Byggahus.se
Hej

En fråga, hur bindande är en offert, egentligen?
Jag har frågat ett Företag XX efter prisuppgift/offert på utförande av ett arbete. Jag fick pris, först via telefon och sedan skriftligen.
Jag är nu inte insatt i branschen, men tycker priset är väldigt bra (Grannen frågade samma företag och fick ett pris på samma utförande och det var 4 gånger så högt)
Hur som haver, jag ringde och dubbelkollade OM det tillkom något etc ,förhörde mej noga om detaljer , skrev under offerten och skickade också in beställningen.
Jag har därefter köpt in material som jag kommer att få användning av och har dessutom anlitat annan hantverkare som (har påbörjat men inte avslutat sitt jobb) är beroende av att Företag nr 1 gör sitt.

Nu till min fråga, kan de, så här iefterhand (ca 3 mån.) ändra priset och påstå att det är felaktigt, något har gjort ett mistag - det har inte hänt ännu men jag är rädd för att det är så, det är väl därför de aldrig kontaktar mej...
Hur bindande är en offert?
Jag kommer att stå rejält med "skägget i brevlådan" och dessutom behöva betala hantverkar nr 2 samt onödiga utgifter på det inköpta materialet.
Tacksam för svar

• Gilla
Roadroller
  • Laddar…
Normalt kan de bara höja priset med 10% har jag för mig.
Men man ska också vara medveten om att priset skall vara realistiskt, man kan alltså inte peka på papperet och säga att "det står ju här", för det finns någon klausul som handlar om realistiskt värde.
Prata med din konsumentombudsman, nås via kommunens växel.

meddela oss gärna sedan om utslaget

En offert/prisuppgift är väl i sig inte bindande på något sätt. Det är först när man fått klartecken från hantverkaren att han åtager sig att utföra jobbet enligt offert/prisuppgift som det blir bindande, dessutom så har väl offertensprisuppgifter ett bäst före datum. Typ offerten är giltig i 3 månader. Att du bara skriver en beställning på jobbet enligt offerten kan aldrig vara bindande, det brukar ju knappast stå när arbete skall utföras på offerten, så även om den skulle vara bindande prismässigt, så skulle ju företaget kunna skjuta på arbete i alla evighet.

Jag tror nog att du inte kan göra något om du inte fått ett klartecken från företaget att utföra arbetet enligt offerten. Men som sagt hör med någon jurist, för det som verkar logiskt i samhället behöver inte vara det enligt lagen...

- M

Såvitt jag vet:

När företaget har skickat ut en offert som kunden accepterar så är den bindande.
Om kunden skickar en förfrågan "vill ni göra X för Y kronor" så är det inte bindande förrän företaget accepterar.
En offert (=ett erbjudande) lämnas ofta med ett angivet slutdatum, om kunden accepterar innan dess så är företaget tvungna att arbeta enligt offertens villkor. (Det är naturligtvis viktigt att beställningen görs med hänvisning till offerten, annars antar jag att företaget (i princip) kan påstå att det här är ett helt separat avtal.)

• Gilla
Almenea
  • Laddar…
Hej Modig

Tack för ditt svar!
På offerten framgår det att den är gällande 6 mån fr utskriftsdatum så jag tror också att det är som du säger .

Vad står det om tider då? När skall jobbet vara klart?

Gladh skrev:
En offert/prisuppgift är väl i sig inte bindande på något sätt.
- M
En offert/prisuppgift är bindande ......JA.
Det bästa och enklaste är att den är skriven men även muntligt duger(fast svårt att bevisa).

Om kunden vill ändra i offerten.....då gäller den inte längre = oren accept.
Dock, om företaget accepterar det som ändrats i offerten, ja då blir den bindande även för kunden.
Då blir det s a s kunden som lämnar ett nytt avtalsförslag som företaget ska ta ställning till.

Hmmmm...hoppas att någon förstod det där :)

Snailman
ja, jag förstår ju att offerten är bindande om de startat jobbet, men om de nu tycker de skrivit för lågt pris, så är det nog väldigt svårt att tvinga dem börja jobbet?

jag antar att de flesta företag offererar betydligt mer än de hinner med, men de får ju oftast inte alla jobb heller (kunden frågar väl normalt flera firmor)

Så jag har lite svårt att tro att firmor skulle var tvingande att verkligen åta sig alla jobb de offererat om nu alla kunderna skulle råka vilja det....

men det är klart ska man bygga ett hus och frågar en massa olika firmor, och sätter igång bygget baserat på dessa offerter, och sen alla säger de räknat fel och inte vill sätta igång jobbet....:confused:

nizze_putt skrev:
En offert/prisuppgift är bindande ......JA.
Det bästa och enklaste är att den är skriven men även muntligt duger(fast svårt att bevisa).
VIsst, men den är bara giltig så länge som man anger.
Dvs. får man en offert där det inte anges att den gäller X mån/dagar så är den bara giltig i det ögonblicket man får den. Om man inte accepterar i direkt anslutning till offerten så behöver inte offertgivaren stå till priset.
Det kan ju vara så att företaget vid tillfället för offerten saknade full sysselsättning och lämnade ett lägre pris så att de kunde få full sysselsättning. Veckan efter kan förutsättningarna och prislappen vara annorlunda.

Det var intressant, jag har funderat på det där med giltighetstid, om det inte står något så antog jag att den i princip gäller "evigt" eller ialla fall under lång tid. Vilket ju i många sammanhang skulle vara orimligt.

Nja, man har rätt till skälig betänketid, vilket kan vara olika lång tid t.ex. beroende på hur omfattande avtalet är.
Jag har faktiskt själv blivit varnad av en jurist för att lämna offerter utan att sätta ett slutdatum, för att undvika att kunden kommer ett år senare (eller för den delen två månader, då jag inte har tid) och kräva att jag ska utföra jobbet enligt vad som anges i offerten. Åtminstone när det gäller att kunden kommer ett år senare så lär jag väl ha rätten på min sida, men det kan kräva tid och kraft att bråka om det.

Jag googlade lite, fick fram några sidor som säkert kan vara intressanta att läsa:
http://www.expowera.com/mentor/juridik/juridik_avtal.htm
http://www.blinfo.se/boksidor/eob/sok.gml?id=89&term=A&limit=500
http://webkurs.lindesberg.se/dokeos/courses/PJ005/document/juridik/avtalsratt2/kap3_full.htm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.