Byggahus.se
har precis installerat min nya diskmaskin (bosch SGV 43E23EU ) . Allt har gått fint men nu ska jag ställa in styrkan på fjädern som stänger luckan. Enligt bruksanvisningen ska man dra två skuvar in i två hål och på det sättet kunna justera returen från 2,5 till 8,5 kilo. Jag har skruvat åt alla håll och ändå så åker luckan igen med en smäll. Det är ju lite problematiskt att använda masinen efter som den slår igensom en råttfälla om man släpper luckan när man plockar i disk.

Nån som har en aning vad jag gör fel?

• Gilla
Robris
  • Laddar…
Har du monterat på snickeri luckan?

Jag hade detta problem med min siemens diskmaskin och efter att jag kontaktat deras kundtjänst så fick jag veta att tyngden från snickeriluckan får luckan att hålla sig nere.

• Gilla
Robris
  • Laddar…
nej det har jag inte. Ska göra detta i helgen. Kanske löser sig då men det slår igen med en väldig kraft i nuläget och en lucka väger ju inte så mycket.

Blev stor skillnad på våran maskin när vi monterade luckan så det gör nog stor skillnad faktiskt.

Blev stor skillnad även för oss när vi monterade på snickeriluckan. Innan den var monterad så slog luckan igen med ganska rejäl kraft men när vi monterat snickeriluckan så blev diskmaskinens lucka perfekt.

Ok. tack för svaren. Ska sätta på den imorgon så jag lär väl märka om det löser sig eller inte

Hemmakatten
Samma för oss, dvs. luckan slog igen innan snickeriluckan kom på plats, men sedan blev det perfekt.

Det komemr att bli bra mycket bättre. Kan dock hända att du måste justera lite för fjädern är rätt hårt ställd från fabrik för att den skall klara de tyngsta luckorna utan att "falla ner".

• Gilla
Roberi
  • Laddar…
det blev bättre. faktiskt helt bra. kan dock fortfarande inte få in i huvet att luckan tynger ner så pass.

• Gilla
Angmantobias
  • Laddar…
kul filur:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.