Byggahus.se
Jag får väl höra med dem. Problemet är väl att hela badrummet måste göras om...
Vet inte om vi orkar med mer stök....

Skickar med en ritning på hur rummet ser ut ovanifrån.

//Micke

• ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
trevik skrev:
Någon annan som vet att det är fel med löddade skarvar i väggar?
Även om rörskarven är typgodkänd för att byggas in, så får man inte ha dolda skarvar enligt branschreglerna för VVS. http://www.vvsforetagen.se/download/3117/Branschregler_brochsyr0601.pdf

Det kanske går att installera en inspektionslucka från baksidan på väggen? Det förutsätter förstås att det inte är skarvat i yttervägg.

det ser ut som det är skarvat i yttervägg !!

hur är det med bygglov för att bygga om badrummet, behövs handikappanpassning ?
ser trångt ut vid toaletten för en rullstol.

Det är yttevägg.
Kvalitetsansvarig var här, allt ok.
Han undersöker om skarvar i väggar...

//Micke

Beklagar jätte mycket att det blev strul för er :(

Jag tycker att det är jobbigt att ringa och bråka med hantverkare i efterhand.

Som helt okunnig så tyckte jag att 19000 lät jätte billigt för det badrummet. Min dusch på 0,73 kvadrat meter kostade 9000 kr att renovera och då har jag bara plast matta och våtrumstapet.

Nu var det ju inte 19 000, utan 190 000 kronor som treviks badrum kostade.

• Haha
KA-1
  • Laddar…
Här har det begåtts ett stort misstag. Men tycker inte du ska vara orolig Trevik, rören kommer att hålla längre än badrummet. Självklart ska du påvisa felet och få kompensation.
Jobbigt att riva ut allt igen som du själv skriver.

Jag kan inte förstå vad det finns för en anledning att skarva rör i vägg vid ett som för din del en totalrenovering. Finns ju flera jättebra lösningar på hur man kan göra utan att behöva skarva rören dolt i vägg. Kanske är det en pensionerad rörmockare som vill tjäna extra pengar som har gjort installationen?

Hej
Nejdå, det var en yngre kille, anställd av Comfort....bra va?!?!

Skulle vara intressant att höra vad hantverkarna sa...

Jag lider med dig trevik, inte alls roligt att få reda på att det kanske är fel gjort när man bara vill visa upp bilder på sitt nya fina badrum.

Hej, det är lugnt. Jag har inte pratat med Comfort ännu, har liksom inte ork att ta tag i det. Badrummet funkar ju perfekt annars, skarvarna lär ju hålla längre än vad badrummet håller. Har pratat med rörmockare som jag känner, han tycker inte jag ska vara bekymmrad. Vi älskar vårt badrum för övrigt....

Verkligen snyggt! Jag gillar speciellt de inbyggda skåpen - vad är det för skåp!?

trevik skrev:
Hej, det är lugnt. Jag har inte pratat med Comfort ännu, har liksom inte ork att ta tag i det. Badrummet funkar ju perfekt annars, skarvarna lär ju hålla längre än vad badrummet håller. Har pratat med rörmockare som jag känner, han tycker inte jag ska vara bekymmrad. Vi älskar vårt badrum för övrigt....
Enligt "min" förmokare så håller en lödd skarv inte bättre en "skruvad".

Låt säga att ni säljer huset en dag och en vattenskada uppstår i skarven, snacka om dolt fel. Du är ju ansvarig i 10 år efter försäljningen så det gäller att försöka sova gott då :)
Enligt mig finns det bara ett alternativ, tvinga dem att göra om och göra rätt.
Att helt sonika dra kromade rör utanpå och bara kapa tilloppen till rören i väggen torde väl vara den enklaste.
Jag lider med dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.