Hej!

Jag har över tid fått väldigt lågt tryck i expansionskärlet, kanske pga av luftning av elementen kanske pga annat med - känns som att det varit en gradvis sänkning över flera månader. Värmesystemet har funkat till synes bra men nu verkar det gå ganska trögt just på övervåningen.

Vad jag förstår kan jag behöva fylla på med vatten i systemet. Vad jag inte förstår och inte lyckas hitta så tydligt när jag söker här är hur jag ska göra det / vilken ratt jag ska vrida på.

Edit: Har en nibe fighter 1230 om det spelar roll.

1. Ser ni någon som uppenbart kan vara rätt ratt/spak?
2. Ser ni någon jag absolut inte ska ”testa” att vrida på?
3. Borde jag sätta cirkulationen på noll, eller göra något annat förberedande?

Tack för hjälp - bott i hus i två år nu och aldrig gjort detta förut. Vi hade en del strul med pumpen när vi flyttade in (var tvungen att byta en ventil) och vill undvika att göra fel nu så att vi blir av med värme helt. Lite varmare ute nu iaf, men frun skulle bli lite ledsen i ögat om hon blir av med varmvatten till duschen eller så :)

Vänligen,

Emil

• Expansionskärl och kopparledningar med mätare och ventiler för uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med kopparledningar och rattar, inklusive en blå ventil på expansionskärl.
    Skapa konto
  • Kopparledningar och ventiler för uppvärmningssystem, med frågan om vilken spak eller ratt som ska användas för påfyllning.
    Skapa konto
  • Manometer visar lågt tryck på expansionskärl i värmesystem med röda och kopparfärgade rör.
    Skapa konto
  • Expansionskärl i rött med kopparledningar och en röd spakventil i en installationsmiljö.
    Skapa konto

Bästa svaret

Denna ratt ska det vara, den ser ut att koppla ihop inkommande kallvatten med värmesystemet.

Ratt på vattenledning i pannrum markerad med röd cirkel, ansluten till kopparledningar.
Skapa konto

• Gilla
Charles Mortdecai
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Denna ratt ska det vara, den ser ut att koppla ihop inkommande kallvatten med värmesystemet.

[bild]
Stort tack, det var exakt den. Vattnet hördes flöda, trycket ökade direkt och inget exploderade - ännu iaf :)

• Gilla
Rickard Larsson4 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.