Finns samtliga typer av komponenter att hitta med snabbanslutning från pålitligt märke? Jag brukar dra skruvar för hårt. Hittar inte som uppfyller alla mina kriterier. Uttaget behöver vara ojordat.

Hittar exempelvis ojordat lamputtag med snabbanslutning men endast 1-vägs. Och finns förstås förgreningsboxar, men hittar endast med skruvplintar. Eller 2-vägsuttag med snabbanslutning fast jordat (med klistermärken för att markera ojordat 🤬). Eller 2-vägs ojordat no-name från typ Biltema och liknande antagligen med skruvplint.

Hittar inte heller lampproppar med snabbanslutning. Inte heller färdiga lampsladdar istället, som är långa nog. Sladden behöver vara runt 4 meter lång. Det längsta jag hittar på färdiga sladdar är 3 meter.

Borde jag skaffa momentskruvmejsel och acceptera skruvplint? Det kommer förstås till användning igen - men brukar vridmoment finnas givet på prylar? Endast på dem bättre fabrikat kanske?

Bästa svaret

Eftersom lampproppar normalt ansluts med rikkardeliga trådar så är snabbkoppling normalt inte ett bra val. Till typ RK använder man skruvanslutning om man inte kan använda kopplingsklämmor typ Wago 221

• Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…
A
Allt elmaterial ska installeras enligt tillverkarens anvisningar. Finns ett vridmoment angivet ska det följas. Ofta står det angivet som ett spann eller ett maxvärde och ibland finns inget angivet.

Jag drar själv allt med momentverktyg på jobbet (handtag och mejsel) hemma gör jag så gott jag kan med vanliga verktyg.

Viktigt att alltid känna efter i trådarna att det sitter som det ska efteråt oavsett verktyg.

• Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…
Tack för svaren. Vet ni varför det inte finns färdiga lampsladdar över 3 meter? Är det något dåligt som kan ske i en rkk-krets när avståndet blir långt?

Undrar egentligen bara om jag gör dumt i att skapa en sladd som är 4 meter.

Förmodligen för att marknaden inte finns.

• Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…
Svarta trasten Svarta trasten skrev:
Tack för svaren. Vet ni varför det inte finns färdiga lampsladdar över 3 meter? Är det något dåligt som kan ske i en rkk-krets när avståndet blir långt?

Undrar egentligen bara om jag gör dumt i att skapa en sladd som är 4 meter.
Ja, man vill inte ha för långa kablar för att spänningsfallet kan bli för stort.

I det här fallet så spelar det dock ingen som helst roll. 1m extra är knappt mätbart.

Till detta kan man lägga att modern belysning inte drar någon ström att tala om öht, så det blir inget direkt spänningsfall till att börja med.

Du kan lugnt göra en 4m belysningssladd. Eller 10m med för den delen.

• Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.