Byggahus.se
Ska lägga en altan på mark, ca 7 m x 3 m.
Räcker det att köra med 45 x 90 reglar under cc 60?

Det räcker. Ska du lägga direkt på mark, eller använda marksten/betongplattor?

Om du använder plattor, lägg tre rader med nån betongsten; en närmast huset - i mitten - ytterkant. (12 raderx3=36 st)

Om du lägger i sandbädd, gräv ur, ca 10-20 cm sand, kör med padda, markduk, lägg reglar o väg av med vattenpass.

Kjell G

Tack för svaret. Tänkte göra enligt alternativ 1, men kan man öka cc-avståndet eller är det bara dumsnålt?
Tänkte köra med 28 x 120 ovanpå.

Enligt de flesta är 60cc ett minimum, en del vill ha tätare, 40cc, men det gäller oftast när man har bärlina eller plintar. Det kan finnas risk för att altanen känns svajig om regelavståndet är för stort. Med 120x28 är det 60cc som gäller.

Vet du att det finns 34x145 också? Har inte det själv men den dimensionen blir ju riktigt stabil även med större regelavstånd. Dyrare, ja, men stabilt o mindre känsligt för sprickor o uttorkning/böjning.

Kjell G

Vi har kört ända ner till 45x45 60cc direkt på mark som reglar under 21x170-trall. Jämnade till sand och hade litet betongplattor som stöd för reglarna. Inget tjockt sandlager eller padda. Dock är det sandjord på sprängsten så det är väldigt litet tjälrörelser.

Jag skulle nog inte gå över 60cc. Känns dumsnålt i sammanhanget.

Jag håller på och lägger nu. Kör på plattor underst sen 45x145 reglar cc60 sen 34x145 brädor. Här är bild från imorse. (jag var ju tvungen att dra ett par skruvar innan jobbet :D

• DSC00055_fix.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
iAM
  • Laddar…
Tänkte också köra på sandbädd med plattor på, men jag ska sätta dit en kuvös nästa år.

Räcker det med 45X95 c-c 600 i regelverk, 28x120 trallvirke, eller ska man förbereda så att man kan sätta plintar just runt där glaspartierna kommer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.