423 läst ·
7 svar
423 läst
7 svar
Behandling av betonggolv i äldre, odränerad, kall källare
Hej,
Vi har ett 50-tals hus (som inte dränerats), vi vill nu rusta upp källarvåningen genom att ex. Installera varmvatten element i hela källarvåningen.
Källaren har gjutet betonggolv som jag slipat, och där det varit ojämnt, flytspacklat. Jag skulle nu vilja behandla de olika betonggolven så de ser snygga ut, håller och inte smular sönder som det tidigare golvet gjorde. Har hört om vissa som använder BetSil för att behandla/impregnera betongen, men jag oroar mej lite för fukten som inte tränger igenom betong i så fall. Oroar mej att fukten som hålls bort ur betongen orsakar problem med vårt odränerade hus. Men vet ej om detta är något att alls fundera över?
Ett av rummen i källaren ska bli arbetsrum och nu är jag också kluven över vad jag borde fixa till för typ av golv i det rummet. Betonggolvet i sig själv är ju kallt, men de går att behandla/impregnera och sen måla över som en enkel lösning. Hade också funderat på vinyl, laminat eller korkgolv men då behövs en fuktspärr. Råd och ideer tas gärna emot.
Vi har ett 50-tals hus (som inte dränerats), vi vill nu rusta upp källarvåningen genom att ex. Installera varmvatten element i hela källarvåningen.
Källaren har gjutet betonggolv som jag slipat, och där det varit ojämnt, flytspacklat. Jag skulle nu vilja behandla de olika betonggolven så de ser snygga ut, håller och inte smular sönder som det tidigare golvet gjorde. Har hört om vissa som använder BetSil för att behandla/impregnera betongen, men jag oroar mej lite för fukten som inte tränger igenom betong i så fall. Oroar mej att fukten som hålls bort ur betongen orsakar problem med vårt odränerade hus. Men vet ej om detta är något att alls fundera över?
Ett av rummen i källaren ska bli arbetsrum och nu är jag också kluven över vad jag borde fixa till för typ av golv i det rummet. Betonggolvet i sig själv är ju kallt, men de går att behandla/impregnera och sen måla över som en enkel lösning. Hade också funderat på vinyl, laminat eller korkgolv men då behövs en fuktspärr. Råd och ideer tas gärna emot.
Jag är absolut ingen expert. Men min gissning är att dräneringen är punkt 1 att lösa för att det du gör på insidan skall vara hållbart i längden.B Bygg_Bob skrev:Hej,
Du skulle kunna köra på mattor. Har för mig (googla lite) att det finns mattor som lämpar sig för ex. Källare som din. De släpper genom fukt - och bildar inte ett barriär.
Bästa svaret
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Ja, heltäckningsmattor avsedda för fuktiga miljöer eller klinker, med små plattor och breda fogar, är väl de vanligaste rekommendationerna för fuktiga källare. Matta är bra för arbetsrum och klinker för tvättstuga t.ex.
Sen finns ju ventilerade golv som Nivell.
Sen finns ju ventilerade golv som Nivell.
Kontakta den här firman https://www.nilsmalmgren.se/ och fråga dem vad de rekommenderar.
Jag lovar dig att du kommer bli nöjd med det de erbjuder.
Själv har jag deras epoxi på betonggolvet i garaget och den är diffusionsöppen, dvs andas.
Jag lovar dig att du kommer bli nöjd med det de erbjuder.
Själv har jag deras epoxi på betonggolvet i garaget och den är diffusionsöppen, dvs andas.
Vattenglas utspätt 1/3 med färgton i, ger halvroliga golv som inte "smular" (men andas)B Bygg_Bob skrev:Källaren har gjutet betonggolv som jag slipat, och där det varit ojämnt, flytspacklat. Jag skulle nu vilja behandla de olika betonggolven så de ser snygga ut, håller och inte smular sönder som det tidigare golvet gjorde. Har hört om vissa som använder BetSil för att behandla/impregnera betongen, men jag oroar mej lite för fukten som inte tränger igenom betong i så fall. Oroar mej att fukten som hålls bort ur betongen orsakar problem med vårt odränerade hus. Men vet ej om detta är något att alls fundera över?
Sedan som BirgitS sade, ventilerad heltäckningsmatta i valfri färg.
Hejsan, tack för svaret! Vad är det egentligen som menas med att golvet bör "andas"/vara diffusionsöppen? Vad är risken med att "täppa" till med någon typ av fuktspärr då man behandlar golvet?BirgitS skrev:
Klicka här för att svara