Byggahus.se
Hej!

Vi ska gräva runt vårt hus, för att dränera och leda bort dagvattnet.
Dagvattnet ska in i en dagvattenservis hos kommunen, och dräneringsvattnet leds till en sandbrunn med vattenlås in i spillvattenledningen (avloppet).
Sen ska det isoleras med t.ex. pordrän, och eventuellt fyllas med singel (eller lägga tillbaka leran??) och då rören begravas. Dels dagvattenrören som läggs typ en meter ner, och dräneringsrören i bottensulan, cirka 1.6 m ner under marknivå.

Nu är det då dags att få det hela uppgrävt, och tänkte själv sen kanske blätsa bort asfalten och sätta på pordrän, och duk och det som behövs. Men som sagt, att förstöra ryggen är inget jag är sugen på, så måste anlita firma. Det är lera, och ska grävas upp 13 meter x ca 0.6 meter brett, och som sagt cirka 1.6 m djupt. Det blir 13 kubikmeter lera.

Verkar finnas många bra fördelar med att fylla det hela med singel, och kanske ha någon halvmeter jord överst. Tydligen inte så dyrt, utan kanske 150 kronor per ton.

Men mitt problem är nu att bedöma hur de olika erbjudandena från grävare håller.
En vi hade på besök idag gav förslag på cirka 50 000 kronor totalt för allt uppgrävning, bortforsling och hela rubbet, dessutom fylla i singlet.
Är detta föör mkt?? Fick också förut ett erbjudande från en kille som jobbade själv, han tog 7 000 för att gräva upp med sin privata bobcat.

Vad har du betalat för din uppgrävning/bortforsling etc???

:surprised:

Tack på förhand /Gustav

Du ska ta per timme, inget annat. Klart som korvspa att de vill lämna fastpris och sen säga, "det ingick inte" eller , "du det har du inte betalat för".
Ta per timme.!
Vill du ha nåt extra gjort. "okej det tar ca 4 timmar", sen är det bara att räkna.

Säger en som precis fått grävaren på plats. 21 tonnare som har 1 vecka på sig att göra min tomt, sen ska han vidare på nästa jobb... Han kan inte slöa helt enkelt.
schakta 300kbm lera under grunden och sen fylla med lämpligt material och göra därnering och dagvatten.

Jag vill förresten bli av med 200kbm lera om nå behäver till tomten, idealiskt att lägga under jorden på gräsmattan.

Det låter dyrt men är lite svårt att värdera om inte siffrorna är uppdelade. Vi ska göra samma jobb fast för 22 längdmeter hus, men vi har redan vårt dagvatten anslutet. Vi ska betala 2000kr /lm för hela jobbet, och då ingår allt som du räknade upp. Så fråga entreprenören vad själva dagvattenanslutningen kostar, på så sätt har du lättare att jämföra siffror.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.