Jag känner ibland en egendomlig lukt från diskmaskinen, svårt att beskriva förstås, men det luktar illa, fränt, tja diskmedel kanske. Ibland starkt, ibland svagt. Det sätter sig gärna i glasen så man får lukten i näsan när man dricker ur dem.
Nu kanske man kan tro att det är en massa guck i silen, men icke, för diskmaskinen är ny och jag har känt lukten i de två föregående diskmaskinerna också, plus hos vänner, bekanta, släktingar och på jobbet.
Har provat att byta diskmedel, utan resultat. Har provat diskmaskinsrengöring, diskmaskin blev vackert blå på insidan och var blå i ett halvår, men lukten försvann inte.
Lägre temperatur (55 grader) ger nästan alltid lukt och högre temperatur (65 grader) ger mer sällan lukt. Det enda som hjälper verkar vara att köra en omgång till utan diskmedel. På jobbet luktar det inte särskilt ofta heller, och där går maskinen två gånger om dagen med en farlig massa kaffekoppar, alltså ganska lätt disk.
Men vad katten beror lukten på? De flesta som jag tagit upp saken med har mest sett frågande ut.
Nu kanske man kan tro att det är en massa guck i silen, men icke, för diskmaskinen är ny och jag har känt lukten i de två föregående diskmaskinerna också, plus hos vänner, bekanta, släktingar och på jobbet.
Har provat att byta diskmedel, utan resultat. Har provat diskmaskinsrengöring, diskmaskin blev vackert blå på insidan och var blå i ett halvår, men lukten försvann inte.
Lägre temperatur (55 grader) ger nästan alltid lukt och högre temperatur (65 grader) ger mer sällan lukt. Det enda som hjälper verkar vara att köra en omgång till utan diskmedel. På jobbet luktar det inte särskilt ofta heller, och där går maskinen två gånger om dagen med en farlig massa kaffekoppar, alltså ganska lätt disk.
Men vad katten beror lukten på? De flesta som jag tagit upp saken med har mest sett frågande ut.
Blir det någon skillnad om du diskar med respektive utan sköljmedel i kombination med diskmedel?
Jag tror det har med temperaturen att göra. Samma fenomen kan uppstå i tvättmaskinen om man bara kör 40-gradig tvätt.
Man får lämna luckan öppen så det torkar upp mellan varven så bakterierna inte trivs. Eller köra maskinen på högre temperatur.
Man får lämna luckan öppen så det torkar upp mellan varven så bakterierna inte trivs. Eller köra maskinen på högre temperatur.
Ska prova sköljmedel. Det brukar jag tycka är onödigt men här gäller det ju att hitta rätt detalj att pilla på. Hög temperatur och öppen lucka mellan varven kör jag redan. Eftersom tråden inte kryllar av "jag också"-inlägg så kan det ju vara min näsa också. Det borde finnas utbytesnäsor med bajonettfattning 
Intressant! Denna tråd beskriver bäst vad jag råkat ut för, även om den är supergammal. Blev det någon lösning till sist? 
Vår diskmaskin är några veckor gammal och jag upplever samma sak. Går nästan inte beskriva lukten: den har liksom ingen doft utan är bara något strävt och fränt. Maskinen är som sagt nästan ny och jag har kollat igenom filter, provat med och utan avhärdningssalt (tänkte det kunde vara det som luktade) och även kört senaste disken idag två EXTRA gånger, utan diskmedel, på det längsta hetaste programmet. Har också kört med en rätt generös dos ättika i tom maskin på längsta hetaste programmet. Det luktar fortfarande starkt nog att man lätt kan gå in i köket i mörkret och säga om luckan är öppen eller stängd. Avloppet är rätt kopplat och det står inget gammalt vatten kvar i maskinen. Drog upp filtret och tryckte näsan mot det och det luktar ingenting. Det är inte heller någon ”biologisk” doft det här, så det har inte med filter eller avlopp eller gegg att göra, vågar jag nästan säga.
Jag har också dragit ur korgarna och stuckit in huvudet i maskinen för att sniffa runt. Saltbehållaren luktar svagt plastigt. Inte denna lukt. Om något så verkar lukten komma från väggarna inuti maskinen som ju måste vara rostfritt stål. Lukten ÄR något metallisk, men jag begriper inte hur rostfritt stål skulle kunna ”lukta av sig” på diskvattnet och sedan fastna på koppar och glas.
En konstig sak: när man öppnar luckan precis efter programmet och sniffar på ångan luktar den inget annat än något svagt citrusaktigt som troligen sitter kvar efter diskmedelet. (Allt möjligt måste parfymeras nuförtiden, tydligen.) Inget annat. Så låter man då luckan stå öppen ett par timmar och sedan känner man den fräna lukten, särskilt på porslin och glas. Det verkar som att det är torrt diskgods som luktar. Sköljer man av det med vanligt vatten och låter det stå så är det okej. Helt obegripligt.
Vår diskmaskin är några veckor gammal och jag upplever samma sak. Går nästan inte beskriva lukten: den har liksom ingen doft utan är bara något strävt och fränt. Maskinen är som sagt nästan ny och jag har kollat igenom filter, provat med och utan avhärdningssalt (tänkte det kunde vara det som luktade) och även kört senaste disken idag två EXTRA gånger, utan diskmedel, på det längsta hetaste programmet. Har också kört med en rätt generös dos ättika i tom maskin på längsta hetaste programmet. Det luktar fortfarande starkt nog att man lätt kan gå in i köket i mörkret och säga om luckan är öppen eller stängd. Avloppet är rätt kopplat och det står inget gammalt vatten kvar i maskinen. Drog upp filtret och tryckte näsan mot det och det luktar ingenting. Det är inte heller någon ”biologisk” doft det här, så det har inte med filter eller avlopp eller gegg att göra, vågar jag nästan säga.
Jag har också dragit ur korgarna och stuckit in huvudet i maskinen för att sniffa runt. Saltbehållaren luktar svagt plastigt. Inte denna lukt. Om något så verkar lukten komma från väggarna inuti maskinen som ju måste vara rostfritt stål. Lukten ÄR något metallisk, men jag begriper inte hur rostfritt stål skulle kunna ”lukta av sig” på diskvattnet och sedan fastna på koppar och glas.
En konstig sak: när man öppnar luckan precis efter programmet och sniffar på ångan luktar den inget annat än något svagt citrusaktigt som troligen sitter kvar efter diskmedelet. (Allt möjligt måste parfymeras nuförtiden, tydligen.) Inget annat. Så låter man då luckan stå öppen ett par timmar och sedan känner man den fräna lukten, särskilt på porslin och glas. Det verkar som att det är torrt diskgods som luktar. Sköljer man av det med vanligt vatten och låter det stå så är det okej. Helt obegripligt.
Jag tycker att du skall reklamera diskmaskinen. Var envis och hota med allmänna reklamationsnämnden om säljaren bara skyller på dig. Det är galet att utgå ifrån att det alltid är kunden som gör fel. En så ny maskin skall bara inte lukta så förfärligt. Det kan tänkas att tillverkaren valt fel material till någon komponent, kanske något som inte tål värme. (Det händer konstiga saker i fabrikerna när tillverkningen skall kosta mindre och ge mer vinst.)halper skrev:
Intressant! Denna tråd beskriver bäst vad jag råkat ut för, även om den är supergammal. Blev det någon lösning till sist?
Är det en samsung?
Det kan inte vara ditt vatten?
Eller diskmedlet?
Eller spolglansen?
Det kan inte vara ditt vatten?
Eller diskmedlet?
Eller spolglansen?
Inte en Samsung. Är de problematiska? Har också funderat på vattnet. Å ena sidan så luktar inte handdiskad disk illa och vattnet smakar eller luktar inte dåligt. Å andra sidan kanske det är något i just vårt vatten som reagerar med någon viss komponent i maskinen. Någon exotisk metallbit kanske? Grejerna luktar illa efter två på varandra följande längsta hetaste program utan diskmedel, som följer på samma program men med diskmedel. Tror inte det är finish-tabletterna som luktar, men jag skulle kunna prova något annat. Spolglans kör jag inte med.electroluxaren skrev:
Ja, du har kanske rätt. Ska arbeta lite mer på det och se om jag hittar källan, eller om jag lyckas trötta ut lukten till slut.C Cider skrev:Jag tycker att du skall reklamera diskmaskinen. Var envis och hota med allmänna reklamationsnämnden om säljaren bara skyller på dig. Det är galet att utgå ifrån att det alltid är kunden som gör fel. En så ny maskin skall bara inte lukta så förfärligt. Det kan tänkas att tillverkaren valt fel material till någon komponent, kanske något som inte tål värme. (Det händer konstiga saker i fabrikerna när tillverkningen skall kosta mindre och ge mer vinst.)
Jag har reagerat över att nya s-sung disk o tvätt luktar väldigt annorlunda nya jämfört med övriga fabrikat och det verkar hålla i ett tag. Jag har fått för mig att det är gummiblandningen.
Har du eget vatten?
Mitt luktar olika beroende på temperaturen.
Har du eget vatten?
Mitt luktar olika beroende på temperaturen.
Mitt vatten är kommunalt men jag läste i lokaltidningen att det varit en vattenläcka i någon av de kringliggande småbyarna för ett tag sedan så kanske har de klorerat vattnet [mer än vanligt]. Skulle ju möjligen kunna leda till någon slags reaktion. Kan ju köra en omgång klorin i maskinen för att se om det bränner bort vad det nu är som eventuellt reagerar i så fall. Med fönstret på glänt kanske 
Jag tänkte att det finns någon rest av något i maskinen efter tillverkningen som reagerar med kloret. I så fall kunde man ju se om det reagerar med klorin för att eventuellt bekräfta misstankarna, och man skulle också kunna tänka sig att man fräter bort det. Sedan kan man ju också råka skapa lite obehagliga gaser när man gör det, och dessutom vill jag helst inte släppa ut klorin i avloppet i onödan... så det var bara en tanke än så länge.BirgitS skrev:
För min del, 10 år senare, har lukten inte försvunnit men den är under kontroll.
Dels verkar inte alla känna lukten. Jag tog med ett glas i en plastpåse till jobbet och lät dem sniffa. En del kände lukten och andra inte. Det är nog därför det inte skrivs spaltkilometer om detta samhällsproblem.
Dels hjälper det att låta disken torka i diskmaskinen till en början, så den får stå med luckan helt öppen över natt. Sedan åker grejorna in i skåp och lådor, och då hjälper det att se till att glasen står med mynningen uppåt, och placeras längst in i skåpen. På det viset slipper man använda helt nydiskade glas.
Jag känner samma lukt på lunchrestaurangerna ibland, i alla fall om det är vatten i glaset.
Jag vill minnas att det var skillnad på olika diskmedel, så jag har fastnat för Finish i pulverform och doserar så lite som möjligt.
Dels verkar inte alla känna lukten. Jag tog med ett glas i en plastpåse till jobbet och lät dem sniffa. En del kände lukten och andra inte. Det är nog därför det inte skrivs spaltkilometer om detta samhällsproblem.
Dels hjälper det att låta disken torka i diskmaskinen till en början, så den får stå med luckan helt öppen över natt. Sedan åker grejorna in i skåp och lådor, och då hjälper det att se till att glasen står med mynningen uppåt, och placeras längst in i skåpen. På det viset slipper man använda helt nydiskade glas.
Jag känner samma lukt på lunchrestaurangerna ibland, i alla fall om det är vatten i glaset.
Jag vill minnas att det var skillnad på olika diskmedel, så jag har fastnat för Finish i pulverform och doserar så lite som möjligt.