A
Varför skulle det inte vara det? Tycker du att dom ska hämta det gratis🤔

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Ja det är väl klart, att ha allt i servicebilen går inte och skapar mycket huvudvärk med att hålla koll på lagersaldo och dylikt.
Bilavgiften är en kostnad för att hantverkaren ska "ha råd" med en bil.

Sen kan man alltid ha åsikter om hur mycket dom tar I både kilometeravgift och servicebilkostnad per dag/kund

Rejäl skrev:
NEJ. Men om man debiterar för en servicebil och vet vad uppdraget handlar om så ska matrealet finnas i bilen. Milkostnad är självklart något man ska debitera för, inget snack om den saken.
Hade en rörfirma hemma, det kom 2 man på ett 1 mansjobb en jobbade och en tittade på.
Båda stack till Dahl och hämtade grejor och passade på att äta lunch, den dyraste maten som jag bjudit på

pär öberg pär öberg skrev:
Är det verkligen ok. att en hantverkare som debiterar för servicebil besöker grossisten
Ja, om inget annat är överenskommet är det helt normalt att få betala såväl servicebil och arbetstid för tiden som går åt.

Båda stack till Dahl och hämtade grejor och passade på att äta lunch, den dyraste maten som jag bjudit på
Varför bjöd du på lunch?

• Gilla
whak
  • Laddar…

Bästa svaret

A
NEJ. Men om man debiterar för en servicebil och vet vad uppdraget handlar om så ska matrealet finnas i bilen. Milkostnad är självklart något man ska debitera för, inget snack om den saken.
Hade en rörfirma hemma, det kom 2 man på ett 1 mansjobb en jobbade och en tittade på.
Har ni avtalat 1 gubbe så ska du bara betala för en.
Att dom tar lunch där behöver inte vara konstigt men då ska 1timme avgå för rasttiden.. Normal arbetsdag 07:00-16:00 är 9 timmar minus en timmes rast= 8tim..
Sedan är det ju så att antingen kommer man dagarna innan och tittar vad som behövs och har med sig det den dagen man utför arbetet eller så gör man som dom verkar ha gjort hos dig att man börjar med att titta och åker och handlar det som behövs summa sumarum samma..

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Ja det är väl klart, att ha allt i servicebilen går inte och skapar mycket huvudvärk med att hålla koll på lagersaldo och dylikt.
Bilavgiften är en kostnad för att hantverkaren ska "ha råd" med en bil.

Sen kan man alltid ha åsikter om hur mycket dom tar I både kilometeravgift och servicebilkostnad per dag/kund
Milersättning är ju en självklar sak. Men om man vet vad arbetet handlar om så ska grejorna finnas i bilen👎

Men om man vet vad arbetet handlar om så ska grejorna finnas i bilen👎
Hade firman varit och kikat innan?

Nej. Men jag förklarade väldigt detaljerat vad det gick ut på, det var bara ett byte av wc stol. Beskrev tom. måttet ifrån bakkant på befintlig mugg till vägg. Att timdebiteringen har gått upp är helt ok. allt blir ju dyrare
men det är matrealet som man tjänar mest pengar på, Jag driver själv ett elföretag, och det är inte så svårt att ladda bilen när man vet förutsättningarna😠

A
Nej. Men jag förklarade väldigt detaljerat vad det gick ut på, det var bara ett byte av wc stol. Beskrev tom. måttet ifrån bakkant på befintlig mugg till vägg. Att timdebiteringen har gått upp är helt ok. allt blir ju dyrare
men det är matrealet som man tjänar mest pengar på, Jag driver själv ett elföretag, och det är inte så svårt att ladda bilen när man vet förutsättningarna😠
Men det spelar ju dig ingen roll, eller menar du att Röris skulle åkt o handlat allt på sin fritid? För hade han vart o handlat materialet innan så hade du ju fått betala för tiden och bilen den dagen innan..

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Om de inte kikat på plats innan och du inte listat vad som behövdes tas med eller beställas till installationsadressen visste ju utföraren uppenbarligen inte vilket mtrl som behövdes.

Vad var det för något som dom behövde åka och hämta då?

För typ 5 årsedan bytte jag ut två toalettstolar här, och det var en gubbe som kom och bytte, hade med sig allt han behövde.

Han hade till och med med sig Rör / vattenlås till ett handfat som han bytte med. det var inte planerat i förväg att byta detta.

Rejäl skrev:
Jag menar besök under pågående arbete om killen är anställd så får han ju pröjs för att hämta prylarna före uppdraget

Jag menar besök under pågående arbete om killen är anställd så får han ju pröjs för att hämta prylarna före uppdraget
Hade du listat allt som behövdes för installationen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.