20 021 läst · 4 svar
20k läst
4 svar
Behöver snabbt svar, Hål för blandare i diskbänk.
Hej,
Håller på att byta blandare och har vattnet avstängt i hela huset.
Upptäckte att det gamla hålet var lite litet, 30mm.
Har sett att IKEA säljer någon billig håltagare som jag tror funkar som en "stans" med en mutter och lite brickor som man drar åt så att man får ett hål. Har för mig att den bara kostade ett par tior (säkert lite halvkass)
Det borde finnas såna på andra ställen, typ byggvaruhus.
Någon som vet vad de kostar i så fall?
Och om de kan funka till att göra ett befintligt hål större?
Mitt hål är ju redan 30mm och ny standard för ettgreppsblandare är väl 34mm eller så.
Det blire ju bara lite material på kanten som ska "hålla emot" när man drar åt stansen.
Någon som fattar mina luddiga frågor?
Håller på att byta blandare och har vattnet avstängt i hela huset.
Upptäckte att det gamla hålet var lite litet, 30mm.
Har sett att IKEA säljer någon billig håltagare som jag tror funkar som en "stans" med en mutter och lite brickor som man drar åt så att man får ett hål. Har för mig att den bara kostade ett par tior (säkert lite halvkass)
Det borde finnas såna på andra ställen, typ byggvaruhus.
Någon som vet vad de kostar i så fall?
Och om de kan funka till att göra ett befintligt hål större?
Mitt hål är ju redan 30mm och ny standard för ettgreppsblandare är väl 34mm eller så.
Det blire ju bara lite material på kanten som ska "hålla emot" när man drar åt stansen.
Någon som fattar mina luddiga frågor?
Redigerat:
Nu är det löst..
En tur till Jula och köpte 2 sliptrissor till borrmaskinen.
Gick geschwint! Blandare och Ballofixer på plats och det vekar vara tätt än så länge.
Får hålla ett öga på det en tid framöver så att det inte börjar droppa eller så.
Det ända som inte är tätt är diskmaskinsanslutningen.
Följde med ett täcklock till den slangen att använda om man inte har någon diskmaskin. Har dragit åt täcklocket ganska hårt men det läcker ut där ändå, om man vrider på diskmaskinskranen. Antar att det skulle varit med en packning till täcklocket men det var det inte.
Nåväl, den kranen får stå stängd helt enkelt till diskmaskinen kommer nästa vecka
Det här var faktiskt första gången det blev VVS-jobb.
En tur till Jula och köpte 2 sliptrissor till borrmaskinen.
Gick geschwint! Blandare och Ballofixer på plats och det vekar vara tätt än så länge.
Får hålla ett öga på det en tid framöver så att det inte börjar droppa eller så.
Det ända som inte är tätt är diskmaskinsanslutningen.
Följde med ett täcklock till den slangen att använda om man inte har någon diskmaskin. Har dragit åt täcklocket ganska hårt men det läcker ut där ändå, om man vrider på diskmaskinskranen. Antar att det skulle varit med en packning till täcklocket men det var det inte.
Nåväl, den kranen får stå stängd helt enkelt till diskmaskinen kommer nästa vecka
Det här var faktiskt första gången det blev VVS-jobb.
Liknande trådar
-
Behöver snabbt svar. Skydd under takbalkar
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilkenv färg till köksstommar, inuti och utsida, är elementfärg bra? Behöver snabbt svar
Färg, Måla & Tapetsera -
Regla upp vägg i badrum och behöver snabbt svar
Badrum -
Vad har hänt här? (Behöver snabbt svar!)
Färg, Måla & Tapetsera -
Behöver snabbt svar ang ROT...
Juridik