Byggahus.se
irover skrev:
den ekvationen är ju helt knasig, bara en banktjänsteman kan förstå den..!
Inte så konstigt. Hellre 1 kund med 10 miljoner än 10 kunder med 1 miljon. Ganska logiskt....

Jag har 30-dagars bindningstid hos SBAB och vid senaste ändringen fick jag 5,08 % vilket är 0,35 procentenheter under deras officiella ränta (idag ser jag dock att de höjt den från 5,43 till 5,63). Lånet är på cirka 200 000 kronor (bostadsrätt).

SBAB säger att dom kan på 700 tusen gå till max 0.06 under officiell ränta i rabatt, det blir 5.63-0.06=5.57%.
Dom ger maximalt 0.30 i rabatt. Aldrig mer än så.

Jag nämnde exemplet som KEH beskriver för SBAB, men dom säger att det kan vara en ränta du fått endast genom ett speciellt medlemskap via en föreningn eller liknande, det går inte att få den räntan vid ett så lågt belopp hos SBAB.

Redigerat:
Det låter skumt att man kan få det genom medlemskap i någon förening för jag har aldrig sagt något sådant till SBAB utan fått rabatt ända sedan i april då de införde individuell räntesättning. Ingen aktiv insats från min sida alltså för att få rabatten.

Risken nu är väl att de kanske ser över sina rutiner så får jag betala högre ränta i fortsättningen.....

Kanske beror på vem man pratar med? Eller så är det ny policy, för nya kunder bara.

Jag har Repo + 0,51%. Det innebär i dagsläget 5,01%. Dock kan jag säga att banken försökt smyghöja ett par gånger. När avin kommer så står där en högre räntesats. Då ringer jag till min kontaktperson och mycket vänligt förklarar att de skrivit fel ränta. Då ändrar de genast!!

hmm... kollade på att binda ett år och fick en offert på 5,93 av SEB. Har 5,75 nu med rörligt.
Kanske dags att kika på andra banker, eller vad tror ni?

Är det svårare att förhandla fram bra ränta på byggkreditivet jämfört med "vanliga" huslån?

Vi har just nu 5.25, men jag tror att det smyghöjt det sedan vi diskuterade lånen första gången.

DnB Nor har hört av sig, dom erbjuder 5.05 rörlig! 2 veckors handläggningstid. Nu är det dags att sparka ut SHB!

imported_Anders_S skrev:
Inte så konstigt. Hellre 1 kund med 10 miljoner än 10 kunder med 1 miljon. Ganska logiskt....
Beror ju på hur man ser det. "Sticker" ens ENDA nyckelkund, så är det rätt kört.....

Nej, vi har nog hösta rörliga räntan. SEB 5,95 %. Anledningen till att vi har det rörligt är att vi fick huset omvärderat för ca 1 månad sen och tyckte det skulle vara mest lönsamt. Började på 5,2 % men de var snabba att höja.... 0,75 % på ca 3 veckor i juni.

Anledningen till att vi inte byter bank är för att vi har räntorna 2,85 %, 3,5 % samt 4,61 % på bottenlånet. Jättebra räntor! Men det känns ändå som att de "utnyttjar" det och tar ut högre ränta än vanligt på den rörliga delen istället. Bara för att de VET att man inte försvinner pga de övriga räntesatserna... =(

Guligan skrev:
Jag har Repo + 0,51%. Det innebär i dagsläget 5,01%. Dock kan jag säga att banken försökt smyghöja ett par gånger. När avin kommer så står där en högre räntesats. Då ringer jag till min kontaktperson och mycket vänligt förklarar att de skrivit fel ränta. Då ändrar de genast!!
VIlken bank har du dina lån i??

patrik659 skrev:
VIlken bank har du dina lån i??
Swedbank (fast "den lokala banken", det går väl därför inte att jämföra riktigt med Swedbanks riksnoteringar)
Dock är jag som sagt rätt irriterad på att de försöker smyghöja...

irover skrev:
DnB Nor har hört av sig, dom erbjuder 5.05 rörlig! 2 veckors handläggningstid. Nu är det dags att sparka ut SHB!
Jag fick besked om 4 till 8 veckors väntetid innan dom kunde ta sig an mitt ärende.....:surprised:

Jag undrar om det inte är så att man har fyllt kvoten på de räntenivåer man nu annonserar och inte vill låna ut längre innan man på ett snyggt sätt kan få upp räntan till en mer "normal" nivå....

SBAB: Ränta 080701 - 080730 4.97 %

gadu^ skrev:
hmm... kollade på att binda ett år och fick en offert på 5,93 av SEB. Har 5,75 nu med rörligt.
Kanske dags att kika på andra banker, eller vad tror ni?
Vi hade allt rörligt, 2550 000:- i bottenlån hos SEB och en ränta på 5.70%. Satte mig ner och skrev ett mail till min kontaktperson på banken där jag bland annat påpekade DnB Nor:s ränta och 1 vecka senare ringde dom och gav oss 5.15% i ränta, bundet i ett år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.