Byggahus.se
Hej,

En vän till mig säger att om jag ska ha 16A säkringar i min nya elcentral, måste jag dra 2,5mm2 kabel. Stämmer detta?

Min gamla elcentral hade flera 16A säkringar, men det var ju bara 1,5mm2 kabel draget....är detta nya regler eller?

tacksam för svar,
D

Har "alltid" varit 2,5 mm2 till 16A. Är du säker att det var 1,5, det skiljer inte så mycket i diameter så det är lätt att se fel.

Protte

Sedan kan man bytt bottenkontakt utan hänsyn till kabelarea.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
10A 1,5mm2
16A 2,5mm2

Detta är en tumregel som används av många. Vid korta sträckor, fritt förlagd kabel, låg omgivningstempratur kan man förmodligen säkra 1,5mm2 med 16A.

Om du har en villacentral där 1,5mm2 kablage är avsäkrat 16A bör be någon kunnig se över det och ev. säkra ner till 10A eller dra om till 2,5mm2. Om du har så mycket belastning att en 10A's säkring inte räcker kan man ibland vid rätt förhållanden säkra 13A istället. Dock är det alltid att föredra att dra nytt större kablage.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bara för att ingen ska tro att 16A och 1,5 mm2 är "på gränsen"att vara ok tycker jag att du ska ge lite konkreta exempel ;)

Var går gränsen för 1,5 mm2 och 10 A då? Ska dra ca 20 m FK i rör till motorvärmaruttag. Ca 100 m till transformator och ny 10 mm2 servis.

Inga problem, jag behöver inte ens kolla, funkar med C om du av någon anledning vill.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tackar!

Finns det nån anledning att inte välja C? Eller finns det nån god anledning att välja 2,5 mm2?

Min åsikt är nej på bägge frågorna, jag skulle inte göra det hos mig ;)

• Gilla
Hustak och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Bara för att ingen ska tro att 16A och 1,5 mm2 är "på gränsen"att vara ok tycker jag att du ska ge lite konkreta exempel ;)
Anslutningskablar till 16A-utrustning, tex ugnar och hällar. De brukar vara 1,5mm2.

Man säkrar inte för anslutningskablar eller för interna kablar ( i maskiner och apparater), man kan och får oftast gå ned en "storlek" på anslutningsledningar

Mikael_L
Men jag tror vi kan slå fast att normalt gäller (vid installation):
1,5 kvmm = 10A
2,5 kvmm = 16 A
4 kvmm = 20 A
6 kvmm = 25 A

Och att det är mycket mycket vanligare att man måste gå upp en dimension i area än att man kan gå ner en dimension.

Appropå detta - är det tillåtet att dra (exemplevis) två tvinnade fastrådar 1,5 mm istället för en fastråd 2,5 mm? Det blir ju 3 mm.

• Gilla
Tadazzz och 1 till
  • Laddar…
Njaa.. Har för mig att jag sett en konverteringstabell för det. Man får inte tillgodoräkna sig hela den kombinerade arean. beror på att man inta kan garantera att strömmen fördelar sig jämt i de 2 trådarna.

Parallel kopplingar kräver vissa förutsättningar, i bland rent av säkring i vardera ända av kablarna.

Vanligt när det behövs MYCKET ström. 500 A och uppåt, typ...

M Matss skrev:
Tackar!

Finns det nån anledning att inte välja C? Eller finns det nån god anledning att välja 2,5 mm2?
Ja! man får mindre "SPÄNNINGSFALL" i en grövre kabel. Skall man dra längre sträckor så är 2,4mm2 ett måste då en del av spänningen försvinner pga ledningens egna motstånd. Med en lägre spänning så ökar strömmen och värmeutveckling kan uppstå. Speciellt viktigt om man drar en lång kabel till en motorvärmare som kanske mormalt tar 8-10A med ett spänningsfall på 20Volt så äkar strömmen markant. Därmed också värmen i kabeln.

Till en 10A motorv'rmare skulle jag inte dra 1,5mm2. Jag skulle förmodligen dra 6mm2 i dagens läge för att ligga i framkant för ev. laddhybrid bil och liknande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.