Byggahus.se
Hej!

Vi ska bygga nytt hus c:a 175 kvadrat på landet. Vi har mer än 20 ha skog full med ved så vedeldning faller sig naturligt. Skulle också vilja ha en pellets/havremöjlighet som klarar sig någon vecka om man blir sjuk eller åker bort och inte kan gå ut och elda en/två gånger om dagen.

Sen är det ju strömavbrott på landet med jämna mellanrum så jag funderar på batteribackup eller litet elverk som kan försörja cirkulationspumpen och ev. fläkt som måste gå för vedeldningen. Då kan man klara sig bra även när vattenfall jäklas...

Är den här kombinationen möjlig? Har tittat som hastigast på Thermia Biomix och Baxi Bonus. Kan man få pelletsbrännaren att starta automatiskt om man inte fyllt på ved i tid?

För att få brännaren att starta automatiskt när veden är slut måste man ha en dubbelpanna, pelletsbrännare gillar inte riktigt att sitta i vedlågan :)

Baxi DuoPlus är avsedd för ved/olja men borde rimligtvis fungera även med pellets (verkar ju märkligt i dagens läge om det inte fungerar med pellets). Här kan brännaren ta över när veden är slut (vet att det finns fler än Baxi som har dessa...).

Strömmen då? Snålvarianten är att gå och köpa en billigväxelriktare hos han den där i insjön, ladda själv och koppla in vid behov själv. Vill man så finns det även kompletta boxar med inbyggd laddare och styrning som sköter allt automagiskt. För mig lutar det åt att skaffa en automagisk box, då strömmen oftast går när det är mörkt och kallt, då vill jag inte stå och mickla med egna tåtar.

Visst kan man bygga den styrningen själv också... :) man måste bara hitta tiden...

Mvh
Reine

Tack för bra info!

Den där automagiska boxen låter suverän tycker jag. Jag kommer att ha tillräckligt med koppleriarbete ändå i det där garaget/pannrummet/verkstaden/förrådet. Han du nån länk till såna prylar?

Den behöver bara klara det där ute cirkulationspump och ev. fläkt, kanske brunnspump, inomhus kan jag ha fotogenlampor och gasspis hade jag tänkt ha ändå.

Det finns flera som säljer sådana boxar, jag vet att baxi säljer ett par modeller (troligtvis tar dom lite provision för det blå trycket på också)

Dessa räcker för panna och c-pumpar, inte för brunnen...

Har för mig att det diskuterats i "maratonsträngen" (som sveno så fint benämde den) "Ny vedpanna", kan ha varit runt sidan 10 kanske :)

PS Nej, jag säljer inte för baxi, bara lite insnöad på deras hemsida eftersom jag har en panna därifrån... :)

Har själv kollat på liknande lösningar, ett alternativ är att köpa en ups till datorn och använda den till pannan i stället. Dom sköter sig själva det som är haken är att dom ofta har låg batterikapacitet men det borde gå att modifiera med externa bateri.

classe

jag har en dyrlösning men den funkar satans bra.. ett 3-fas diesel aggregat på 5kw driver hela gården när det e strömavbrott.. passa på nu när många säljer sina aggregat efter stormen, snacka med en elektriker om en förbikoppling..

Det känns ju lite overkill med dieselkragg när jag har allt annat ljust och varmt med kanske 400 watts hjälp till panna/cirkulation. Men är priset rätt så...

Har någon erfarenhet av andra dubbelpannor? Jag kanske ska läsa hela "maratontråden" i alla fall, sorry om jag ställt dumma frågor men den är så lång...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.