Byggahus.se
Skulle byta en vanlig brytare på toaletten mote en med röreslesensor. Eftersom ungarna har svårt att släcka efter sig.
Men jag har bara 2 trådar ner till brytaren. Och Sensor dosan har 3 anslutningar L och L1 och N. Så vad jag har förstått så går jag bet på nollan. I dosan på väggen ovan brytaren finns röd svart vit och gul kabel vad är nolla? Hur kan jag ta reda på vad som är nolla för att dra ner en sådan till där brytaren skall sitta. Nån vänlig själ som kan ge mig lite tips.
Idag är ju blå kabel i rör nolla men vad var standard förr.???
Tacksam för svar.

fanns ingen given standard,,,,,,,,,,,men i brytaren har du fas ock tändtråd......kolla vilken som är tändtråd och följ den till lampan........det finns ju en till som går till lampan.....de är den som är nolla

• Gilla
ahfri
  • Laddar…
Vit brukade man använda som nolla förr, men det är ingen säkerhet.
Fram med spänningsprovaren.

Är väl vanligare med Svart som nolla i installationer där man har vit/svart/röd? I alla fall är det så i norrland :) Men somsagt detta kan vara lite hursomhelst.. Men som EL-micke sa, ena tråden som sitter i lampan är alltid nolla.

Vilka färger har du i brytaren?

• Gilla
Tony Green
  • Laddar…
Brytarn finns vit och ljusgul ... såg att den ljusgula sticker iväg med en svart uppåt från dosan.. Så jag antar att det bör vara den. Men ska mäta innan jag kopplar sen... tack för svaren.
Ska bli skönt o få ha ljuset släckt inne på toan när ungarna lämnar den. O billig rörelsevakt var det med. Gött.

ja då är det med 99%säkerhet svart som är nolla.

Yes.

100 % säker på att det är svart...

vore det inte bättre att lära ungarna att släcka efter sig??? dra in lördagsgodiset...

Hmm... jag hade bara två kablar till brytaren i badrummet när jag skulle installera en rörelsesensor. Fick dra en ny nolla...

ja det finns nog inte ett enda hus i hela sverige som har fördragen nolla till en strömbrytare, om det inte passerar en nolla genom dosan då..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.