Byggahus.se
Hej

Ny på forumet och jag tror att jag hittat ett dolt fel! :eek:
Skoja bara, har smugit runt här ett par år och läst div intressanta trådar. Kände att nu var det dags att själv ta steget och bli medlem så man kan nyttja denna kunskapsbank.

Håller på att planera inför en beställning och montage av skjutparti i fasad hemma och fick via en leverantör förslag på Reynaers partier. Annat förslag även från samma leverantör är Schuco.

Schuco är för mig förknippat med kvalitet och en bra produkt, Reynaers är mer okänt men efter div googlande insåg jag att även dessa i vart fall är en stor aktör på marknaden.

Har inte fått prisförslag än men enligt leverantören kunde jag rent tekniskt sett få ett bättre parti från Raynaers till ett billigare pris.

Nu är det en så pass stor investering så man känner inte direkt för att ångra sig i efterhand.

Har sökt på nätet efter erfarenheter men hittar inget relevant. Schuco har jag möjlighet att undersöka "live" men det är värre med alternativet.

Det jag är intresserad av är ett lyft-skjut aluminium parti på ca 300x220 med bra U-värde för att sitta i ytterfasad.

Tacksam om det är någon som har erfarenheter, helst för dessa leverantörer och kan dela med sig kring men även allmänna erfarenheter kring partier och vad man ska tänka på är oxå bra.

//per

Jag hade gärna delat av de erfarenheter du eventuellt fått om detta?

Hej. Har tänkt att jag skulle komplettera tråden men inte riktigt fått tummen ur..

Det blev så att jag valde partier från reynaers och är riktigt nöjd.

De känns gedigna, väl sammansatta och av hög kvalitet.
Profilerna är något större än det schuco alternativet som jag tittade på men iom att jag sänkte ner partiet är det inget som stör. ImageUploadedByByggahus.se1409521432.273262.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1409521495.031100.jpg
Skapa konto

• Gilla
Muthai
  • Laddar…
Har precis själv valt, men då vikdörrar (http://www.byggahus.se/forum/social...d-lertegelblock-4.html?perpage=15#post2073050). Samma leverantörer tillverkar ju också skjutdörrar. Gillade Reynaers, men då de kostade 50% mer än Shuco, var 2-glas jämfört med 3-glas och inte hade en speciellt bra leverantör/säljare blev valet lätt. Raynaers kändes dock mer "modern", snyggare design och konstruktion.

Just skjutdörr, så kolla även på Hajom.

Intressant.

Är det stor prisskillnad mellan skjut och vikdörrar?

Mvh Daniel

Vet ej. För mig var skjutdörr inte ett alternativ. Med endast 3.3 meter bredd tyckte jag öppningen blev för liten för att det skulle vara lönt med skjutdörr.

Ladda hem Ekstrands katalog för en uppfattning om priset. Har för mig de hade skjutdörrar också.

• Gilla
wittsjo
  • Laddar…
S skogsliden skrev:
Hej. Har tänkt att jag skulle komplettera tråden men inte riktigt fått tummen ur..

Det blev så att jag valde partier från reynaers och är riktigt nöjd.

De känns gedigna, väl sammansatta och av hög kvalitet.
Profilerna är något större än det schuco alternativet som jag tittade på men iom att jag sänkte ner partiet är det inget som stör.[bild][bild]
Vet att detta är en gammal tråd, men hoppas att du fortfarnade är kvar här på forumet och kan svara. :)

Exakt vilka profiler från Schüco respektive Reynaers var det du jämförde? Hur mycket har du sänkt ner partiet i "plattan" för att få en "tröskelfri" installation?

Jag har lagt ganska mycket tid på alupartier från olika leverantörer de senaste månaderna. Vi landade i Yawal men det verkar som att profilerna är ganska lika i storlek mellan leverantörerna. På vårt Yawal Moreview system sänkte vi ner 115mm (det är lite andra profilhöjder på deras andra system men det skiljer relativt lite). Detta då profilen är strax under 60mm men det monteras också en profil under den som stör på ca 60 mm också. En sådan här https://simteq.pl/do/item/103762_1/Podwaliny-szerokosc-60,-H30

Priserna på Reynaers och Schüco varierar väldigt mycket. Jag har fått offerter på ca 600kkr till 2 miljoner. Den dyraste jag fick var på Reynaers men också en av de billigaste.

Det går att skaffa konton på flera av leverantörernas sidor för att ladda ner DWG filerna (ibland även i pdf format).

• Gilla
Muthai
  • Laddar…
D Danne980 skrev:
Jag har lagt ganska mycket tid på alupartier från olika leverantörer de senaste månaderna. Vi landade i Yawal men det verkar som att profilerna är ganska lika i storlek mellan leverantörerna. På vårt Yawal Moreview system sänkte vi ner 115mm (det är lite andra profilhöjder på deras andra system men det skiljer relativt lite). Detta då profilen är strax under 60mm men det monteras också en profil under den som stör på ca 60 mm också. En sådan här [länk]

Priserna på Reynaers och Schüco varierar väldigt mycket. Jag har fått offerter på ca 600kkr till 2 miljoner. Den dyraste jag fick var på Reynaers men också en av de billigaste.

Det går att skaffa konton på flera av leverantörernas sidor för att ladda ner DWG filerna (ibland även i pdf format).
Muthai Muthai skrev:
Vet att detta är en gammal tråd, men hoppas att du fortfarnade är kvar här på forumet och kan svara. :)

Exakt vilka profiler från Schüco respektive Reynaers var det du jämförde? Hur mycket har du sänkt ner partiet i "plattan" för att få en "tröskelfri" installation?
Muthai Muthai skrev:

Hej, den jag köpte från reynaers heter (eller hette då iaf) CP-155 monorail. Jämförde mot std schüco som mina föräldrar precis hade köpt då. Osäker på vilken exakt modell såhär långt efter.
Vi har partierna ovanpå ett träbjälklag då vi har källare under. Sänkte då ner 45 mm i bjälklaget och kottlade mellan liggande istället för att få jämt stöd under.
Dessa 45 + golvspån 22+ parkett blev väldigt lagom att sänka. Inre profil på partiet ligger bara 10-12mm över och lagom men en kvartslist att avsluta parketten med.

• Golvövergång mellan parkett inomhus och trätrall på en uteplats, synlig del av glasparti.
    Skapa konto
  • Glasparti över träbjälklag vid källare med parkettgolv och trätrall ute.
    Skapa konto
  • Gilla
Muthai
  • Laddar…
Ang att jämföra partierna.
Vet att det jag valde hade bättre U-värde både i karm samt i kombination med glaset. Men framförallt känns detta mer gediget på något sätt. Tyngd när skjutpartiet låser och hakar i karmen.
Mina föräldrars part känns smäckrare i profilerna men då lite mer som ett parti i ett uterum och lite mindre distinkt.

valde oxå detta för jag ville kunna kombinera med ett fast golvstående parti i samma väggvinkel och ville ha samma profiler/byggmått etc

Vi har haft som målsättning att inte ha synliga karmar vare sig uppe eller nere. De öppningsbara partierna har det stått i mellan Raynaers Hifinity, Schuco Panorama design, Aluprof mb skyline, Sapa Artline XL och Yawal Moreview. Med vanliga partier så kommer rutorna på de öppningsbara fönstren bli lite mindre vilket inte var något som passade vår stil på hus.

På andra delarna har vi valt partier med bredare ramar (Yawal Tm 77 hi) då dessa ramar ändå kommer byggas in i väggarna och det blir mycket billigare. Totalt har vi nog en bit över 150kvm glas så vi har fått jobba på att få ner priserna.

Angående u värde så fick vi det tipset att för låga värden med stor sannolikhet innebär imma på glasen.

• Gilla
Kitchenwiz
  • Laddar…
S skogsliden skrev:
Hej, den jag köpte från reynaers heter (eller hette då iaf) CP-155 monorail. Jämförde mot std schüco som mina föräldrar precis hade köpt då. Osäker på vilken exakt modell såhär långt efter.
Vi har partierna ovanpå ett träbjälklag då vi har källare under. Sänkte då ner 45 mm i bjälklaget och kottlade mellan liggande istället för att få jämt stöd under.
Dessa 45 + golvspån 22+ parkett blev väldigt lagom att sänka. Inre profil på partiet ligger bara 10-12mm över och lagom men en kvartslist att avsluta parketten med.
Är du nöjd med kvaliteten på Reynaers?

Muthai Muthai skrev:
Är du nöjd med kvaliteten på Reynaers?
Ja, även såhär ett par år senare.
Kanske något tung skjutdel i sin egenvikt men den glider väldigt lätt. Tyngden där bidrar till att den känns stabil/rejäl när den låser ihop.

De yttre ramprofilerna vill jag minnas var någon cm grövre än alternativen men jag hade möjligheten att fälla in/klä in ramen med gipshörn så jag byggde bort det. Klämlisten som håller glaskassetten är delad från profilen så behöver jag byta kassett i framtiden kan jag göra det utan att behöva riva något.

• Gilla
Muthai
  • Laddar…
D Danne980 skrev:
Jag har lagt ganska mycket tid på alupartier från olika leverantörer de senaste månaderna. Vi landade i Yawal men det verkar som att profilerna är ganska lika i storlek mellan leverantörerna. På vårt Yawal Moreview system sänkte vi ner 115mm (det är lite andra profilhöjder på deras andra system men det skiljer relativt lite). Detta då profilen är strax under 60mm men det monteras också en profil under den som stör på ca 60 mm också. En sådan här [länk]

Hej skulle du kunna tipsa mig vart du fick den billigaste offerten på dessa fönster? Vh Samir

Japp jag skickar en kontakt via PM.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.