Byggahus.se
Ska försöka besvara en fråga som jag nyss såg igen ... ( och som ständigt tycks återkomma).

Europeisk standard för beräkning av fönsters värmeläckage (U-värde) är EN ISO 10077. Som köpare är det svårt fråga efter denna, om man inte förstår hur dessa U-värden beräknats. De flesta svenska tillverkare har inte resurser att följa denna norm utan följer en (approximativ) specialregel som skapats i Sverige, och vill nog inte att EU-normens exaktare beräkningssätt börjar tillämpas i Sverige. Det är alltså lätt bli förvirrad. Den europiska normen är exaktare än den svenska schablonen, som ju ger felvisande värden för alla fönster utom det typfönster man testat, medan EU-normen också beaktar att man för olika U-värden för olika stora fönster. Hur som helst. Fönsters U-värde, dvs värmeläckage ska enligt EU-normen beräknas enligt formeln

Uw = (Af *Uf + Ug*Ag + Lg*Ψ)/(Af + Ag)

där
Uw=U-värde för hela fönstret i W/m2K;
Af=karmarnas yta i m2;
Uf=U-värdet för karmarna i W/m2K;
Ag=glasets yta i m2;
Ug=U-värdet för själva glaskassetten i W/m2K;
Lg=omkretsen i m (glaset mot karmen);
Ψ= värmeläckage via karm och fästsystem-distanser för glas eller glaskassett i W/mK.

Detta är vad man kan kräva av sin europeiske fönsterleverantör idag (dock inte alla svenska). För en 3-glaskassett med energiglas och argon och 14 mm glasavstånd är Ug = 0,5. Där ligger på marknaden tillgängliga fönsters nedre gräns för 3-glasfönster. Stigande energipriserna gör att fönsterprofiltillverkare nu också snabbt tar fram allt bättre isolerande karmar (PVC-karmar), genom att fylla med isolerskum och få Uf= 0,7, troligen även detta nära tekniskt möjlig gräns för 3-glasfönsters karmar.

Faktorn Ψ berör på glaskassettens infästning i karm och typ av distanser och isolering runt (den argonfyllda) glaskassetten. Även här försöker man hitta ännu bättre lösningar. Den som vill veta mera om dessa värden för olika typer av lösningar kan läsa på en av de större polska glaskassettillverkarnas hemsida under http://www.press-glas.com/our_glass/functions/energy_saving_and_solar_control/warm_edge/ .

(På detta företags hemsida visas även animerade filmer hur glaskassetter framställs på http://www.press-glas.com/our_glass/how_our_glass_is_produced/ om vill veta mera om modern östeuropeisk glaskassettframställning)

Nedre gräns för hela fönstrets U-värde Uw ligger därför för ett östeuropeisk kommersiellt tillverkat standard 3-glasfönster på mellan 0,6 -0,7 W/m2K.

Sedan är det upp till var och en att bestämma vad för fönster man vill ha, men man bör veta vad som idag är möjligt.

• Gilla
Marwre och 1 till
  • Laddar…
Hej Fogarbo och tack för dina intressanta inlägg i fönstertråden förut.

Hur gick det för dig och ditt fönsterköp ?, vore ytterst intressant att få höra.
Blev det det ena eller det andra ?, själv vågar jag nog inte köpa fönster med så låga U-värden som 0,6-0,7 på hela konstruktionen som du nämde att du skulle göra, man vill ju se ut genom fönstret och inte ha problem med kondens & imma.

.

MvH Jawen

Problemet med frost och imma pga mina låga U-värden har jag funderat mycket på. Stora takutskjut, altantak etc gör att (jag hoppas:)) slippa dessa problem. Men för säkerhets skull, jag kör alltid med hängslen och livrem, så det sitter riktbara spotlights ovan alla fönster, vars strålning kan hetta upp ytterglasen (hoppas jag än en gång, då mina energiglas ju reflekterar en hel del strålning, så bara verkliga prov kan visa hur det går).

Någon måste alltid praktiskt prova om teorier stämmer - och vilka lösningar som är enklast för att slippa dem. Med undantag för ett par stora fönster är jag ändå ganska säker på att undvika problem med rimfrost, men där sätter jag in dubbla spotlights. så där får jag (om rimfrostproblem verkligen uppstår) en ny mysfaktor av rimfrosten via utsikt genom spotlightade runda-ovala fönsteröppningar i två stora rimfrostade fönster :) (ljusinsläpp påverkas inte av rimfrost, bara utsikten).

Beträffande hur det gått återkommer jag med när fönstren sitter på plats.

Hej igen

Smart det där med spottarna, och även om du nog behöver rätt många watt för att från håll värma glaset, så behöver man ju så liten luftrörelse för att det ska bli bättre.

Har nu också hört att det antingen finns eller håller på komma fönster med inbyggd elslinga i som knappt inte syns, ett batteri laddas av ljuset och accumulerar energin för att sedan värma slingan, som på så sett skapar en liten luftcirkulation längs glaset.

Nu vet jag inte vilket skede det är i, men till slut har nog dom flesta tillverkare denna lösning eller något som motsvarar den funktionen, folk kommer inte acceptera att köpa dyra fönster som dom inte ser ut i.

Vilket märke valde du på PVC fönster ?

MvH Jawen

Martin_B
F Fogarbo skrev:
Ska försöka besvara en fråga som jag nyss såg igen ... ( och som ständigt tycks återkomma).

Europeisk standard för beräkning av fönsters värmeläckage (U-värde) är EN ISO 10077. Som köpare är det svårt fråga efter denna, om man inte förstår hur dessa U-värden beräknats. De flesta svenska tillverkare har inte resurser att följa denna norm utan följer en (approximativ) specialregel som skapats i Sverige, och vill nog inte att EU-normens exaktare beräkningssätt börjar tillämpas i Sverige. Det är alltså lätt bli förvirrad. Den europiska normen är exaktare än den svenska schablonen, som ju ger felvisande värden för alla fönster utom det typfönster man testat, medan EU-normen också beaktar att man för olika U-värden för olika stora fönster. Hur som helst. Fönsters U-värde, dvs värmeläckage ska enligt EU-normen beräknas enligt formeln

Uw = (Af *Uf + Ug*Ag + Lg*Ψ)/(Af + Ag)

där
Uw=U-värde för hela fönstret i W/m2K;
Af=karmarnas yta i m2;
Uf=U-värdet för karmarna i W/m2K;
Ag=glasets yta i m2;
Ug=U-värdet för själva glaskassetten i W/m2K;
Lg=omkretsen i m (glaset mot karmen);
Ψ= värmeläckage via karm och fästsystem-distanser för glas eller glaskassett i W/mK.

Detta är vad man kan kräva av sin europeiske fönsterleverantör idag (dock inte alla svenska). För en 3-glaskassett med energiglas och argon och 14 mm glasavstånd är Ug = 0,5. Där ligger på marknaden tillgängliga fönsters nedre gräns för 3-glasfönster. Stigande energipriserna gör att fönsterprofiltillverkare nu också snabbt tar fram allt bättre isolerande karmar (PVC-karmar), genom att fylla med isolerskum och få Uf= 0,7, troligen även detta nära tekniskt möjlig gräns för 3-glasfönsters karmar.

Faktorn Ψ berör på glaskassettens infästning i karm och typ av distanser och isolering runt (den argonfyllda) glaskassetten. Även här försöker man hitta ännu bättre lösningar. Den som vill veta mera om dessa värden för olika typer av lösningar kan läsa på en av de större polska glaskassettillverkarnas hemsida under [länk] .

(På detta företags hemsida visas även animerade filmer hur glaskassetter framställs på [länk] om vill veta mera om modern östeuropeisk glaskassettframställning)

Nedre gräns för hela fönstrets U-värde Uw ligger därför för ett östeuropeisk kommersiellt tillverkat standard 3-glasfönster på mellan 0,6 -0,7 W/m2K.

Sedan är det upp till var och en att bestämma vad för fönster man vill ha, men man bör veta vad som idag är möjligt.
Fantastiskt inlägg! Informativt! Det gillar vi :)

Känner du möjligen till hur man får fram värdet Gw, Ug, och Eref, om man har tillgång till följande värden: Uw, Ff, Gg, LTg, Ew?
Exaktmått på fönsterkarmen finns så klart också till hands.

Har sökt efter formler för det men ej hittat. Kanske inte går att få fram baserat på bara de sistnämnda 5 värdena?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.