Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Tror du det skulle fungera i praktiken? Om man tar med alla kopplingar och kontakter av mer eller mindre bra kvalitet så vete-fn? Att hitta avståndet till någon som skulle kunna vara en säkring köper jag (dessutom har vi både smält och dvärgbrytare).mycke_nu skrev:Det går nog med någon form av tidsdomänreflektometri - man skickar in en puls i väggutaget och analyserar sedan alla reflexer som kommer tillbaka. Eftersom en säkring antagligen har en karaktäristisk impedans som beror på säkringsstorleken så borde man kunna reda ut om det är 6 eller 10 A (givet 1.5 mm2 ledare till vägguttaget).
Men jag har iofs aldrig sett något fas/amplitud-diagram per frekvens för en säkring. Om du har något sådant så posta gärna.
Det finns instrument som kan kan kolla vilken grupp som tillhör vilket uttag. Man sätter i en sändare i uttaget och sedan kollar man med en mottagare som man håller över grupperna, när man får signal vet man vilken säkring det är. Jag kommer bara inte på vad instrumentet heter.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Tonsändare? Heter det i alla fall (bla) när man sysslar med tele/data.Gp skrev:
Det var bra länge sedan jag läste Signalteori III, men jag skulle kunna tänka mej följande procedur:lars_stefan_axelsson skrev:
1. Skicka in en puls mellan nollan och PE ledaren. Det borde komma tillbaka en massa skräp från olika dosor på vägen, men också en rejäl reflex från kortslutningen mellan noll- och PE-skenorna (man får förutsätta att det inte är ett femledarsystem till centralen, för då blir det krångligare). Då vet man ur långa ledningarna till centralen är.
2. Sänd samma puls mellan fas och nolla, helst några tusen gånger och filtrera bort bruset. Analysera svaret i tidsområdet som motsvarar avståndet till centralen. Nog borde man kunna hitta en reflex som beror på resistansen i "proppen", dvs grovleken på tråden, och därmed säkringsvärdet.
Sedan har väl ett par parallella FK ganska vissna transmissionsledningsegenskaper och kanske ställer till det en del.
Med dvärgbrytare är det säkert inte ens teoretiskt möjligt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Ja, smart. Genom att göra "binning" som i radarsammanhang, dvs filtrera bort allt som inte ligger på det avstånd man är intresserad av så kan du komma fram till vad som är själva säkringen. Det är ju pss som man hittar en kortslutning, tänkte inte på att man har en bra kortslutning av mäta av här, och att säkringen ligger i "närheten".mycke_nu skrev:Det var bra länge sedan jag läste Signalteori III, men jag skulle kunna tänka mej följande procedur:
1. Skicka in en puls mellan nollan och PE ledaren. Det borde komma tillbaka en massa skräp från olika dosor på vägen, men också en rejäl reflex från kortslutningen mellan noll- och PE-skenorna (man får förutsätta att det inte är ett femledarsystem till centralen, för då blir det krångligare). Då vet man ur långa ledningarna till centralen är.
Men det finns väl som sagt inget i en dvärgbrytares impedans-karaktäristik som beror på när utlösningsvillkoret, så den ser jag ingen väg runt.
Kanske lättast att skruva ur alla säkringarna ur centralen ändå.
ja orka... hade jag haft en central med 100 omärkta säkringar framför mig så hade jag bara kortslutit uttaget och gått iväg och kollat vilken som gick sönder!
Nej, det tror jag inte. Två st FK som ligger och skramlar i ett VP-rör har ingen snygg impedansprofil. Upplösningen minskar med avståndet, att se skillnad på två säkringar så långt in i kabeln är nog nära på omöjligt. Dessutom är det rätt troligt att det finns avgreningar längs vägen som ger reflexer från alla möjliga håll. Om jag får loss några minuter skall köra en TDR på 10m kabel + säkring och lägga upp.lars_stefan_axelsson skrev:
/m
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg