Byggahus.se
Hej!
Min man å jag har kollat på ett hus som vi är intresserade av... Då det finns en ny vedpanna med kopplingar å allt som ej är installerat undrar jag vad det skulle gå på å få den installerad.... tror bara att det är rör som behövs!! skulle bara vilja veta på ett ugefär, om det är nån som har en aning...=)
Berätta gärna om det är mer grejer som behövs då jag inte är så bra på såna här saker, o vad det skulle kosta!!:)
tack!

ingen som vet??? :confused:

Att du inte får svar på 45 minuter är väl kanske inte så konstigt? Utöver det är det nog lite svårt att svara på en så ospecificerad fråga. Det är inte lätt att ställa frågor kring saker man inte kan något om men också nästan omöjligt att svara på en fråga när det inte finns någon bakgrundsfakta. Bäst är att plocka dit en rörmokare som får titta på pannan och ge dig en kostnadsuppskattning. Återkom därefter med fakta du fått av rörisen. Några kompletterande frågor som kanske ger dig svar:

1. Vad är det för hus? Storlek? byggt när? Hur välisolerat är det?

2. Vad heter pannan?

3. Finns det ett vattenburet värmesystem (vattenelement) redan idag? Vad har huset för värmekälla nu eftersom pannan inte är monterad? Finns det ett gammalt vattenburet system för vedeldning så finns kanske också shuntautomatik (styr värmen från tanken till elementen beroende på inomhus- eller utomhustemperatur) och annat som krävs för att monetra pannan.

4. Om det finns ett vattenburet värmesystem - finns där någon ackumulatortank?

5. Hur gammalt är det befintliga värmesystemet, element etc, om det nu finns något sådant?

Baserat på de uppgifter du ger idag kan man inte säga något om kostnaden. Om du inte nöjer dig med mellan 10 000 och 150 000 kr. Kanske... ;)

Fick idag ett pris på ca 28000 för installation av pannan samt ackumulatortankar, pris är inklusive rör, isolering och arbete, exlusive el och inflyttning av nya pannan, samt urrivning av gamla.

/Per

Om det är enbart inst. av panna med tillhörande rör och kopplingar skulle jag tippa på ca 10-15000kr för material och arbetskostnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.