4 104 läst · 3 svar
4k läst
3 svar
Stenplattor - Underarbete?
Hej!
Pga den sena vintern så tjuvstartade jag vårens projekt. Att bereda plats åt trädäck eller marksten (ca 60m2).
Tyvärr har vi inte beslutat vilket men det lutar åt marksten, blir det trädäck så tänkte vi den varianten som vilar direkt på marken på tex betongplattor.
Eftersom det är nybyggnation mitt ute på en leråker så har jag grävt ur ca 3dm och lagt dräneringsrör.
Vi lade markduk på botten och sedan har vi fullt med makadam (8-16mm, den mindre varianten).
Dock räckte ju lastbilen bara till ca 10cm så funderar vi på VAD som är smartast att beställa i nästa last, vad packar man bättre - större eller mindre makadam?
Vi kommer ju lägga ytterligare fiberduk och ovanpå sättsand/stenmjöl några cm innan plattorna men jag saknar ytterligare minst 10cm. Vad blir bäst??
Kan väl tillägga att jag tänker inte byta ut de 10m3 som jag har nu lagt ut för hand... ;-) utan måste utgå från det.
Pga den sena vintern så tjuvstartade jag vårens projekt. Att bereda plats åt trädäck eller marksten (ca 60m2).
Tyvärr har vi inte beslutat vilket men det lutar åt marksten, blir det trädäck så tänkte vi den varianten som vilar direkt på marken på tex betongplattor.
Eftersom det är nybyggnation mitt ute på en leråker så har jag grävt ur ca 3dm och lagt dräneringsrör.
Vi lade markduk på botten och sedan har vi fullt med makadam (8-16mm, den mindre varianten).
Dock räckte ju lastbilen bara till ca 10cm så funderar vi på VAD som är smartast att beställa i nästa last, vad packar man bättre - större eller mindre makadam?
Vi kommer ju lägga ytterligare fiberduk och ovanpå sättsand/stenmjöl några cm innan plattorna men jag saknar ytterligare minst 10cm. Vad blir bäst??
Kan väl tillägga att jag tänker inte byta ut de 10m3 som jag har nu lagt ut för hand... ;-) utan måste utgå från det.
Jag förarbetade till en uteplats nyligen och använde "väggrus 0-18" blev mycket bra när jag packat (stenhårt och stadigt). till nästa uteplats ska jag också ta "väggrus", men 0-32 packar lika bra och är lite billigare.
Kanske 0-70 i botten beroende på hur mycket som måste grävas ur.
Jag tror på blandningen 0mm-32mm pga. de olika storlekarna som sätter sig bra.
mvh P
Kanske 0-70 i botten beroende på hur mycket som måste grävas ur.
Jag tror på blandningen 0mm-32mm pga. de olika storlekarna som sätter sig bra.
mvh P
ok, tack.petol705 skrev:
Men nu har vi redan 8-16 längst ned. Då menar du att jag skulle kunna ta 0-32 ovanpå, lär dock behöva markduk emellan om inte allt smått skall gå genom det befintliga?
Vi tog 8-16 mest för dräneringensskull för det skulle ju ev. blivit trädäck ovanpå istället. Men nu lutar det åt marksten... ;-)
Hej
Om ni struntar i fiberduken så blir det 0-32 hela vägen ner, packar bra, men som du nämner med dränering så vet jag inte hur det blir.
Dock tror (observera tror) jag att dräneringen blir ok med ovanstående variant.
Behåller man fiberduken så kanske dräneringen blit bättre??
Lyck till
P
Om ni struntar i fiberduken så blir det 0-32 hela vägen ner, packar bra, men som du nämner med dränering så vet jag inte hur det blir.
Dock tror (observera tror) jag att dräneringen blir ok med ovanstående variant.
Behåller man fiberduken så kanske dräneringen blit bättre??
Lyck till
P
Liknande trådar
-
Läggning av stenplattor - stödkant nödvändig?
Grund & Markarbeten -
Trall - Liggande (på bredsidan) NTR A regel på befintlig uteplats (stenplattor)
Altan & Uteplats -
Bärlinor på stenplattor - kilar?
Altan & Uteplats -
Puts på träpanel - göra nödvändigt/onödigt underarbete först?
Lösvirke & Timmerhus -
[m]: Stenplattor - Underarbete?
Trädgård allmänt