902 läst · 4 svar
902 läst
4 svar
Lagfart vid blivande samboskap och husbygge
Min blivande sambo har en sommarstuga som hon äger med 1/1, och där skall vi nu bygga ett Eksjöhus tillsammans istället. Banken vill att vi båda finns med på lagfarten, och min sambo har generöst sagt att vi sätter mig som delägare med 1/4, och hon kvarstår med 3/4. Utan att jag behöver "köpa in" mig alls. Med andra ord en gåva.
Om jag inte är helt ute och cyklar räcker det att vi då betalar expeditionsavgift på 825kr, men inte någon stämpelskatt då det inte är ett köp från min sida?
Tack på förhand!
/Micke
Om jag inte är helt ute och cyklar räcker det att vi då betalar expeditionsavgift på 825kr, men inte någon stämpelskatt då det inte är ett köp från min sida?
Tack på förhand!
/Micke
Svar JAPolarBear64 skrev:
Min blivande sambo har en sommarstuga som hon äger med 1/1, och där skall vi nu bygga ett Eksjöhus tillsammans istället. Banken vill att vi båda finns med på lagfarten, och min sambo har generöst sagt att vi sätter mig som delägare med 1/4, och hon kvarstår med 3/4. Utan att jag behöver "köpa in" mig alls. Med andra ord en gåva.
Tack på förhand!
/Micke
Hur har ni tänkt er ägandet framåt? Om ni bygger för att få ett gemensamt boende så blir det i praktiken ett delat ägande på 50/50 oavsett. Om ni inte har tänkt er att ha det så är det lämpligt att reglera det nu.
Klokt tänkt, och vi har som sambos tänkt oss att ha den fördelningen. OM vi sedan gifter oss, vilket inte är osannolikt, kommer saken i ett annat läge rent juridiskt och då skriver vi nog om lagfarten igen.D Daniel 109 skrev:
Men som läget är nu kan jag bara ödmjukt konstatera att min blivande sambo dels erbjuder mig att gå med som delägare på 25% utan egen insats, dels kommer hon att skjuta till gott och väl 75% av kapitalet för bygget då hon har dessa medel att tillgå om fem år när hennes bolag har stått i träda och vi kan ta ut kapitalet till lägre beskattning.
Det låter som att din partner räknar med att vara ägare till 75% om nu separerar. Då behövs även ett samboavtal. Det räcker inte med den fördelningen på lagfarten.
Liknande trådar
-
Vad gäller vid lagfart?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Lagfartskostnad vid utköp av syskon
Värdebevis, vid ansökan av lagfart vid köp av tomt?
Köpa & Sälja hus -
Pantbrev och lagfart vid nybygge?
Avdrag för förbättringar, lagfart etc vid försäljning av "utköpt" hus
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.