Hej Byggahus!
Min BRF har nyss skaffat en ny bergvärmepump från IVT. Nu har vår gamla växelventilen lagt av vilket löser ut felmeddelanden på vår ny bergvärmepump. Installatören var hos oss och kikade och sa att vår gamla växelventilen är trasig och behöver bytas till en kostnad om 6-8 K.
Bör inte växelventilen ingå som en del av installationen till den nya bergvärmepumpen? Vi har köpt en pump med installation. Jag tycker spontant att det känns rimligt, men jag kanske har fel?
Skulle vara så tacksam om någon som har lite koll kunde svara så jag får ett hum hur jag bör bemöta entreprenören. Bergvärmepumpar är inte direkt mitt huvudämne.
Min BRF har nyss skaffat en ny bergvärmepump från IVT. Nu har vår gamla växelventilen lagt av vilket löser ut felmeddelanden på vår ny bergvärmepump. Installatören var hos oss och kikade och sa att vår gamla växelventilen är trasig och behöver bytas till en kostnad om 6-8 K.
Bör inte växelventilen ingå som en del av installationen till den nya bergvärmepumpen? Vi har köpt en pump med installation. Jag tycker spontant att det känns rimligt, men jag kanske har fel?
Skulle vara så tacksam om någon som har lite koll kunde svara så jag får ett hum hur jag bör bemöta entreprenören. Bergvärmepumpar är inte direkt mitt huvudämne.
Redigerat:
Är det en 2228 så ingår växelventieln i VP. Sidan 9 i installationsmaualen, 2238 och uppåt har ingen.
Sidan 7 säger retur VV och då är det kanske en separat VVB på sidan om som ska laddas via VP.
Sen hur det är kopplat mellan olika enheter går inte att säga något om. Kanske med lite foton, som visar rördragning.
PS enligt specen för Geo ingår växelventil för VV.
Sidan 7 säger retur VV och då är det kanske en separat VVB på sidan om som ska laddas via VP.
Sen hur det är kopplat mellan olika enheter går inte att säga något om. Kanske med lite foton, som visar rördragning.
Ja, jag ser det. Tack! Skumt då att de snackar om vår gamla växelventil...J jonaserik skrev:Är det en 2228 så ingår växelventieln i VP. Sidan 9 i installationsmaualen, 2238 och uppåt har ingen.
Hmm... Den ser dock ut att sitta utanpå. Men vi har betalt för en 2228, det har jag på papper. Jag börjar fundera på om det är en 2238 istället faktiskt. I så fall verkar den inte ingå. Det skulle ju kunna förklara en del.J jonaserik skrev:Är det en 2228 så ingår växelventieln i VP. Sidan 9 i installationsmaualen, 2238 och uppåt har ingen.
Bästa svaret
Är nog lite blandat med det. Har ni offert på byte av VP enbart eller står det komplett installation. Det sistnämda ska då då ingå. Nu är det lite tveksamt om växelventilen fungerade vid byte av VP och havirerade efter. Men priset som anges är bra högt, dom brukar vara med 3 anslutningar och förhoppningsvis med klämringskopplingar. Bytes på någon timma + framkörning. En växelventil är bara en som går 90 grader och med en motor som ska ha samma spänning som den nuvarande.L Leovegas skrev:
Vilken rördim är den kopplad på, avgör priset på den samt motor, mät rören som den är kopplad på.
Ett foto på den är bra, samt vad som står på skylten, Fabeikat och typ + spänning ( 230 eller 24 volt ) för att kunna säga något om dim som kan behövas. Den styrs från VP.
Stort tack för ditt engagemang!J jonaserik skrev:Är nog lite blandat med det. Har ni offert på byte av VP enbart eller står det komplett installation. Det sistnämda ska då då ingå. Nu är det lite tveksamt om växelventilen fungerade vid byte av VP och havirerade efter. Men priset som anges är bra högt, dom brukar vara med 3 anslutningar och förhoppningsvis med klämringskopplingar. Bytes på någon timma + framkörning. En växelventil är bara en som går 90 grader och med en motor som ska ha samma spänning som den nuvarande.
Vilken rördim är den kopplad på, avgör priset på den samt motor, mät rören som den är kopplad på.
Ett foto på den är bra, samt vad som står på skylten, Fabeikat och typ + spänning ( 230 eller 24 volt ) för att kunna säga något om dim som kan behövas. Den styrs från VP.
Ah, i det finstilta står det att reparation av befintliga vvs-material samt injustering av dem ingår ej så det kan ju bli svårt att hävda.
Jag tycker också det lät högt, men det var inklusive material iaf. Kanske mer rimligt då?
Ursäktar för kass bild som jag tog tidigare idag. Det är lite svåråtkomligt.
Tack igen!
Klicka här för att svara