Byggahus.se
Någon som har några aktuella siffror att dela med sig av? Vi är främst instresserade av Doppingen eller Svanen eller likande Fiskarhedenvillor. Alla åtagandetyper. Tack på förhand! =)

Doppingen 604"
Svanen 650"
prislistan gäller från mars 2006
Alltså för byggsatsen.

Det finns aktuella priser på husbyggsatserna på Fiskarhedenvillans hemsida. Priser på de olika åtagande som de kan hjälpa till att förmedla får du om du ringer till en säljare.

Pernilla

Jo, jag har sett priserna på hemsidan, det är åtagandena jag är intresserad av. Anyone?

Ring eller maila något av fiskarhedenvillans säljkontor så får du priser. Vi håller på och bygger lövsångaren via deras Gävlekontor, de har varit jättebra, snabba svar om något krånglat har de ordnat till detta snarast.

Vi har redan bokat en tid med en säljare, men jag ville ha lite förhandsinformation (och även få reda på om det skiljer sig åt, säljare emellan/landsändar emellan).

Hej!

Vi skall också bygga FH och jag kan tänka mig att priserna skiljer sig en del beroende på vart i landet man bygger. Priserna vi fått i offert/produktionskostnadskalkyl stämmer INTE med verkligheten. Så räkna högre. När det gäller markarbetet framför allt eftersom det varierar mycket beroende på tomt om det behöver sprängas etc.

Vissa entreprenörer gör vilda chansningar (det är ju lite deras marknad nu) och höftar till med priserna dvs lägger på några tusen till och är man förstagångsbyggare och kanske inte kan branchen så väl så är det ganska lätt att "bli lurad" Så var frågvis med vad som ingår i de olika åtagandena. Fråga gärna runt bland vänner och bekanta eller fråga någon på detta eminenta forum. (Man har blivit smått beroende :) )

Vi har dessutom tiden emot oss lite grann, så ibland känns det som att man inte har nåt direkt val och har inte tiden för att jaga in andra offerter. Men en dag man lärs sig nåt nytt är en bra dag sägs det ??:confused:
Lycka till!

Det står i i varje åtagande vad som ingår. Får man ett pris av FH så kan inte dom som utför det ta ut ett högre pris OM man inte har valt något extra. Alla våra priser har stämt på öret :)

Hej!
Jag håller på och bygger en F-H villa. Materialsatsen gick på 710 tkr inkl golv till 2/3 av ytan. Grunden varierar ju kraftigt beroende vem,hur och var man bygger. Kostade mig ca 260 tkr inkl garage 45 kvm, relativt billigt(ingick grusning av väg mm), totalt räknar jag med ca 1,8-1,9 för färdigt hus exkl garage och tomt. 133 kvm i ett plan. 144 div anslutnavgifter, avlopp + finplanering, 250 snickare, 150 vvs 90 el, målning ?, klinker + kakel ca 90 kvm= 100 tkr, + div övriga kostnader som kommer, spik, altaner, mm,40-50, markiser ? Div tillstånd; bygglov, utsättning mm 40 tkr
Det springer lätt iväg. Visst en kalkyl på bara huset stannar på 1 550 tkr men räkna med 400-500 i andra kostnader som inte går att komma undan. Det går ju att göra en del själv men räkna inte med jättestora belopp 100 -200 tkr max.
Kvaliten på huset är enligt min mening klart bättre än "färdiga" huskonkurrenterna, men kanske inte så mkt billigare i slutändan. Jag är inte klar så vissa beräkninga är antagande men ca hälften är klaratoch hittills ligger det inom kalkylen.

Lycka till

Så runt 2 miljoner då för "allt" förutom tomten? Det låter OK i mina öron!

revisorn, använde du åtaganden från FH för allt?

Jag har använt mig av en byggfirma avseende stomresningen genom F-H:s försorg. Det har funkat ok. Det är en fördel om de har rest flera F-H:s tidigare. Nackdelen är att resa + traktamente kostar. Jag hade några lokala på anbud. En del svarade inte alls, andra likställde det med ett ordinär lösvirkeshus dvs ca tre ggr mer tidän vad det tar. Ett problem är byggmarknaden just nu. En duktig snickare har dock inga problem att följa instruktionerna som medföljer, vad jag förstått. Det blir i regel billigast om hantverkarna jobbar på löpande räkning. Förutsatt att det är pålitliga och dugliga inom sina gebit.

revisorn, jag fattar inte riktigt. Använde du dig av ett av FS-s åtaganden för stomresningen? I så fall är det väl fast pris?

sorry, jag var lite oklar. Jag hade fast pris avseende stomresningen, i övrigt har jag bara haft löpande. Jag betalade 110 för stomresningen. Hittar man några lokalt bör det kunna gå på runt 80, enligt F-H. Samtidigt så går det betydligt snabbare med rutinerade snickare, så det svårt att säga att det blir billigare med lokalt. Den som jag fick anbud av var inte det avseende fast pris.

Vi har fått ett pris i produktionkostnadskalkylen på låt oss säga elen 71.000:- Nu när vi vi får kontraktet så är den summan helt plötsligt på 81.000:- menar ni då att man kan säga att det priset inte stämmer överens med kalkylen och att det är det priset man bör gå efter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.