9 883 läst · 15 svar
10k läst
15 svar
Måtta för bänkskiva
Sida 1 av 2
Någon som vet vem som kör ut och tar exakta mått i ens kök för beställning av bänkskiva. Och som sedan tar ansvar för att det stämmer.
Kvik gör det i alla fall inte. Man får mäta själv, vilket innebär att de givetvis inte heller tar något ansvar om skivorna inte passar i slutändan...
Eftersom vi har lite vinklar och snea väggar i vårt kök börjar vi se över om det kanske är värt att köpa in denna tjänst så att finishen blir så bra som vi vill.
Tänkt bänkskiva var en svart kompaktlaminat, men även vanlig svar laminatskiva kan vara aktuellt.
Alla tips är välkomna. (Vi bor i Göteborg.)
Kvik gör det i alla fall inte. Man får mäta själv, vilket innebär att de givetvis inte heller tar något ansvar om skivorna inte passar i slutändan...
Eftersom vi har lite vinklar och snea väggar i vårt kök börjar vi se över om det kanske är värt att köpa in denna tjänst så att finishen blir så bra som vi vill.
Tänkt bänkskiva var en svart kompaktlaminat, men även vanlig svar laminatskiva kan vara aktuellt.
Alla tips är välkomna. (Vi bor i Göteborg.)
Ett tips är att fixa vinkeln i EXAKT 90 grader innan ni börjar.
Jag hade 3 cm fel, vilket jag märkte efter jag beställt den vinklade skivan. En skiva som blev till en skitstor vinkelhake avslöjar allt. Nu var det inte så mycket jobb att fixa till (relativt allt annat jobb jag gjort).
Nej, jag fuskade inte med bänkskivan, jag fixade väggen.
Jag hade 3 cm fel, vilket jag märkte efter jag beställt den vinklade skivan. En skiva som blev till en skitstor vinkelhake avslöjar allt. Nu var det inte så mycket jobb att fixa till (relativt allt annat jobb jag gjort).
Nej, jag fuskade inte med bänkskivan, jag fixade väggen.
Jag tycker att Springares förslag är genialt. Lämna in den till Kvik och hälsa att du vill ha en lika i sten.
Nu ska jag ha i laminat, så jag la till 10 cm per skiva, så grejjar jag det på plats. Visst kunde jag ta ett exakt mått, men eftersom det tar en evighet att få sin skiva så kommer jag inte veta exakt hur brett köket är när jag är klar med det.
Man vill ju gärna byta en del väggskivor mm. Vägrar ha andras 40-åriga os i mina väggar.
Nu ska jag ha i laminat, så jag la till 10 cm per skiva, så grejjar jag det på plats. Visst kunde jag ta ett exakt mått, men eftersom det tar en evighet att få sin skiva så kommer jag inte veta exakt hur brett köket är när jag är klar med det.
Man vill ju gärna byta en del väggskivor mm. Vägrar ha andras 40-åriga os i mina väggar.
Smart tips, Springare!
Det blir det med största sannolikhet!
Det är så segt att vänta till de nya skåpen är på plats bara för att sen kunna beställa skiva! 4 veckor med ett NÄSTAN klart kök...
Det blir det med största sannolikhet!
Det är så segt att vänta till de nya skåpen är på plats bara för att sen kunna beställa skiva! 4 veckor med ett NÄSTAN klart kök...
Jag är på gång att beställa en laminatbänkskiva men vet inte hur jag ska tänka vid mätning av skivan.
Hur stor glipa behövs mellan bänkskiva och vägg?
Bänkskivan kommer vara 4 meter lång och sitta mellan två väggar med en ventilationskanal i mitten.
Skivan kommer vara skarvad vid ventilationskanalen.
Hur stor glipa behövs mellan bänkskiva och vägg?
Bänkskivan kommer vara 4 meter lång och sitta mellan två väggar med en ventilationskanal i mitten.
Skivan kommer vara skarvad vid ventilationskanalen.
Det är ett utmärkt sätta att tillverka en skiva som man med säkerhet vet att den stämmer på plats.Springare skrev:
Var försiktig med material som kan töja sig (wellpapp) eller material som kan förändras av fukt (masonit)
Jag brukar inte ha ett gott förhållande till plast men en skiva i plast behåller formen och är inte säskilt känslig för fukt.
Vik inte mallen under transporten då kan måtten förändras.
Att göra en mall i masonit gör alla stenfirmor som kommer och måttar för stenskiva.
Däremot kan jag säga att kommer du med en masonitmall till kvik och säger att du vill ha skivan efter den, så kommer de ändå säga nej. Skivorna från kvik sågas i danmark om du beställer sågat.
Så den iden kan du glömma. Däremot kan du själv lägga ut masoniten exakt så att allt passar, och sen måttar du av dessa vinklar och längder och lägger beställning på dessa.
Du ska få ett tips av mig som just jobbar med kök och bänkskivor.
När du givit måtten till din säljare, så ska du SKRIFTLIGEN få ut en orderbekräftelse som bekräftar de måtten du beställt, och att de skall bestyrkas. Det är det enda sättet för dig att gå 100% ansvarsfri om det kommer en skiva/skivor sen i fel mått. Och jag lovar dig, du vill inte bråka och behöva betala dubbla skivor bara för de hittar ngt oklart hål att skylla på dig. För när det händer, kan jag lova dig att det gör dom.
Tala även om att beställnigen skall inte göras fören du bekräftat desas beställningsmått.
Det är det ända sättet för dig att gå helt ansvarsfri om ngt går fel.
mvh en jävligt ruttad kvikmontör.
Däremot kan jag säga att kommer du med en masonitmall till kvik och säger att du vill ha skivan efter den, så kommer de ändå säga nej. Skivorna från kvik sågas i danmark om du beställer sågat.
Så den iden kan du glömma. Däremot kan du själv lägga ut masoniten exakt så att allt passar, och sen måttar du av dessa vinklar och längder och lägger beställning på dessa.
Du ska få ett tips av mig som just jobbar med kök och bänkskivor.
När du givit måtten till din säljare, så ska du SKRIFTLIGEN få ut en orderbekräftelse som bekräftar de måtten du beställt, och att de skall bestyrkas. Det är det enda sättet för dig att gå 100% ansvarsfri om det kommer en skiva/skivor sen i fel mått. Och jag lovar dig, du vill inte bråka och behöva betala dubbla skivor bara för de hittar ngt oklart hål att skylla på dig. För när det händer, kan jag lova dig att det gör dom.
Tala även om att beställnigen skall inte göras fören du bekräftat desas beställningsmått.
Det är det ända sättet för dig att gå helt ansvarsfri om ngt går fel.
mvh en jävligt ruttad kvikmontör.
Renoverare
· Kalmar
· 2 724 inlägg
Absolut är det billigt, men tyckte någon antydde att alla stenfirmor mallade med masonit och de jag jobbar med använder inga masonitskivor och står även för måtten när man anlitat dom för mallning och montering. Kändes lite stenålder när det finns andra hjälpmedel
z ZZzz ZZZzzzz
Ta ut vinklar som är raka däremellankrävs inte mycket begåvning till.
Problemen börjar när väggarna är konkava/konvexa och böjda om vart annat och det inte får lösas med mjukfog mellan vägg och skiva eller åverkan på befintlig vägg. Då spelar det ingen roll hur coola polare du känner, även dem kommer att ta ut en mall att såga efter. Sen hur mallen tas ut är upp till var o en.
Det är inte verktygen det hänger på, utan kunskapen bakom verktyget.
Ta ut vinklar som är raka däremellankrävs inte mycket begåvning till.
Problemen börjar när väggarna är konkava/konvexa och böjda om vart annat och det inte får lösas med mjukfog mellan vägg och skiva eller åverkan på befintlig vägg. Då spelar det ingen roll hur coola polare du känner, även dem kommer att ta ut en mall att såga efter. Sen hur mallen tas ut är upp till var o en.
Det är inte verktygen det hänger på, utan kunskapen bakom verktyget.
Redigerat:
Men lugn i bussen... klart dom mallar men masonit låter lite tidskrävande och definitivt inte lika exakt och tro mig killen varken är eller vill vara cool han bara företräder en ruskigt bra stenfirma...jag har faktiskt aldrig sett en masonitmall hos de leverantörer jag anlitat under 15 år men jag verkar ha fel. Masonit är the shit tydligen. H Bror Duktig