Byggahus.se
Hej,

Har fått spisen (häll) i stugan inkopplad men vill bara kolla här vad ni tycker för säkerhets skull.
Vi märker ingen skillnad på lägena. Det är lika varmt på 1:an som 6:a. Ett litet test visade att det tog lika lång tid att koka upp kallt vatten på 1:an som 6:an. När man slår på spisen så känner man värmen i ansiktet, det är med andra ord en väldig kräm på det hela. Ungefär lika snabbt som induktionsspisen hemma... Så något är helt klart fel. Elektrikern har kollat en extra gång med säger att allt är ok.

Kan det vara något fel åndå med elen (elektrikern har bytt allt ink säkringsskåpet till spisen)? Läste någon stans att nollan kan var lurig just med spis/3-fas? Eller lutar ni åt att det helt enkelt är spisen (vreden?) det är fel på?

Mvh,
Rikard

E
undrar om du har en kastrull med tex vatten i.
om det inte slockar fortare lixom
är den på 6:an så kokar det hela tiden men på 1:an så stänger plattan av rätt fort...........
så det inte bränner på hela tiden
så gör den på 6:an iaf den slutar inte bränna på.....
det blir hett lika fort då plattan är tom å svår tse skillnad då det inte är nått på lixom
prova med lite vatten å se om det gör som jag sade...

Det tar 3 minuter att koka upp samma mängd kallt vatten på ettan som på sexan. Att koka vatten från kallt till 100 grader på ettan borde inte vara möjligt...

Vad är det för spis? Keramik eller järnplattor? Har någon varit och rivit i spisen, ev bytt plattor eller element?

Något är ju helt klart fel.

Elektrikern, var det en riktig behörig elektriker?

Är spisen inkopplad med ett periflexuttag eller är den fast inkopplad? vet du om den är inkopplad på enfas elelr 2 eller 3 faser?

Riktigt elektriker så klart. Fast installation. Jag tror att spisen har två faser och ugnen en fas. Kan vara vreden som det är fel på men vi tycker att det är lite väl mycket effekt på plattorna. Man känner verkligen en värmevåg mot ansiktet när man drar på plattorna (även på ettan).

Är det en ny spis? Dvs har den fungerat förut?

Min fråga om elektrikern var för att det är inte helt ovanligt att man "får hjälp" av en elektriker kompis, som kanske iofs jobbar som montör på byggen, men inte nödvändigtvis är kompetent att koppla in en 3 fas pryl.

men om det är en riktig elekriker som dels har kopplat, dels tydligen har kontrollerat en gång till, så verkar det lite osannolikt att den skulle vara felkopplad.

Frågan är ju då hur man går vidare, har inget bra svar, annat än om du kan få någon annan elkunnig att kontrollera inkopplingen.

Men hempularen, det heter ju perilex.
Och är hällen rätt inkopplad (kopplings schema sitter ju på locket för anslutningsplinten) så är det med största sannolikhet ett större fel på hällen.

Jag bytte ut en häll som hadde samma problem. Det visade sig att elementspänningen var på 230V men inkopplad på 400V. Det gick väldigt snabbt att koka vatten så länge som det fungerade.

Jo det är ju ett sådant fel man kanske misstänker till att börja med. Men det verkar osannolikt att en elektriker skulle göra ett sådant fel

hempularen skrev:
Jo det är ju ett sådant fel man kanske misstänker till att börja med. Men det verkar osannolikt att en elektriker skulle göra ett sådant fel
Verkilgen? :rolleyes:

Har sett ett och annat... inkopplat av elektriker. Ibland undrar man om de över huvud taget läser inkopplingsanvisningen.

Men Gp har en poäng. Är det en ny häll så kan det vara så. Trenden verkar gå mer och mer åt 2x230V isf 400V på hällar och spisar.

E
jag har upptäckt att det är när de köpt spis/häll på elgiganten som det är norsk kopling på som det blivit fel
det går å lägga om i anslutningen på inkommande i spisen
du får nog ge din elektriker backjobb å att han kollar igen
men har du på fakturan vad han gjort osv -annars begöär spec fakt.- så får han ersätta dig vid ev skada

Jo är den förkopplad för norge så blir de lite knas.. eftersom dom i norge har 230V huvudspänning istället för 400 som i sverige. Men låter ändå konstigt att det är lika mycket effekt på 1an som på 6an. Var jag du skulle jag ringa dom som sålt spisen och säga att den ej fungerar, så kommer dom förhoppningsvis och kontrollerar/byter ut den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.