4 669 läst · 16 svar
5k läst
16 svar
Mätning av fylle
Sida 1 av 2
Hejsan,
Har hamnat i tvist med min grävare ang. hur mycket fylle han har användt till en väg.
Är det någon som känner till olika sätta att mäta åtgången av fyllet utan att behöva gräva, vilket låter väldigt stenålders för mig...
Det är berg under vägen.
Tacksam för svar.
//Camilla
Har hamnat i tvist med min grävare ang. hur mycket fylle han har användt till en väg.
Är det någon som känner till olika sätta att mäta åtgången av fyllet utan att behöva gräva, vilket låter väldigt stenålders för mig...
Det är berg under vägen.
Tacksam för svar.
//Camilla
Därom tvista de lärde... Har alltså ingen aning.
Grävaren säger ett djup medans min entreprenör säger ett annat.
Skall sägas att entreprenören gjorde lasermätningar innan bygget och nu också efter bygge/väg och det diffar på ca. 300 ton.
Naturligtvis bryr sig inte grävaren om detta utan hänvisar till sina anteckningar och följesedlar, som egentligen inte bevisar någonting.
//Camilla
Grävaren säger ett djup medans min entreprenör säger ett annat.
Skall sägas att entreprenören gjorde lasermätningar innan bygget och nu också efter bygge/väg och det diffar på ca. 300 ton.
Naturligtvis bryr sig inte grävaren om detta utan hänvisar till sina anteckningar och följesedlar, som egentligen inte bevisar någonting.
//Camilla
Vad för fylle var det?
Blev det kompakterat (ihoptryckt) under arbetet, så går det åt mer förstås.
Svårt att förstå hur mycket 300 ton är. Hur stor är ytan.
Omvandlingen från volym (enligt mätning) till vikt (enligt vägning) kan väl vara en orsak till differansen.
Men kommer fyllet från ett grusföretag så finns det väl viktsedlar och specifikationer?
Gäller att få nån som kan titta på det och räkna.
Men förstår att det är lätt att räkna bort sig och börja tvista trots att det finns en naturlig förklaring.
Blev det kompakterat (ihoptryckt) under arbetet, så går det åt mer förstås.
Svårt att förstå hur mycket 300 ton är. Hur stor är ytan.
Omvandlingen från volym (enligt mätning) till vikt (enligt vägning) kan väl vara en orsak till differansen.
Men kommer fyllet från ett grusföretag så finns det väl viktsedlar och specifikationer?
Gäller att få nån som kan titta på det och räkna.
Men förstår att det är lätt att räkna bort sig och börja tvista trots att det finns en naturlig förklaring.
Är inte 100 på vilket fylle det var. Något som skulle vara bra till en väg för lastbilar att köra på.
Det blev säkert kompakterat. Mycket stabil väg.
Ytan torde vara ca. 120m2.
De har räknat med ca. 1,2 ton/m3 i omvandlingen.
Det finns också viktsedlar och specifikationer men det hjälper inte om han har kört det någon annanstans.
Det hela är jättesnurrigt och jag är så långt ifrån kunnig som man kan vara.
Notera dock att 300 ton är merfyllet. I beräkningen för husen ligger totalen på 600 ton och det är inklusive vägen.
Det blev säkert kompakterat. Mycket stabil väg.
Ytan torde vara ca. 120m2.
De har räknat med ca. 1,2 ton/m3 i omvandlingen.
Det finns också viktsedlar och specifikationer men det hjälper inte om han har kört det någon annanstans.
Det hela är jättesnurrigt och jag är så långt ifrån kunnig som man kan vara.
Notera dock att 300 ton är merfyllet. I beräkningen för husen ligger totalen på 600 ton och det är inklusive vägen.
-Stega upp ytan, ta längden på vägen, gånger bredden, gånger tjockleken på materialet som är pålagt.. Oktober månad är ju en årstid som inbjuder till att man måste schakta bort mer material än på sommaren...Antar att det är Förstärkning 0-90mm som är dit lagt?? eller möjligtvis 0-40mm, mest troligt är dock det första alt...
Ring till grusföretaget som har levererat ballasten, dom kan hjälpa dej med att räkna ut sannolikheten med antal tonage...För övrigt så väger förstärkning 0-90mm ca 1,8 ton/m3 beroende på om det är berg eller grusmaterial...Jag jobbar på ett grusföretag i Västerås, så behöver ni hjälp att räkna så kan jag stå till tjänst..Mvh Danne..
Ring till grusföretaget som har levererat ballasten, dom kan hjälpa dej med att räkna ut sannolikheten med antal tonage...För övrigt så väger förstärkning 0-90mm ca 1,8 ton/m3 beroende på om det är berg eller grusmaterial...Jag jobbar på ett grusföretag i Västerås, så behöver ni hjälp att räkna så kan jag stå till tjänst..Mvh Danne..
-Volymvikten jag nämnde ca 1,8ton/m3 är opackat material... packningsgraden ligger ca på 20%..
-Vart är det ni bygger ???
Nu har jag inte detaljerna över vägen men vad jag kan läsa av räkningen så är det enl. följande:
Lev 8 lass fyllnadsgrus 130 ton
Lev 0/90 bergkross 133,60 ton
Då har han också gjort en väg innan denna, som blev alldeles för brant så han fick lägga om vägen. Rimligtvis borde han ha användt det fyllet till nya vägen. Vet dock inte hur mycket som gick åt till den vägen.
Är de här siffrorna något som du kan räkna med?
Lev 8 lass fyllnadsgrus 130 ton
Lev 0/90 bergkross 133,60 ton
Då har han också gjort en väg innan denna, som blev alldeles för brant så han fick lägga om vägen. Rimligtvis borde han ha användt det fyllet till nya vägen. Vet dock inte hur mycket som gick åt till den vägen.
Är de här siffrorna något som du kan räkna med?
-Man fyller upp med fyllnadsgrus först, sen lägger man på förstärkningen för att få en hårdgjord yta, fyllnads grus är normalt osorterat grus dvs, allt från 0material till ca 300mm...sen toppar man med 0-18mm eller 0-40, beroende hur fin köryta man vill uppnå.. så det där om att det skulle ha "sipprat ner" i bergkrossen stämmer inte...
Oki,
Fick motsatta benämningarna när jag la ut min infart: fyllnadsgruset var det man la ovanpå dvs det bestod av 0-32. Och det brukar onekligen rinna ned i berkrosset om det inte det senare är väldigt "rikt" på fint matrial.
Ska väl iofs tillägga att den grävmaskinisten var lite "lustig" och jag sen dess har sagt upp bekantskapen med honom så jag tackar för kunskapen
Fick motsatta benämningarna när jag la ut min infart: fyllnadsgruset var det man la ovanpå dvs det bestod av 0-32. Och det brukar onekligen rinna ned i berkrosset om det inte det senare är väldigt "rikt" på fint matrial.
Ska väl iofs tillägga att den grävmaskinisten var lite "lustig" och jag sen dess har sagt upp bekantskapen med honom så jag tackar för kunskapen
-Ja, man kan säkert kalla 0-32 för fyllning, Annars är det normala när man pratar m. proffs så är fyllnadsgrus ett billigt osorterat fyllnadsmaterial, som man lastar direkt ur täkten, utan att krossa eller sortera det genom verk osv...utan att låta som en besserwisser så är jag ganska insatt, (jobbar på ett grusföretag i västmanland med en försäljning på ca 1 miljon ton/år... Lycka till med er entreprenör iallafall......