13 536 läst · 2 svar
14k läst
2 svar
Inkoppling motorskydd
Har köpt ett motorskydd m underspänningsutlösare som jag ska koppla till en 2,2kW 3-fasmotor. Följer dock inte med någon instruktion eller kopplingsskena till motorskyddet. Hur faserna ska kopplas är väl inget problem men det sticker ut två klena blå kablar från motorskyddet som jag undrar över. Jag antar att de går till underspänningsutlösaren men hur kopplar jag dessa?
Yup, monterade nyligen ett DinLine (hua!) motorskydd på min rikthyvel och underspänningsutlösaren var då lös så jag fick montera in den själv i motorskyddet. Konceptet med underspänningsutlösaren är att den fungerar som ett relä där en spole drar en fjäderbelastad pinne. Om reläet inte är draget går det inte att slå på motorskyddet.
De två lösa tåtarna som kommer från underspänningsskyddet är helt enkelt anslutningarna till lindningen på underspänningsutlösaren. Antar att underspänningsutlösaren är en 400VAC-modell. De två tåtarna ska då stoppas in mellan två valfria inkommande faser mellan vilka du vill detektera underspänningen, typiskt L1 och L2. Är det en 230-variant stoppas ena tåten på en inkommande fas, andra på inkommande nolla.
De två lösa tåtarna som kommer från underspänningsskyddet är helt enkelt anslutningarna till lindningen på underspänningsutlösaren. Antar att underspänningsutlösaren är en 400VAC-modell. De två tåtarna ska då stoppas in mellan två valfria inkommande faser mellan vilka du vill detektera underspänningen, typiskt L1 och L2. Är det en 230-variant stoppas ena tåten på en inkommande fas, andra på inkommande nolla.