, och sala andra kanten, mot trägolvet med en smyglist eller något,
Nivålister i metall kan jag tycka ser billigt ut när det är sådana höjdskillnader..

En fråga som avslöjar min okunnighet:

Vad betyder "sala"?

Att fylla ut utrymmet där det saknas mtrl, skulle man kanske kunna säga,
Vad jag menade var att om du lägger en platt tröskel på klinkret, får du 25 mm glipa till trägolvet, där petar du i en 25 mm träbit, av samma mtrl som tröskel eller trägolv,,
Det blir ju iofs ett litet steg på ca 33 mm totalt , då en tröskel är 8 mm ?( eller tio? eller 12 ?)

Redigerat:
Tack för tipsen, Mäster.

Kollade hemma och vi har en trälist, välvd från kährs som täcklist vid skarvar. denna list blir inte med än ca 4 mm i ytterkant, kan vara enklare och snyggare att bygga en tröskel med som du tar upp nivåskillnaden med. Kolla på en golvfirma om de har denna list eller liknande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.