Byggahus.se
Hej
Någon som är haj på köksfläktar? Vår fläkt har 3 fasta lägen + 1 5min evakueringsläge. Problemet är att endast läge 1 fungerar felfritt. Övriga lägen fungerar ibland (då felfritt utan missljud) men oftast inte. Fläkten står då bara och "morrar". Har nu skruvat isär hela fettmonstret utan att kunna se något uppenbart fel. Axeln på fläkten verkar inte glappa, ibland funkar den ju felfritt, och jag ser inga spår efter "bränder" på kretskortet. Vad är det jag missar? Hur felsöker jag eländet?
mvh
zooma

Är absolut inte reparatör av fläktar, men har ändå rivit isär mitt eget spisfläkt/värmeåtervinningssystem några ggr.
Vad är det för märke och modell, ålder på saken? Lite mer kött på benen så ska vi nog kunna lista ut något.

Motorer som står still och brummar har man ju varit med om, men själv har jag bara råkat ut för det på 3-fas pumpen till poolen om man tappat en fas, men jag tror väl inte du har en 3-fas spisfläkt?

Min spontana reaktion är att det är ett elektriskt eller elektroniskt fel snarare än mekanisk.
Du säger kretskort. Lödningar och vibrationer är som bekant aldrig en bra kombination, så jag skulle nog (efter att du fått upp bilder hit) inspektera kretskortet och leta spräkta lödningar.

När vi får veta vad det är för fläkt kanske någon här vet hur fläkthastigheten styrs i en sådan motor...

Hej
Den enda info jag har finns här
Det säger kanske inte inte mer än att jag kan prova att köpa ny motor för 1600, och hoppas på det bästa. Känns sådär tycker jag.

Som bjurran säger. Säkert nåt som är glappt.. tex en konding.. Om den är ny, fixa på garantin, om den är gammal, kasta ut och köp en ny.. alt. om du är händig: Laga själv :)

En liten fråga, hur många sladdar är det till fläktmotorn?
Är det 3 sladdar till motorn (eventuellt + jord) är det nog en hastighet och sedan ändras spänningen till fläkten, kan vara fel på tyristor på kretskort då.
Är det flera sladdar till fläktmotorn har den flera hastigheter, då brukar det vara relä på kretskortet som ändrar vilken sladd det är ström i, kan vara trasiga reläer då.

OK. Det låter på er som om det är mer sannolikt att det är elektroniken som knasar, och inte motorn. Fläkten har som sagt 3+1 fasta lägen och motorn matas med 5 trådar (om jag inte minns helt fel). Ingen som vet om det ligger kopplingsscheman på nätet någonstans?

Är där 5 trådar så är det troligtvis så att fläkten har 3-lindningar för 3 hastigheter.
Så styrningen i kåpan bara bytar vilken kabel den matar ström på. Ta en titt om det inte sitter ett kretskort med småreläer på (lödda fast), rätt vanligt att sådana reläer pajar.
Med lite klabb kan du eventuellt mäta om det kommer ström på kablarna.
Skall du ha hjälp med schema måste vi veta vilken kåpa du har (gärna en bild också).

Hej igen
Kabeln till motorn var faktiskt 7-trådig. Modellen heter QC621K och info om delar och risiga skisser finns här.
Försöker mig också på att ladda upp en bild på kretskortet.
/zooma

• zPICT9563.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • zPICT9565.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, skulle du kunna fixa en riktigt högupplöst bild på andra sidan av kretskortet? Rent spontant känner jag för att spana efter spräkta lödningar innan man börjar felsöka kretsar...

Tack för hjälpen Bjurran och FrittDrag, men jag tror tyvärr inte att jag kan ladda upp en tillräckligt bra bild för att analysera lödningarna. Ser hursomhelst inget där som är uppenbart galet. Körde fläkten ca 30 min på högsta effekt i kväll. Funkade klockrent, tills jag ställde om hastigheten igen. Nu funkar bara läge 1 igen. Känns inte som att det är motorn det är fel på, eller? Ska granska kortet igen, sen tror jag det är läge att chansa på att köpa ett nytt för 800 pix.
/zooma

Ta en lödkolv och värm upp samtliga lödställen på kretskorten. Jag tror att det är en lödning som det är en spricka i.

zooma, vill bara tillägga till vad Gp skrev att inte alla lödpunkter är så bra att värma för mycket på... du har en del transistorer som om du har otur kan ta skada av värmen. gör det med försiktighet eller försök att avleda värmen.

Om man ska åtgärda dåliga lödningar seriöst ska man först suga bort det gamla lödtennet innan man löder om med nytt tenn. Och att bara värma upp en dålig lödning är ingen bra idé.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.