4 924 läst · 4 svar
5k läst
4 svar
Hur hittar man nybyggarområden?
Hej!
Vi har funderat på hus i omgångar under åren och det börjar nu närma sig. Vi har sonderat marknaden och åkt och kikat på flera områden för att ta reda på ungefär var i Stockholm vi vill bosätta oss med hus. Vi bor i en bostadsrätt idag.
När vi åkt runt har vi snubblat över en del nybyggarområden, t ex Riksten, Söderby och Tungelsta. Allt är ju inte klart där ännu, men tåget har ju gått för att vara bland de första ut och välja tomt mm.
HUR får man information enklast om att ett sånt här område planeras och börjar säljas? Vänder man sig till kommunen eller till varje husleverantör för att höra vad de har i pipen framöver? Någon som vet?
Var annonserar de? Tänker att kanske någon som köpt tomt och hus i nåt av de områdena jag nämnde läser och kan berätta hur ni gjorde
Tack! Lotta
Vi har funderat på hus i omgångar under åren och det börjar nu närma sig. Vi har sonderat marknaden och åkt och kikat på flera områden för att ta reda på ungefär var i Stockholm vi vill bosätta oss med hus. Vi bor i en bostadsrätt idag.
När vi åkt runt har vi snubblat över en del nybyggarområden, t ex Riksten, Söderby och Tungelsta. Allt är ju inte klart där ännu, men tåget har ju gått för att vara bland de första ut och välja tomt mm.
HUR får man information enklast om att ett sånt här område planeras och börjar säljas? Vänder man sig till kommunen eller till varje husleverantör för att höra vad de har i pipen framöver? Någon som vet?
Var annonserar de? Tänker att kanske någon som köpt tomt och hus i nåt av de områdena jag nämnde läser och kan berätta hur ni gjorde
Tack! Lotta
Jag skulle råda er att ta kontakt med så många som möjligt. Kommunen säljer endel tomter, men även styckehusföretagen säljer tomter. Ta någon timme och släng iväg några mail till respektive företag. Kommunen vet säkert vem som är ägare till marken.
Fundera också på vad ni vill ha ut av ert boende. Kvällssol, morgonsol. Stor gräsmatta. Lätt skötsel, egen odlade grönsaker etc.
Lycka till!
Fundera också på vad ni vill ha ut av ert boende. Kvällssol, morgonsol. Stor gräsmatta. Lätt skötsel, egen odlade grönsaker etc.
Lycka till!
Ett sätt är att kontinuerligt titta på Hemnet och söka i de kommuner ni är intresserade av.
De som säljer tomter är intresserade av att få marknadsmässiga pris, och därför går man nästan alltid ut och annonserar, bland annat på Hemnet.
Och Besserwisserns kommentar om att kontakta kommunen var säkert ett bra tips. Kommunens lantmäteriavdelning har koll på vilka områden man har på gång, kanske områden som tidigare saknat detaljplan.
Ytterligare ett sätt är att köra runt regelbundet på områden man är intresserad av och leta efter tomter till salu - fungerar inte om intresset är brett.
De som säljer tomter är intresserade av att få marknadsmässiga pris, och därför går man nästan alltid ut och annonserar, bland annat på Hemnet.
Och Besserwisserns kommentar om att kontakta kommunen var säkert ett bra tips. Kommunens lantmäteriavdelning har koll på vilka områden man har på gång, kanske områden som tidigare saknat detaljplan.
Ytterligare ett sätt är att köra runt regelbundet på områden man är intresserad av och leta efter tomter till salu - fungerar inte om intresset är brett.
vad hjag vet så finns det många tomter kvar i tungelsta kommer sjäv att bygga mitt emot lidaskolan. området heter solsäter. där inne finns det en mängd tomter kvar som inte har blivit sålda. vi hittade tomten genom att vi gick runt på området och tittade vilka som sålde dem och sedan ringe upp ett flertal av dem.
lycka till / Kenneth
lycka till / Kenneth
Nu bor ni visserligen i en synnerligen attraktiv kommun vilket minimerar chansen till napp, men ändå, testa det okonventionella... Åk runt i intressanta områden, kolla efter större redan bebyggda tomter som därmed är potentiellt avstyckningsbara och prata med 1.ägaren, och har ni flyt så 2. kommunen. Jag vet, sannolikheten att få napp är inte jättestor, men annars är det ju bara en trevlig utflykt . "Housespotting" står för egen del högt i kurs, kan man kombinera nöje med i bästa fall nytta så är det bara att tacka och ta emot.. Och jag vet ett fall där det funkat (om än inte i Stockholm..), där vad som skulle bli säljarna tackade för tipset och 1.den miljon dom cashade in vid försäljning 2.minskat trädgårdsarbete dom egentligen aldrig frågat efter, den extra stora tomten var en ren bonus som man lika egentligen gärna avsagt sig när man köpte huset för ca 30 år sedan. Nåväl, inte dom bästa oddsen, men försöka duger, och lycka till!