Byggahus.se
Vi bygger hus och ska snart börja planera för eldragningen i huset.

De jag vill veta är hur man kör ut tv/data/tele
Vi ska ha en central som även kallas för patchpanel?

Men om man säger tv,jag har tänkt ifall vi ska ha marksänd boxer och parabol,ska även dessa coaxkablar? dras först till centralenheten och sen till uttagen eller mister man bildkvalitet?

Och ska man dra coaxkablar från centralenheten eller går de köra med cat6 kabel till uttagen?

Mvh Kimppa

Om du tänker köra satellit ska du absolut ha ett sk stjärnnät för antennuttagen. Detta för att det enkelt ska gå att koppla flera mottagare i olika uttag. Ska du någonstans ha en box med dubbla tuners för att kunna spela in ett program och samtidigt titta på ett annat så ska man helst ha dubbla uttag. Allt skall till 'centralen' för att sedan korskopplas. Längden på kablarna är av mindre betydelse. Jag kör tex en satellitmotagare på 110m koax utan problem. Du ska inte köra satellit på CAT6. Däremot funkar (kanske) boxer.

Varje rum skall ha minst ett CAT6 uttag. Minst ett uttag vid varje antennuttag och där man kan tänkas placera en apparat som skall anslutas till nätverk. Trådlöst ser bra ut på pappret men har man möjlighet att dra kabel som i ett nybygge så är det det bästa.

Ok,men kan jag köra både satellit och marksänd i samma coaxkabel?

Då lär jag köra varsin coaxkabel från parabol och en från antenn ner till centralenheten?
Eller kan man splitta coaxen uppe på taket till både parabol och antenn?

Och om jag vill köra twintuners (kolla samtidigt som man spelar in)från parabol så måste jag ha dubbla ner från den isf?

Många funderingar är de=)

Du kan köra mark och satellit i samma kabel samtidigt. Det är olika frekvensband. Man slår ihop signalen i centralen i en sk combiner och sedan delas den upp i uttaget. Du kan sätta kombinern uppe på taket också om du vill men sätt då upp en tät låda att montera allting i. Det blir dock bara en kabel mindre ned från taket jmft med att ha alla kopplingar i centralen. Det enda man brukar sätta på antennen (satellit) är switchen om man vill ta emot mer än en satellit.

För varje 'förbrukare' behöver du ett LNB med en utgång för varje. Finns lite olika modeller. Ett x4 LNB tex räcker till en mottagare med twintuner och två singletunermottagare. Detta beror på att LNB:t styrs av tunern till skillnad från markantennen som är passiv och därför kan försörja flera boxar på en gång.

Så om du vill ha tex en twintunermottagare i vardagsrummet, en singeltuner i biorummet ( ;) ) och en singeltuner i barnens tv-hörna så har du fyra satellitkablar ner till centralen plus markantennens = fem. Sen behöver du en kabel ut per mottagare, sat och/eller boxer, till alla platser och två kablar till där du vill ha satellit-twintunern.

Vilka vill veta hur du skall ha tv/data/tele?

för data/tele tipsar jag om nätverksskolan längt uåå här i teknik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.