Byggahus.se
Hej allihopa har byggt ett enplans hus där säljaren har skrivit i sin produktionskostnads kalkyl att det skulle gå åt ungefär 123 ton fyllnadsmassor under grunden, men nu kom slut resultatet det gick åt 393 ton!! Är det mycket eller lite? (jag har inte så bra koll men det känns otroligt mycket)

byggytan är på 151 kvm och det är pålat ca 5 m till berget.

mvh john

Vårt hus inkl. garage är ca 200 kvm, och det gick åt 495 ton innan grävaren var nöjd.

För oss blev det 900ton kross extra under grunden. En aning mer än beräknat. ;)

john_t skrev:
Hej allihopa har byggt ett enplans hus där säljaren har skrivit i sin produktionskostnads kalkyl att det skulle gå åt ungefär 123 ton fyllnadsmassor under grunden, men nu kom slut resultatet det gick åt 393 ton!! Är det mycket eller lite? (jag har inte så bra koll men det känns otroligt mycket)

byggytan är på 151 kvm och det är pålat ca 5 m till berget.

mvh john
Något jag skulle vilja kalla för standardtrick från säljarens håll. Det finns nog inte ett enda fall de de har tagit i överkant, vare sig det handlar om storleken på värmepump eller som i det här fallet, mängden fyll. Glädjekalkyler är här för att stanna. Bara för att sätta honom/henne på plats kan du be om ingångsdata som kalkylen från början baserades på.

Varför använde man inte stenkross i stället för fyllnadsmassor (jordmassor)? Stenkross är både stabilare, dränerande, och inte speciellt mycket dyrare, om ni nu inte fått jordmassor gratis dvs.

• Gilla
Falun023
  • Laddar…
[/QUOTE]Varför använde man inte stenkross i stället för fyllnadsmassor (jordmassor)? Stenkross är både stabilare, dränerande, och inte speciellt mycket dyrare, om ni nu inte fått jordmassor gratis dvs.[/QUOTE]

Hej jo vi använde både bergkross och makadam i alla dess former...

fyllnadsmassor är inte jordmassor.

fyllnadsmassor kan tex. vara stenfri fyllnadsgrus, lera, mackadam osv... (alltså inte organiskt material)

jordmassor är inget annat än schakt. Matjord.

Att 123 ton grus under en grund på 150 m2 skulle låta som ett skämt har jag svårt att hålla med om...
Om jag inte tänker helt snett nu och räknar fel så blir det ungj 80 kb grus vilket är ungj 50 cm tjockt lager under en betongplatta på 150 m2. Hur mycket makadam eller grus tror ni egentligen det behövs under 10 cm tjock betong?

om marken är plan och schaktad ner till lera så skulle jag våga påstå att det räcker med 20 cm makadam under en husgrund.

att få 1000 ton fyllnad under en grund låter väl mer som ett skämt eller?
650 kb vilket blir 50 cm tjockt lager grus på hela tomten 1300 m2? eller 5m tjockt på 130 m2?

nja... räknar jag galet?

Mikael_L
Jag har inte kontrollräknat, men på ett ungefär tycker jag det du skriver låter rimligt.
Men om grunden är 150kvm så blir makadamytan kanske 180-190 kvm. Upp till två dm är väl OK om schaktbotten ligger klar och plan (alt fyllt med massor till rätt nivå), dvs 38 m3, 60-80 ton.

Är det mer än än detta bör det varit fylle till att fylla gropar eller fylla upp en slänt på tomten.
Ligger en del av huset en t.ex. meter ovan den ursprungliga marknivån är nog flera hundra ton ingen omöjlighet.

tror jag .....

Precis!
Det beror mest på de aktuella förhållanden som råder på gällande tomt, plus kalkylerad höjd på färdigt golv som är inskrivet i bygglovet. Är det dålig botten måste man schakta ur mycket och således blir det mera fyll.
Men det finns tydligen olika metoder också, lyssna på det här:

Där vi bygger är det 23 nya tomter, och sedan vårt bygge drog igång har man ju fäljt även de andras grunder. Man ser rätt så stor skillnad på hur entreprenörer gör grunder. Vår grävare tog ut ca en meter på vår tomt, medans närmsta granne tog ur ca 10 cm och bara lade på singel och gjöt på detta. Våra tomter var liknande så det blir spännande att se hur det huset mår om 20 år. Inte för att jag vet om det är fel, men det känns inte rätt att köra på ett lager tunt singel och sedan gjuta, medans vi lagt på 0-100 för 490 ton...
Men jag är bara lekman, så ta mig med en nypa stenmjöl.

ja självklart ska golvet upp till föreskriven höjd, men första frågan var ju gällande grus under plattan så jag ville bara visa hur högt 900 ton blir så jag tänker inte gå med på att någon fyllt med 900 ton under plattan helt utan vidare... däremot totala mängder för tomt kan bli väldigt mycket.. säg 30- 40 cm under plattan är väl rätt normalt, 1m utanför huset plus uteplats gångar och garageuppfart... det kan bli mycket.. men 900 ton... den stackarn... '

men återigen.. .fast lera och 20-25 cm makadam om du kommer upp till föreskriven golvhöjd är tillräckligt..

hej

Byggytan är 151 kvm boytan 130 kvm och dom grävde ca 60 cm ner till leran, inget sa nått om att det gått åt 200 procent mer än beräknat och 6 månader senare kommer en extra faktura på 100 000:-. dom påstår att gruset trycks ner i leran?? då undrar jag räcker det med 400 ton?? eller kommer huset stå på pålarna om 1 år då allt grus har sjunkit ännu mer?? marken är en gammal åker, platt inga lutningar alls....

jag kanske tänker fel?? men har nån erfarenhet av detta??

mvh john

john_t skrev:
hej

Byggytan är 151 kvm boytan 130 kvm och dom grävde ca 60 cm ner till leran, inget sa nått om att det gått åt 200 procent mer än beräknat och 6 månader senare kommer en extra faktura på 100 000:-. dom påstår att gruset trycks ner i leran?? då undrar jag räcker det med 400 ton?? eller kommer huset stå på pålarna om 1 år då allt grus har sjunkit ännu mer?? marken är en gammal åker, platt inga lutningar alls....

jag kanske tänker fel?? men har nån erfarenhet av detta??

mvh john
Försvinner grus i leran, så kan de omöjligtvis ha lagt geoduk, vilket man SKA göra. Jag känner till en sk 'markentreprenör' som ständigt struntar i att lagga geoduk, och man kan bara fråga sig vad som händer med hans grunder efter ett par år. Hör med din KA eller bygginspektör hos kommunen vad de tycker om förfarandet.

jag har inte betalat fakturan...

dom säger att det ligger duk här..men vad vet jag...

och så som jag ser det så skulle det ingå 123 ton under plattan, byggyta 150 m2 plus 1 meter utanför plattan med grus är normalt vad som ingår.. ca 200 m2
200 m2 ggr 40cm fyll blir ca 80kb vilket ger ungj 123 ton. det är vad säljaren har räknat med under plattan och det är lagom fyll med 40 cm om det räcker upp till fördig höjd för plattan.

var har de då gjort av resten av de extra 270 ton grus som är dä? säker på att det inte är medräknat garageuppfart och gångar i de priserna? och säljaren bara räknar plattan?

för om det bara är plattan så har du nu 1,2 meter grus under hela plattan vilket borde märkts när de gjorde det. det är mycket

de måste väl haft färdiga höjder att gå på innan de börja? om de då schakta bort 60 cm och sen fyllde 1,2meter så har ju nån gjort väldigt fel i uträkningen...

nä nåt skumt är det, betala inte utan att få svar varför.

"Lånar" tråden lite, men vi håller på att upphandla markarbeten för vår 150 m2-platta... Fast vi kommer få "planspränga" en lite småknölig tomt. Hur tjockt "makadamlager" behöver man ha om man har berg i botten, så att säga. Det borde väl inte kräva mer än en fast lerbotten? Dvs räcker 20 cm?

Följdfråga: Om man har ett kuperat underlag, där man kanske behöver fylla upp till en meter i vissa sänkor, räcker det då med 20 cm på andra ställen där det är "grundare", eller måste man ha lite extra även på de grunda partierna för att få en jämn sättning av makadammen?

Inte för att jag ska göra jobbet själv, utan jag är mer nyfiken för att försöka hänga med i svängarna när schaktfirman offererar - och där har ni kopplingen till den här tråden ;-)

Mvh,

/Tobbe

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.