38 893 läst · 18 svar
39k läst
18 svar
Ritningar över huset
Sida 1 av 2
Hej,
Var hittar man ritningar över sitt nyinköpta hus? Fick inte med nån mer detaljerad ritning vid husköpet.
Bör väl finnas nån byggnadsnämnd eller liknande inom kommunen där ritningar över fastigheter sparas?
Var hittar man ritningar över sitt nyinköpta hus? Fick inte med nån mer detaljerad ritning vid husköpet.
Bör väl finnas nån byggnadsnämnd eller liknande inom kommunen där ritningar över fastigheter sparas?
Du kan ju börja söka på nätet, finns en del sajter som har ritningar lagrade.
Lycka till!

Lycka till!

Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Tja det framgår ju inte hur gammalt det nyinköpta huset är, men i normalfallet så ska det finnas ritningar på alla hus på kommunens byggnadskontor, det ska vara offentliga handlingar som alla har rätt att titta på (alla kommuner känner inte till detta, men det är sånt de lätt kan ta reda på) i många fall kan man oxå få några enstaka kopior utan kostnad, eller för en mindre slant. Jag har kollat på nåt dussin hus på detta sätt, hos några olika kommuner.
Aaah.. Byggnadskontoret heter det ja! TACK!Snailman skrev:Tja det framgår ju inte hur gammalt det nyinköpta huset är, men i normalfallet så ska det finnas ritningar på alla hus på kommunens byggnadskontor, det ska vara offentliga handlingar som alla har rätt att titta på (alla kommuner känner inte till detta, men det är sånt de lätt kan ta reda på) i många fall kan man oxå få några enstaka kopior utan kostnad, eller för en mindre slant. Jag har kollat på nåt dussin hus på detta sätt, hos några olika kommuner.
Jo, huset är från -73, så man tycker ju att det borde finnas ritningar...
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Menar du att kommunen inte hade några bygglovsritningar, det är lite udda när det är ett såpass nytt hus.
Ibland kan arkiverade handlingar försvinna när kommuner slår ihop sig eller när de flyttar arkivet.hempularen skrev:
Dessutom behövdes inga býgglov eller ritningar för vissa byggnader tidigare.
Min kommun har inte ritningar på mitt hus från -48. Då borde jag i princip göra vad som helst så länge de inte upptäcker? Menar såklart inte vad som helst men en liten utbyggnad lite snabbt och fint kan väl ingen skada?drakbane skrev:
Precis! Men det är väl inte riktigt samma sak. Vem snor jag ifrån ifall jag bygger ut mitt hus utan tillstånd?