Hej
Ska börja renovera majoriten av mitt hus nu nästa månad med start av köket. Elektriker ska komma o fixa nya utag m.m. Nu har jag lite funderingar över proppskåpet.
Jag har ett proppskåp med keramiksäkringar och har funderat på ifall det inte är bättre att byta till ett modernt proppskåp med automatsäkringar och jordfelsbrytare när man ändå har elektrikern där?
ifall jag har förstått är det rätt är det en sådan som elektrikern ska installera.
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=43871&search_page=
Eller är det bara onödigt?
Ska börja renovera majoriten av mitt hus nu nästa månad med start av köket. Elektriker ska komma o fixa nya utag m.m. Nu har jag lite funderingar över proppskåpet.
Jag har ett proppskåp med keramiksäkringar och har funderat på ifall det inte är bättre att byta till ett modernt proppskåp med automatsäkringar och jordfelsbrytare när man ändå har elektrikern där?
ifall jag har förstått är det rätt är det en sådan som elektrikern ska installera.
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=43871&search_page=
Eller är det bara onödigt?
Behöver du öka ut central med många nya grupper kan det kanske vara idé att byta ut hela, men annars räcker det gott med att bara installera en jordfelsbrytare bredvid den gamla centralen.
Automatsäkringar ger ökad bekvämlighet, och är i mitt tycke säkrare att hantera än lösa porslinsproppar, men det är ju en avvägningsfråga om man vill lägga 5-8,000 på detta.
Automatsäkringar ger ökad bekvämlighet, och är i mitt tycke säkrare att hantera än lösa porslinsproppar, men det är ju en avvägningsfråga om man vill lägga 5-8,000 på detta.
Om jag var du och skulle totalrenovera så skulle jag byta till en ny central (förhoppningsvis sätter inte elektrikern en malbergscentral
). Vi brukar säga som riktpris att de kostar ca 4000-10000:- inkl arbete inkl moms att byta central, beroende på hur stor den är, hur många JFB man behöver osv..
Oftast då folk byter kök så behövs det mera ström, och jag skulle inte vilja bygga ut din central iaf
Och öppnar du den så är de säkert lagt dubbelt på flera säkringar/nollplintar/jordplintar..
Oftast då folk byter kök så behövs det mera ström, och jag skulle inte vilja bygga ut din central iaf
Fråga din elektriker när han kommer.jerrycort skrev:
Jag har iofs ett större skåp än du med plats för extraproppar men de tre elektriker jag haft hemma har samtliga rekommenderat mig att behålla proppskåpet. Vissa installerar ju proppskåp även i helt nya byggnader så det är nog inte bara problemfritt med automatsäkringar.
älskar när man öppnar kartongen från x å får skådaRrrrr skrev:
Om jag var du och skulle totalrenovera så skulle jag byta till en ny central (förhoppningsvis sätter inte elektrikern en malbergscentral). Vi brukar säga som riktpris att de kostar ca 4000-10000:- inkl arbete inkl moms att byta central, beroende på hur stor den är, hur många JFB man behöver osv..
Oftast då folk byter kök så behövs det mera ström, och jag skulle inte vilja bygga ut din central iafOch öppnar du den så är de säkert lagt dubbelt på flera säkringar/nollplintar/jordplintar..
Malmbergs och ehtman ❤ ... OBS ironi
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Can you please send me some pictures how man should install electric board from an old to a new one here in Sweden? As I am new here and I want to know more about schemmes and so. For example I see that here in Sweden not so many houses or so have electric board or sockets grounded, and in the electric board dhe ground and neutral wires are conected on the same bar.So if I change an electric board from old one to new one, with all new fuses and electric breakers, does it work? I know it's not gonna work if I conect the ground and neutral wires in the same bar again, which means sockets and appliances are not gonna be grounded! What should I do in this case?
Thanks in advance!
Thanks in advance!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
I'm sorry, but you are asking for a complete electrical board installation instruction for a newbie, and that is simply too much to ask for. Well, everything is in the forum. If you really are serious about this you need to invest a considerable amount of time on study to start with. One generally available source is Kjell&Co. Recommended literature is Yrkesmannaskap facts and Practical work.
From what you write, you need to start with understanding TN-C and TN-S, and there is a start for that here Det svenska elsystemet 1 (five parts, where part 2 describes TN-C and TN-S). And you need to a be able to read Swedish
From what you write, you need to start with understanding TN-C and TN-S, and there is a start for that here Det svenska elsystemet 1 (five parts, where part 2 describes TN-C and TN-S). And you need to a be able to read Swedish